96/10/5 همه‌چیز از این روز شروع شد

گروه سیاسی / روزی مبارک برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی؛ این تعبیر رئیس جمهوری از جلسه سؤال دیروز مجلس بود. جلسه‌ای که شاید از معدود رویارویی‌های سیاسی بدون تنش، خصوصاً در سال‌های اخیر بود. هم گارد نمایندگان سؤال‌کننده مخالف دولت نشان می‌داد که آنچنان حاشیه خاصی از این جلسه بیرون نخواهد آمد و هم اشارات اولیه رئیس جمهوری. «آقای رئیس جمهوری! اختلاف سیاسی داریم اما مرد کسی است که امروز مقابل سختی‌ها بایستد و ما در کنار شما ایستاده‌ایم» این پیام را نقوی حسینی از نمایندگان مخالف دولت و از سؤال کنندگان جلسه دیروز خطاب به رئیس جمهوری اعلام کرد. حسن روحانی هم که از یک سو گله‌های منتقدان خود را «دوستانه و برادرانه» می‌خواند و از سوی دیگر سؤالات آنها را «سؤالات ملت ایران» دانست در همان دقایق ابتدایی نطق دفاعیه‌اش با این جملات سعی کرد اندک گمانه‌ها از حاشیه‌ساز شدن جلسه دیروز را از بین ببرد؛ «همه باید بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببریم و امیدوارم بتوانم نکات و توصیه‌هایی را که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، دقیقاً مراعات کنم.» دیروز بعد از پایان جلسه علنی هم هرچند بر سر پاسخ‌های حسن روحانی اختلاف ‌نظرهایی در مجلس وجود داشت اما همه جریان‌ها بر سر یک چیز اتفاق نظر داشتند و آن هم اینکه جلسه سؤال از رئیس جمهوری آرا‌م‌تر و بی حاشیه‌تر از آن چیزی برگزار شد که همه توقع داشتند.
5 نماینده، 5 سؤال
طرح سؤال از رئیس جمهوری 5 محور داشت و 5 نماینده به نمایندگی از طرف سؤال کننندگان آنها را مطرح کردند؛ 4 نماینده اصولگرا و یک عضو فراکسیون امید. محمد دهقان اولین نماینده‌ای بود که برای سؤال از رئیس جمهوری پشت تریبون رفت و در موضوع مدیریت بازار ارز پرسید: «اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده چرا لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر نکردید.» بعد از او نوبت محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز بود که بگوید: «واقعیت‌های جامعه تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد را در سال جاری مطرح می‌کند.» نقوی حسینی، سومین نماینده سؤال کننده از رئیس جمهوری بود که با یادآوری اینکه ام‌الفساد همه مسائل کشور اشتغال و بیکاری است، از بی‌توجهی دولت به ظرفیت‌های داخلی به منظور ایجاد اشتغال انتقاد کرد. در نهایت هم کوروش کرم‌پور، تنها نماینده موافق سؤال از فراکسیون امید پشت تریبون رفت و خطاب به رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه خطر قاچاق کالا جدی است، گفت: «مبارزه جدی با قاچاقچیان عمده خدمتی بزرگ برای ایجاد اشتغال جوانان است.» این چهار نفر نوبت اول وقت سؤال‌کنندگان از حسن روحانی را به خود اختصاص دادند. در نوبت دوم هم مجتبی ذوالنور، نماینده قم و طراح اصلی این سؤال تریبون را در اختیار گرفت و با اشاره به تضاد در آمار ایجاد اشتغال از سوی دولت، خطاب به رئیس جمهوری گفت: «آقای روحانی! شما رئیس جمهوری سوئیس هستید یا ایران؟» وی تأکید داشت: «آقای رئیس جمهوری! کاخی ساختید به نام برجام که آخرش هم منتهی شود به رابطه با امریکا؛ وقتی با لگد ترامپ این کاخ خراب شد، دیگر گزینه بعدی نداشتید زیرا اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشد و تکیه بر توانمندی داخلی نشده است. همچنین ارتباط با همسایگان فراموش شد تا غربی‌ها قهر نکنند.» وی همچنین آمارهای عنوان شده توسط دولت و رئیس جمهوری را با توجه به شرایط کشور قابل رد دانست.
تغییر تصور مردم در مورد آینده درد بزرگی است


