استخر فرح، ارزنده‌ترین شعار تجمع فیضیه بود!

آرمان- حمید شجاعی: دلواپسانی که جریان فیضیه قم و حواشی دعای عرفه تهران را رقم زدند و بی‌پروا رئیس‌جمهور را تهدید به مرگ کردند؛ نه تنها از کرده خود پشیمان نیستند بلکه به عملکرد خود افتخار هم می‌کنند. این نکته را می‌توان در نوع اظهارات و رفتار برخی از آنها دید. درشرایطی که همگان از موافقان و مخالفان دولت وحدت و اتحاد ملی را راهکار خروج از شرایط فعلی می‌دانند برخی با اظهارات وحدت شکن سعی در ایجاد اختلاف و دو دستگی در جامعه دارند. در این راستا حجت‌الاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی اسلامی در اظهاراتی تامل برانگیز معتقد است: «ارزنده‌ترین شعار تجمع قم شعار«ای آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت» بود که به کسانی که در قدرت هستند و در برج عاج نشسته‌اند و قدرت مستشان کرده، نهیب زد و هشداری بسیار اخلاقی و عظیم داد که حواستان باشد که شما نیز روزی از دنیا می‌روید».‌ باید اذعان داشت در وضعیت خطیر کنونی این نوع اظهارات جز هزینه چیزی را عاید کشور نمی‌کند.
لزوم پیگیری
زمانی که عده‌ای از طلاب و روحانیون در فیضیه قم جمع شدند و با تابلو نوشته‌هایی دولت را تخریب و رئیس‌جمهور را علنا تهدید به مرگ کردند، بسیاری از مراجع، علما، مقامات و سیاسیون نسبت به این عمل نکوهیده واکنش نشان دادند، اما مساله به همین اظهار نظرات مختلف ختم شد و پیگیری‌های لازم برای شناخت وبر خورد قاطع با مسببان این واقعه از پیش برنامه‌ریزی شده صورت نگرفت. از این جهت زمانی که دلواپسان دیدند برخوردی با قضیه فیضیه نشد، قسمت دوم پروژه خود را در روز عرفه پیاده کردند و در هنگامه دعا بدون هیچ گونه نگرانی نه تنها از اعمال انجام شده در فیضیه برائت نجستند، بلکه در روز روشن بازهم شخص دوم کشور را تهدید به مرگ کردند. پس از آن بود که لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت:«جرم بودن این اتفاق برای کسی پوشیده نیست و به عنوان یک کارشناس حقوقی آن را از جنس جرم مشهود می‌دانم و مقامات قضائی هم باید پیگیری کنند چون روشن است. حرکتی که در نوع خود جرم محسوب شده و باید مجرم تحت تعقیب و پیگرد قضائی قرار گیرد.» با عنایت به اینکه دولت به شکایت پرداخته و به گفته سخنگوی قوه قضائیه دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم این موضوع را در دستور کار قرار داده و با تشکیل پرونده در دادسرای ویژه روحانیت به دنبال روشن کردن ابعاد مختلف قضیه است، اما همچنان برخی دلواپسان بر عزم خود استوارند.
بازی در زمین دشمن


با اینکه بسیاری از مراجع و علما انتقادات صریحی نسبت به آنچه در مدرسه فیضیه رخ داده وارد کرده‌اند، اما از وجود اراده‌ای برای تخریب حوزه نیز خبر داده‌اند. هماگونه که آیت‌ا... مکارم شیرازی از مراجع تقلید این گونه تحرکات را تضعیف جایگاه حوزه، مرجعیت و ریختن آب به آسیاب دشمن می‌داند. محسن غرویان این تجمع را فاجعه‌ای برای حوزه، روحانیت و مرجعیت دانسته که حیثیت حوزه و روحانیت را زیر سوال برده است. حال با این تفاسیر از طریق اظهارات افراد می‌توان تحلیل کرد که چه افراد یا جریاناتی در خط انقلاب حرکت کرده و در شرایط خطیر کنونی به انسجام و وحدت ملی می‌اندیشند و چه جریاناتی ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند و زمینه‌های بروز شکاف و انشقاق که سم مهلکی برای کشور است را فراهم می‌آورند. از طرف دیگر ماه محرم در پیش است و جلسات عزاداری سالار شهیدان در هر کوی و گذری برپا؛‌ لذا باید سازوکاری فراهم شود تا برخی نتوانند این عزاداری‌ها را دستاویز مقاصد سیاسی و جناحی خود کنند و کشور را به تلاطم بیندازند. ایلنا نوشت؛ آیت‌ا... مکارم شیرازی در دیدار مدیران رادیو معارف با اشاره به نقشه‌های دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در برنامه‌های عزاداری محرم و عاشورا، نسبت به وقوع برخی آسیب‌ها هشدار داد و بیان داشت: «نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد؛ خطبای محترم نیز باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند».
