آغاز بزرگ‌ترین رزمایش در تاریخ معاصر روسیه

بزرگ‌ترین رزمایش روسیه از سال ۱۹۸۱ به این سو دیروز آغاز شد‌. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، صد‌ها هزار سرباز، ده‌ها هزار تانک و شمار زیادی هواپیمای جنگنده و ناو جنگی در این رزمایش شرکت دارند‌.
این رزمایش بزرگ روسیه تحت عنوان «ووستوک ۲۰۱۸» در شرق سیبری آغاز شد‌. این بزرگ‌ترین مانور نظامی است که روسیه از دوران جنگ سرد به این سو برگزار می‌کند‌. برگزاری آخرین رزمایش این کشور در کم‌وکیف و ابعادی مشابه به سال ۱۹۸۱ میلادی برمی‌گردد‌.
خبرگزاری آلمان به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده که این رزمایش با شرکت و به‌کارگیری ۳۰۰ هزار خدمه نظامی، ۳۶ هزار فروند تانک و زره‌پوش، بیش از هزار هواپیمای جنگنده و نظامی، ۸۰ کشتی و ناو جنگی و همچنین شمار زیادی بالگرد و پهپاد برگزار می‌شود‌. ارتش‌های چین و مغولستان نیز در رزمایش روسیه شرکت دارند‌. چین با ۳۲۰۰ سرباز و تعداد زیادی نفربر زرهی و هواپیما شرکت جسته و مغولستان هم شماری از واحدهای نظامی خود را برای حضور در تمرین‌های این رزمایش اعزام کرده است‌.
آخرین باری که روسیه تمرین‌هایی در ابعاد مشابه برگزار کرد سال ۱۹۸۱ در جریان جنگ سرد بود‌. اما در ووستوک ۲۰۱۸ نیروهای بیشتری از آن سال شرکت دارند‌. این رزمایش در زمانی انجام می‌شود که تنش میان ناتو و روسیه بالاست‌.


روابط میان روسیه و پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، (متشکل از ۲۹ کشور از جمله آمریکا) از زمانی که مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد به وخامت گراییده‌. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که این رزمایش با توجه به نگرش پرخاشگرانه و غیردوستانه موجود نسبت به روسیه موجه است‌.
وزارت دفاع روسیه گفت که ۳۶ هزار تانک، نفربر زرهی و وسایل زرهی پیاده‌نظام، به علاوه بیش از هزار هواپیما، از ۱۱ تا ۱۷ سپتامبر در ووستوک ۲۰۱۸ شرکت می‌کنند‌. ووستوک در زبان روسی به معنی شرق است‌. این رزمایش در پنج مرکز آموزش نظامی، چهار پایگاه هوایی و نواحی‌ای در دریای ژاپن، تنگه برینگ و دریای اوخوتسک برگزار می‌شود‌. حداکثر ۸۰ کشتی نیروی دریایی از دو ناوگان روسیه هم در آن شرکت می‌کنند‌.
روسیه می‌گوید از انجام رزمایش در نزدیکی جزایر مورد مناقشه کوریل، واقع در شمال ژاپن، پرهیز خواهد کرد‌. یکی از اهداف اصلی این تمرین‌ها آمادگی برای استقرار سریع هزاران نیرو، هواپیما و وسایل نقلیه نظامی از غرب روسیه تا نواحی شرقی در طول هزاران کیلومتر توصیف شده است‌. گفته می‌شود که ابعاد ووستوک ۲۰۱۸ با استقرار نیرو در یکی از نبردهای بزرگ جنگ جهانی دوم قابل مقایسه است‌.
تصور می‌شود شمار نیروهای مسلح روسیه به حدود یک میلیون نفر برسد‌. پسکوف گفت که مشارکت واحدهای چینی در ووستوک ۲۰۱۸ نشان‌دهنده همکاری مسکو و پکن در همه زمینه‌هاست‌. وزارت دفاع چین هم از تعمیق همکاری‌های نظامی و تقویت توانایی دو طرف برای نشان دادن واکنشی مشترک به تهدیدهای امنیتی مختلف صحبت کرد اما جزییات بیشتری ارائه نکرد‌. این دو کشور در سال‌های اخیر بر همکاری نظامی میان خود افزوده‌اند و در این رزمایش یک ستاد مرکزی مشترک زمینی خواهند داشت‌. در جریان جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی و چین برای به دست گرفتن هدایت کمونیسم در جهان با هم رقابت داشتند‌.
والری گراسیموف، رییس ستاد فرماندهی ارتش روسیه تصریح کرد که این رزمایش علیه هیچ کشور دیگری صورت نمی‌گیرد‌. نظامیان روسیه بر خلاف مانور سال ۲۰۱۷ که در مرزهای غربی این کشور برگزار شده بود، این بار در شرق روسیه دست به رزمایش زده‌اند‌.
رزمایش سال ۲۰۱۷ نگرانی کشورهای واقع در مرز‌های غربی روسیه، از جمله کشورهای بالتیک، لهستان و اوکراین را برانگیخته بود‌. رزمایش «ووستوک ۲۰۱۸» چند هفته پیش از برگزاری مانور گسترده پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو انجام می‌گیرد‌. کشورهای عضو ناتو قرار است در بین روزهای۳ تا ۱۶ آبان (۲۵ اکتبر تا ۷ نوامبر) بزرگ‌ترین رزمایش خود از دوران جنگ سرد به این سو را انجام دهند‌. قرار است بیش از ۴۰ هزار سرباز از ۳۰ کشور عضو ناتو در نروژ دست به تمرین‌های نظامی مشترک بزنند‌.