صف اصولگراها، امید و پایداری‌ برای استیضاح وزیرکشور

بهارستان‌نشیان از عملکرد رحمانی فضلی ناراضی‌اند
صف اصولگراها، امید و پایداری‌ برای استیضاح وزیرکشور
آرمان- سهیل ثابت: این روزها بیش از همیشه سخن از روابط دولت و مجلس در میان است. اگر بگوییم وزرا یک پا در وزارتخانه و یک پا در مجلس دارند سخنی به گزافه نگفته‌ایم. استیضاح علی ربیعی و مسعود کرباسیان نشان داد که مجلس سفت و محکم است و می‌خواهد تعییراتی که دولت انجام نداده را با اهرم‌های نظارتی انجام دهد. از این جهت وزرا یک به یک در صف استیضاحند، اما بیش از همه نمایندگان مشتاق استیضاح وزیر کشورند. شاید برایر نخستین بار باشد که بهارستان نشینان فارغ از حزب و دسته و فراکسیون برای استیضاح رحمانی فضلی عزم خود را جزم کرده‌اند. باید دید استیضاح وزیر کشور چه روندی را طی خواهد کرد و آیا رحمانی فضلی هم خواهد افتاد؟
عزم نمایندگان برای استیضاح


شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ادله کافی برای استیضاح وزیر کشور وجود دارد و این بار نمایندگان از هر طیف و دسته‌بندی عزم خود را برای استیضاح وزیر دیگری از دولت تدبیر و امید جزم کرده‌اند. هر انداره برخی به استیضاح‌های قبل نمایندگان در خصوص وزیر کار و وزیر اقتصاد انتقاد دارند، اما گویا عملکرد رحمانی فضلی در وزارت کشور به گونه‌ای بوده که همگان را مجاب کند تا برای استیضاح وزیر کشور هم قسم شوند. انتصابات در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، طرح جامع انتخابات، عدم رسیدگی به احزاب و در آخر مساله قم و تهران موجب شده تا برای استیضاح آقای وزیر چیزی از قلم نیفتد. گرچه در این راستا بسیاری از دوستی دیرینه او با علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان برگ برنده رحمانی فضلی یاد می‌کنند، اما هنوز کسی نمی‌داند که در جریان استیضاح وزیر کشور چه خواهد گذشت و آیا وی از این استیضاح سر بلند بیرون خواهد آمد یا او هم باید مانند سایر همکاران پیاده شده از قطار دولت پاستور را ترک کند. البته نباید از یاد برد که حضور روحانی در مجلس شاید بتواند ورق را به سمت دولت بازگرداند و روند استیضاح‌ها را متوقف کند، اما همه اینها در حد حدس گمان است باید دید هوای بهارستان چگونه است.
جزئیات استیضاح
یک عضو کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس درباره روند پیگیری استیضاح وزیر کشور از سوی برخی از نمایندگان و ارجاع آن به صحن مجلس اظهار داشت: جلسه‌ای با آقای وزیر برگزار شد ایشان هم تشریف آوردند، اما یک تعداد از نمایندگان که مطرح‌کننده سؤال از وی بودند در جلسه حضور نداشتند. ایلنا نوشت، محمد محمودی شاه‌نشین گفت: بر اساس قانون اگر تعداد امضاکنندگان از ۱۰ نفر کمتر شود، ارجاع آن به صحن منتفی است. وی افزود: تا روز دوشنبه که جلسه با وزیر برگزار شد، تعداد امضاها به زیر تعداد قانونی نرسید و بر اساس آیین‌نامه باید به صحن می‌رفت، اما اگر تا قبل از ارجاع از تعداد امضاها کاسته شود، فرستادن آن برای اعلام وصول معنا پیدا نمی‌کند. من از یکی از دوستان پرسیدم و گفتند تعداد امضاها از حدنصاب افتاده است. شاه‌نشین در خصوص جلسه نمایندگان با وزیر کشور و پیگیری حوادث مدرسه فیضیه قم، عنوان کرد: در آن جلسه آقای کواکبیان این موضوع را مطرح کرد، آقای وزیر گفتند که به معاون سیاسی استان قم دستور پیگیری داده‌اند که اتفاقات را بررسی کند. وی ادامه داد: آقای وزیر گفت چون اتفاقات در داخل خود مدرسه رخ داده است ارتباط چندانی با وزارت کشور پیدا نمی‌کند و کمیته انضباطی باید این مساله را پیگیری کند. همان‌طور که می‌دانید نیروی انتظامی نمی‌تواند به اتفاقات مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه که دارای کمیته انضباطی هستند، ورود کند. نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کمیسیون شوراها و امور داخلی از وزیر کشور خواسته‌ایم که یک گزارش کامل درباره اتفاقات اخیر تهیه و در جلسه با کمیسیون ارائه کند.
از اصولگرا و امید تا پایداری
نماینده اهواز که در جلسه کمیسیون شوراها با وزیر کشور حضور داشت، اظهار کرد: در قم اتفاقی افتاد که وزیر کشور باید آن را رصد کند. چه کسی حق دارد رئیس‌جمهور را تهدید کند؟ مراجع ما را به ‏درد آوردند. چرا باید کشور این طور باشد که در جایی کارگری را به خاطر نان شب زندان می‌برند اما در جای دیگر به گونه‌ای ‏برخورد می‌شود.‏ نماینده اهواز تصریح کرد: انگار حیات وزارت کشور به استاندار خوزستان وصل است. حاضر بودند تمام فجایع در این استان ‏شکل بگیرد اما استاندار تغییر نکند. ‏انتخاب نوشت؛ علی ساری درباره فضای مجلس در خصوص استیضاح وزیر کشور و احتمال رای آوردن استیضاح نیز گفت: استیضاح را 28 ‏نماینده امضا کرده‌اند و به پاسخگویی در صحن علنی مجلس اصرار دارند ولی در جاهای حساس و مورد اصرار نمایندگان ایشان ‏جواب قانع کننده‌ای نداشتند و به صحن کشیده شد. در این شرایط خاص ما نیاز به همدلی و حمایت دولت داریم ولی اگر حمایت از ‏دولت به قیمت امنیت ملی تمام شود، طبیعی است که ما امنیت ملی کشورم را به حمایت از دولت ترجیح می‌دهم.‏ نماینده اهواز درباره پیش‌بینی خود از نتیجه استیضاح هم گفت: پیش‌بینی در این شرایط خاص سخت است ولی چیزی که در ‏وجود نمایندگان می‌بینم این است که من از طیف امید در کنار اصولگرا و پایداری و همکاران خودم از طیف امید نشسته بودم و ‏همه نوع نماینده‌ای در این استیضاح وجود دارد. ‏