ارزنده‌ترین شعار
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی در نشست خبری با رسانه‌ها درباره مسائل سیاسی روز و تجمع اخیر طلاب در قم اظهار داشت: دیدید که چگونه تجمع ۲۵ مرداد طلاب، خواب کسانی را که به دنبال سازش با آمریکا هستند و سردمداران برجامند آشفته کرد. جز این بود که عده‌ای از طلاب مظلوم به میدان آمدند تا به دولت بگویند که به کمک مردم بشتابید؟ ایسنانوشت؛ حجت‌الاسلام حمید روحانی گفت: واقعیت این است که استکبار جهانی و در راس آن آمریکا از فیضیه انقلابی وحشت دارد. آمریکا از فیضیه ناآرام که موج‌هایی را برانگیزد، وحشت دارد. آمریکا فیضیه‌ای می‌خواهد که خاموش باشد، حوزه‌ای می‌خواهد که خاموش باشد و طلابی که تحت کنترل باشند. رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی با اشاره به شعار حاشیه‌ساز تجمع طلاب در قم، تصریح کرد: ارزنده‌ترین شعار این تجمع، اما شعار«ای آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت» بود که به کسانی که در قدرت هستند و در برج عاج نشسته‌اند و قدرت مستشان کرده است، نهیب زد و هشداری بسیار اخلاقی و عظیم داد که حواستان باشد که شما نیز روزی از دنیا می‌روید. وی با اشاره به رحلت آیت‌ا... هاشمی اظهار کرد: شما از مرحوم هاشمی بالاتر نیستید که با آن دبدبه و کبکبه، عزرائیل جانش را در استخر گرفت. پس به خود آیید و حواستان باشد که همیشه در این جایگاه قرار ندارید. روحانی با بیان اینکه دستگاه تبلیغاتی دولت تلاش کرد که با دروغ و ایجاد توطئه، جوی را علیه حوزه ایجاد کند که بگویند عده‌ای می‌خواهند رئیس‌جمهوری را تهدید به مرگ کنند تأکید کرد: آنان می‌خواستند نهضتی را در این زمینه به راه بیندازند، اما از آنجایی که این دولت به دلیل عملکردش هیچ جایگاه و محبوبیتی در میان مردم ندارد، نقشه تیم رسانه‌ای دولت نیز به جایی نرسید.
در نهایت...
دلواپسان در هر جایگاهی که باشند قصدشان هجمه و تخریب است خواه این جایگاه مجلس باشد، تریبون‌های عمومی یا فضای مجازی تفاوتی برایشان ندارد. در شرایطی که همه جریانات سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، میانه‌رو و همه اقشار به وحدت و انسجام ملی تاکید دارند، افرادی هستندکه با هر تلنگری مترصد هجمه به دولتند. اشخاص آشنایی چون حجت‌الاسلام رسایی، نبویان، حمید روحانی، ذوالنور و کریمی قدوسی که مفهوم منافع ملی را آن‌طور که می‌خواهند تجزیه و تحلیل می‌کنند نه آنگونه که هست. همین دلواپسی‌ها موجب ایجاد آنچه در فیضیه و دعای عرفه رخ داد می‌شود و هزینه‌های اضافی به کشور تحمیل می‌کند که باید با درایت و عقلانیت با آن برخورد شود.