رئیس جمهوری هم در دو بخش به توضیح پاسخ‌های خود درباره سؤالات مطرح شده توسط نمایندگان پرداخت. او در بخش اول سخنانش با بیان اینکه معتقدم اشکال از ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، گفت: ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است. اشتغال و بیکاری درد بسیار مهمی است، قبول دارم، نابسامانی بانکی و مسأله رونق و قیمت ارز هم مهم است، اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است. روحانی با طرح این سؤال که چرا امید مردم تغییر کرده و چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و بالاتر چرا حتی عده‌ای نسبت به عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ افزود: این شک را باید درمان کنیم. باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است. روحانی اظهار داشت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز بشدت اندوهبار خواهد شد. چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین قوه قضائیه، بین هر سه قوه و نیروهای مسلح تحت نظارت و راهبری مقام معظم رهبری است. نه از امریکا ترسی داریم و نه از مشکلات و از مشکلات بخوبی عبور خواهیم کرد. دکتر روحانی با بیان اینکه در برجام، دستاوردهایی داشتیم که آن دستاوردها هست و هیچ‌وقت از بین نمی‌رود، اظهار داشت: دستاوردهای برجام بین‌المللی، سیاسی، اخلاقی است. PMD را از بین بردیم. اینها دستاوردهایی است که وجود دارد. تحریم تسلیحاتی کشور را که این تحریم می‌گفت نه ایران حق دارد سلاحی بفروشد و نه حق دارد سلاحی بخرد را به 5 سال تقلیل دادیم که 2.5 سال آن گذشته و 2.5 سال دیگر آزاد می‌شود لذا کار برجام روشن است.
چه چیزی ترامپ را به طمع انداخت؟
وی در بخش دوم سخنانش با طرح این سؤال که چه شد کشوری که در یک مسیر کاملاً آرامی حرکت می‌کرد و حتی همان ایام انتخابات، ترامپ هم به منطقه خلیج فارس و عربستان آمد و مردم آن حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بسیار محکمی را به ترامپ و کشورهای کوچکی که اطرافش جمع شده بودند، زدند، یک مرتبه فضای کشور تغییر کرد؟ گفت: تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 است. هر کس تاریخ دیگری بدهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند در خیابان‌ها عده‌ای شعار می‌دهند و شعارها کم کم به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم تبدیل شد و مردم را دچار حیرت کرد. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: درست است که مردم به صحنه آمده و در راهپیمایی‌هایشان به هنجارشکنی‌ها پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه در سال‌های گذشته یک حادثه کم‌نظیری بود. حادثه دی‌ماه، آقای ترامپ را به طمع انداخت که در اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من درباره منطقه و مسأله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یکجانبه از آن خارج می‌شوم و بعد از این تهدید بود که مردم، با آن ناآرامی داخل و با تهدیدات بیرون، دچار نگرانی شدند.

روحانی با تأکید بر اینکه بدانید تخریب خرابی می‌آورد و سیاه‌نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد، گفت: تأثیر کلام و اجتماع و شعار فقط در گوشه  و کنار نیست. البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد که اهمیتی ندارد. این یک نوکر و سربازی از نوکرها و سربازهای مردم است، دلم برای اینها نمی‌سوزد. اگر من به ترور تهدید بشوم برای من مهم نیست. در همه ماه رمضان‌ها دعای قتلاً فی سبیلک فوفق لنا را زمزمه کرده‌ایم و آرزوی ما است که این را داشته باشیم. رئیس جمهوری اضافه کرد: اما در عین حال چه شد که عده‌ای جرأت پیدا کردند، رئیس جمهوری کشور را به مرگ تهدید کنند. چون حس کردند بین ما و شما فاصله است. به غلط فکر کردند بین مجلس و دولت و بین مجلس و دولت و قوه قضائیه فاصله است. باید وحدت و اتحاد و یکپارچگی داشته باشیم. فیضیه  به عنوان مرکز انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که عده‌ای آب به آسیاب دشمن بریزند. باید با هم متحد شویم و همه باید دست به دست هم پشت سر رهبری حرکت کنیم.

