آب پاکی مرجعیت نجف روی دست بغداد

یکی از رهبران ائتلاف سائرون در عراق اعلام کرد که مرجعیت دینی با اسامی پنج نامزد برای پست نخست وزیری از جمله حیدر العبادی، نوری مالکی و هادی العامری مخالفت کرده‌ است. این در حالی است که یک منبع نزدیک به مرجعیت دینی این خبر را توضیح داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز، یک منبع نزدیک به آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان امروز (دوشنبه) درباره مخالفت مرجعیت دینی با برخی از نامزدهای احراز پست نخست‌وزیری عراق توضیحاتی ارائه کرد.
این منبع به سومریه نیوز گفت: اینکه برخی نمایندگان به رسانه‌ها گفته‌اند مرجعیت دینی اسامی تعدادی از سیاستمداران را برده و انتخاب هر یک از آنها را برای پست نخست وزیری رد کرده، دقیق نیست. براساس قانون اساسی تعیین نامزد برای نخست وزیری تنها از اختیارات فراکسیون اکثریت است.
این منبع که خواست نامش فاش نشود،‌ افزود: مرجعیت از واژه‌ای به اسم مخالفت استفاده نکرده و ایشان نام هیچ فردی را نبرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: مرجعیت دینی به گروه‌های مختلفی که با ایشان ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم داشته‌اند، گفته تایید نمی‌کند نخست وزیر آینده از  میان سیاستمدارانی انتخاب شود که در سال‌های گذشته در قدرت بودند و برایشان هیچ فرقی بین افراد عضو احزاب یا افراد مستقل نیست زیرا اکثر مردم دیگر امیدی به افرادی ندارند که هیچ یک از خواسته‌های آنها را درباره بهبود اوضاع معیشتی و مبارزه با فساد محقق نکردند.


این منبع افزود: باید چهره‌ای جدید شایسته،‌ شجاع، استوار، متعهد به مسائل مطرح شده در خطبه های نماز جمعه ۲۷ ژوئیه گذشته، تعیین شود تا با او ارتباط برقرار کرده و درباره منافع کشور توصیه‌هایی به او بکنند در غیر این صورت مرجعیت به تحریم مقامات دولتی ادامه خواهند داد.
صباح الساعدی، از رهبران ائتلاف سائرون عراق به رهبری مقتدی صدر امروز گفته بود: سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در بیانیه‌ای رسمی با اسامی پنج نامزد پست نخست وزیری مخالفت کرده‌ است. این پنج نامزد عبارت هستند از حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، فالح الفیاض رئیس برکنار شده حشد شعبی و طارق نجم، از رهبران حزب الدعوه.
وی افزود: ائتلاف «اصلاح و بازسازی» که شامل سائرون، النصر، الوطنیه، الحکمت و طرف‌های دیگر است چند نامزد برای پست نخست وزیری دارند اما العبادی جزو این نامزدها نیست.
یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح نیز اعلام کرد: مرجعیت دینی عراق خواهان تعیین شخصیت جدیدی برای پست نخست وزیری براساس معیارهای جدید و به دور از سهمیه‌بندی‌ها شده لذا مالکی و العبادی دیگر فرصت دستیابی مجدد به پست نخست وزیری را نخواهند داشت.
اخیرا نماینده مرجعیت دینی عراق خواهان تعیین یک نخست وزیر مسؤول شده بود که دارای شجاعت و توانایی کافی برای اداره امور کشور باشد. از سوی دیگر، منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اعلام کردند: فراکسیون‌های سائرون و الفتح در پی حوادث اخیر استان بصره و فشار مرجعیت دینی برای تعیین نخست‌وزیری براساس معیارهای جدید به موضع نزدیکی دست یافته‌اند و قرار است نشستی میان پنج فراکسیون اصلی شیعی (سائرون، الفتح، النصر، دولت قانون و الحکمه) برای بررسی ارائه اسامی جدید جهت در اختیار گرفتن پست نخست وزیری برگزار شود.
به گفته منابع، مقتدی صدر نشست‌هایی را در دفتر خود در نجف با نمایندگانی از فراکسیون سائرون و الفتح برای مهار بحران بصره و تشکیل دولت جدید برگزار کرده است. به نظر می‌رسد در این نشست توافق شده که مقتدی صدر  به درخواست الفتح دست از تایید العبادی برای احراز مجدد پست نخست‌وزیری بردارد و در مقابل الفتح نیز هیچ نامزدی از این فراکسیون را برای پست نخست وزیری مطرح نکند.
تکذیب خبر کاندیداتوری «سید محسن حکیم» برای پست نخست‌وزیری عراق
دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای شایعه کاندیداتوری سید محسن حکیم برای تصدی پست نخست وزیری را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: برخی از رسانه‌های عراقی، کلیپ ویدیوئی ساختگی منتشر کرده‌اند که در حقیقت حلقه‌ای از سلسله تخریب‌های برنامه ریزی شده است و افراد جیره‌خوار و دست‌نشانده، مدیریت آن را در پشت پرده برعهده دارند. حمایت مالی از این افراد توسط گروهی انجام می‌گیرد که دروغ، توهین و متنشج کردن اوضاع بخشی از شخصیت آن‌هاست.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: در این کلیپ ویدیوئی یک خبر صوتی ساختگی پخش می‌شود که کاملا بی‌اساس است و در آن رهبر جریان حکمت ملی، سید محسن حکیم را به عنوان نامزد پست نخست وزیری مطرح می‌کند. این کلیپ ویدیوئی حاوی صدای ساختگی و تصویر قدیمی مربوط به کنفرانس خبری رهبران دو جریان صدر و حکمت است که با استفاده از روش‌های الکترونیک و فناوری‌های شناخته شده، با هم ترکیب شده است.
دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی با بی‌ارزش خواندن این اقدام افزوده است: چنین فعالیت‌هایی ناشی از دستپاچگی دیگری است که گواهی بر عمق درماندگی، آشوب و نگرانی درماندگان و برخی از عزیزان در رابطه با دستاورهای سیاسی مثال‌زدنی جناح‌های ملی‌گرا است که برای تحقق اصلاحات جامع و بازسازی حقیقی همواره در تلاشند. از همه رسانه‌های محترم، حرفه‌ای، ملت عزیز عراق و اعضای وفادار جریان حکمت ملی تقاضا داریم تا از رویه چنین افرادی پیروی نکنند و همواره در راستای از بین بردن و تکذیب خبرهایی از این دست تلاش کنند. ملت عراق نباید وقت خود را صرف این دروغ‌های بی‌ارزش و این افراد شایعه‌پراکن کنند.
همچنین در پایان این بیانیه قید شده است: سید محسن عبد العزیز حکیم بارها موضع خود را در این خصوص بیان کرده است. وی هرگز برای تصدی هیچ یک از مناصب رده بالای دولتی کاندیدا نشده است، زیرا این امر را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های خود نمی‌دیده است. سید محسن حکیم در راستای مسؤولیت‌پذیری و انجام مسؤولیت دینی همواره مسیر طولانی و رویکرد خود مبنی بر خدمتگزاری ملت عراق و رها کردن آنان از تمام اشکال ناکامی، عقب ماندگی و شکست را در پیش داشته باشد.