اصر ار بر محکومیت!

دومین جلسه علنی رسیدگی به اتهامات رحیم مشایی دیروز با حضور نماینده رسانه‌ها برگزار شد. جلسه‌ای که مانند جلسه پیشین پرحاشیه و خبرساز بود. مشایی در هر دو جلسه رسیدگی رویکردی مبتنی بر عدم پذیرش عنوان اتهامی و زیرسوال بردن صلاحیت دادگاه را در پیش گرفت؛ به طوری که قاضی غضنفرآبادی در پاسخ به ایراد صلاحیت به او گفت که در این خصوص دادگاه تصمیم گیرنده است اما این پاسخ باعث نشد که مشایی در چارچوب قواعد مرسوم جلسات دادگاه رفتار کند و به دفاع از خود بپردازد، به نحوی که در طول دادگاه گاهي پشت به قاضی می‌نشست یا پاسخ پرسش‌های دادگاه را نمی‌داد. هرچند بسیاری از ادعاهای او در هاله‌ای از تردید وجود دارد زیرا در موضوع نداشتن وکیل گفته می‌شود که وکلای مشایی پیش از دادگاه اول، عزل خود را توسط وکیلی دیگر اعلام کرده‌اند؛ از سوی دیگر در عین حال که مشایی ادعا می‌کند کیفرخواست را برای مطالعه به من نداده‌اند اما قاضی گفت که اسناد ارائه کیفرخواست و استنکاف متهم از پذیرش آن موجود است و آن اسناد را در دادگاه به نمایش گذاشت که در آن لحظه مشایی پشت خود را به دادگاه کرد. تمام این شرایط باعث شد که غضنفرآبادی به مشایی بگوید که گویا بر محکوم شدن اصرار می‌ورزی و به نفعت است که از خود دفاع کنی. به هر روی با سرباززدن مشایی از ارائه دفاعیات و عدم درخواست تمدید دادگاه ختم رسیدگی اعلام شد و باید در روزهای آتی منتظر صدور حکم باشیم.
اما روند رسیدگی در دادگاه دیروز به این شرح است. پس از حضور متهم در دادگاه و اعلام رسمیت جلسه از سوی قاضی، وی اعلام کرد: ادامه جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان اسفندیار رحیم مشایی و ع.ج را اعلام می‌دارم.
قاضی از همه کسانی که در جلسه دادرسی حضور داشتند خواست که بر خلاف وجدان، ادب و نزاکت سخن نگویند و با یادآوری مواد۳۵۳ و۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری از حضار خواست که نظم و انضباط جلسه را رعایت کنند. قاضی سپس با اشاره به اینکه متهم از پذیرش کیفرخواست استنکاف کرده است، به ادامه جلسه پرداخت. در ادامه قاضی گفت: از آنجایی که وکلای متهم از سوی وی عزل شده‌اند، به جهت تنظیم قرارداد جدید وکالت اقدام شده است که تاکنون برای این موضوع به دادگاه مراجعه نکرده‌اند و آقای اسفندیار رحیم مشایی وکیلی را به دادگاه معرفی نکرده و وکیل آقای ع.ج نیز در دادگاه حضور ندارد.
غضنفرآبادی، رییس دادگاه در جلسه اعلام کرد: متهم وکلای خود را به دادگاه معرفی نکرده است که مشایی در پاسخ گفت: نگذاشتند وکلایم را ببینم.


رییس دادگاه تاکید کرد: وکلای شما چهارشنبه در زندان حضور پیدا کردند، شما با آن‌ها ملاقات کرده‌اید و می‌توانستید با آنان چهارساعت دیدار داشته باشید، باوجود اینکه وکلا هنوز قرارداد جدید وکالت را به دادگاه ارائه نداده‌اند.مشایی بدون پاسخ در این مورد اظهار داشت: کیفرخواست را نخوانده‌ام.
قاضی غضنفرآبادی گفت: کیفرخواست را برای شما آورده‌اند اما از پذیرش آن استنکاف کرده‌اید اسناد آن موجود است.
در این لحظه قاضی از نماینده دادستان خواست که برای دفاع از کیفرخواست در جایگاه حاضر شود و در پاسخ به اعتراض متهم درباره حضور وی در دادگاه توضیح داد: همان‎طور که در جلسه قبل عرض کردم، مطابق ماده۳۴۵ دادگاه ضرورت حضور شما را تشخیص می‌دهد.
در ادامه جلسه محاکمه مشایی، قاضی غضنفرآبادی درباره تلاش مشایی برای دیدار با جیسون رضاییان، خودداری از قرائت کیفرخواست، ارتباط با جاسوسان انگلیس و اسراییل، اعلام هویت پانته‌آ فیوضی و آزیتا شفازند، واقعیت ارتباط لیلا زند با انگلیس و اینکه چرا سرویس امنیتی انگلیس به شما گفت فرآیند استفاده از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را تئوریزه کنید، سوال کرد که مشایی از پاسخ به این سوالات خودداری کرد. قاضی ادامه داد: شما به دنبال ریاست جمهوری از طریق جریان نفاق و کشورهای کانادا و انگلیس بودی و با این بهانه‌جویی‌ها به خودت ظلم می‌کنی.مشایی در پاسخ به صحبت قاضی گفت: می‌خواهم با کت و شلوار از خودم دفاع کنم!
ريیس دادگاه گفت: آقای مشایی، اینجا سفارت انگلیس نیست، اینجا دادگاه است؛ شما و آقای بقایی چه تفاوتی با سایر مردم دارید که خود را تافته جدا بافته می‌دانید؟
وی در پاسخ به نظر مشایی مبنی بر صالح نبودن دادگاه گفت: شما براساس قانون می‌توانید به صلاحیت دادگاه اعتراض کنید اما تشخیص با دادگاه است.در ادامه قاضی دستور داد سند استنکاف مشایی از پذیرش کیفرخواست را روی نمایشگر نشان دهند اما مشایی روی خود را برگرداند.
قاضی ادامه داد: آقای مشایی به کیفرخواست دسترسی داشتید اما آن را نگرفتید. ما هیچ اصراری به محکومیت شما نداریم، چرا خودت به محکومیت اصرار داری؟ می‌خواهید دادگاه را یک ماه دیگر تشکیل دهیم تا وکلا را معرفی و کیفرخواست را مطالعه کنید؟ نفع شما در این است که از خود دفاع کنید. اگر مشایی درخواست کند، وقت را تمدید می‌کنیم تا از خود دفاع کند اما او این را نمی‌خواهد.
غضنفرآبادی در ادامه گفت: باتوجه به عدم استمهال آخرین دفاع از متهم اخذ و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد و در وقت مقتضی حکم صادر خواهد شد.