اگر برجام هیچ بود، امروز غصه‌ای نداشتیم
روحانی خاطرنشان کرد: شما می‌گویید چرا قیمت‌ ارز بالا رفت. می‌فرمایند چرا برجام به طور کامل اجرا نشد؟ قبول داریم که طرف ما در برجام بویژه امریکا تخلفاتی انجام داده است. هیچ شکی نداریم و بارها این را اعلام کردیم اما بیایید منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام  هیچ بود، پس امروز چه غصه‌ای داریم؟ امریکا از برجام بیرون رفته بقیه هم بیرون می‌روند. از هیچ که نباید ترسید، عدم که ترس ندارد. رئیس جمهوری افزود: شما گفتید هیچ شرکت خارجی به ایران نیامده است خب نیامده پس چرا می‌گویید شرکت‌ها دارند، بیرون می‌روند. شما گفتید هیچ هواپیمایی نیامده و کاغذی است. حالا می‌گویید چرا هواپیما نیامده است. شما اعلام کردید برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرده است حتی وقتی گفتیم سوئیفت برقرار شده ناچار شدیم خبرنگارها را به بانک مرکزی ببریم تا با چشم ببینند. اصلاً می‌گفتند امکان ندارد و آقایی که متخصص این امور بود، نوشته بود که اگر هر چیزی هم درست بشود، سوئیفت امکان ندارد که برقرار شود. رئیس جمهوری افزود: دوستان می‌گویند از اشتغال که می‌گویید عده‌ای هم از اشتغال خارج می‌شوند در حالی که اشتغال خالص که آن را اعلام می‌کنم بر اساس کل کسانی است که وارد بازار کار شده و یا خارج شده‌اند و براساس محاسبات و گزارشات مرکز آمار و بانک مرکزی است لذا آمار اشتغال خالص ایجاد شده برگرفته از مراجع رسمی آماری کشور است گفته من یا  فرد دیگری نیست.

با اتحاد از مشکلات عبور می‌‌کنیم
روحانی اضافه کرد: در مسأله ارز آنهایی که ارز گرفتند کالا وارد کنند و وارد نکردند، پرونده‌های آنها را وزارت صمت و بانک مرکزی ما موظف است به قوه قضائیه بدهد. با آنها برخورد خواهیم کرد. قوه قضائیه با آنها برخورد خواهد کرد. اگر کسی کالایی آورده، کم آورده، با او هم برخورد می‌شود. اگر کسی ارز 4200 تومانی قبلاً گرفته است و کالایش در گمرک است، مابه‌التفاوت از او می‌گیریم. رانت بوده، اما موردی منتها نه به آن وسعت. شما را به خدا مسأله و مشکل را در حد خودش ببینیم. وقتی مشکل را اضافه می‌کنیم، در حل آن عاجز می‌شویم. رئیس جمهوری با بیان اینکه دوران تحریم در اختیار من و شما و ملت ایران است، اظهار داشت: اگر با هم متحد و در کنار مردم باشیم و مردم با ما باشند، از مشکلات سریع عبور می‌کنیم و زمان زیادی نمی‌برد. اگر با هم نباشیم و فاصله بگیریم، زمان طولانی می‌شود. دکتر روحانی تأکید کرد: مسأله اول‌ ملت ایران، این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم. مردم از امریکا نمی‌ترسند، مردم از تحریم نمی‌ترسند، مردم از تهدیدات خارجی نمی‌ترسند مردم از  دعوای بین خودمان می‌ترسند. والله و بالله اگر متحد باشیم، تمام جناح‌ها، گروه‌ها، احزاب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم مطمئن بشوند ما با هم هستیم، می‌فهمند که مشکل حل می‌شود و علامتی که امروز باید بدهیم این است. دکتر روحانی اضافه کرد: دولت کار احتیاطی برای ماه‌های آینده و سال‌های آینده انجام می‌دهد. این احتیاط دولت است که این کار را می‌کند والا اگر بخواهیم ارز را مثل گذشته و مثل پارسال کنیم، اگر الان به رئیس بانک مرکزی بگویم مثل شهریور پارسال عمل کن، شما بدانید در مدت دو هفته قیمت ارز کاهش می‌یابد به قیمت پارسال، اما به رئیس بانک مرکزی گفتم که حق استفاده از ذخایر بانک مرکزی را ندارید.