اسفند یار در بند

سه تن از ياران گرمابه و گلستان محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري كه خود را رييس پاك ترين دولت در طول تاریخ انقلاب اسلامي ايران معرفي مي‌كرد،‌به مجازات زندان محكوم شدند. چندي پيش هم محمد رضا رحيمي، معاون اول پاك دست ترين دولت ، بعد از گذران سه سال از پنج سال دوران محكوميتش از اوين آزاد شد و جاي او را سعيد مرتضوي و بقايي گرفتند و با اجرايي شدن حكم مشايي و جوانفكر اگر دستگاه قضا دست بجنباند، دادگاه محمود احمدي‌نژاد رانيز در اسرع وقت برگزار و پرونده او را تعيين تكليف كند، شايد احمدي‌نژاد بتواند جلسات هفتگي هيات دولت خود را در اوين بر پا كند!
دولتي كه سال‌ها بر طبل پاك‌دستي خود مي‌كوبيد و با گذشت 6 سال از پايان عمرش همچنان تشكيل دولت را حق خود مي‌داند، هركه غير خود را گناهكار فاسد خطاب مي‌كند، جز تباهي، فساد و قانون‌گريزي ارثي بر جاي نگذاشته است و اعضاي آن يكي پس از ديگري راهي اوين مي‌شوند و براي دفاع از خود سخني ندارند جز حمله به دستگاه قضا.
دادگاه انقلاب در حالي راي به محكوميت بقايي، مشايي و جوانفكر داد كه اين سه تن براي رهايي از كيفر اعمال خود، شديدترين انتقادات را به صلاحيت دادگاه و دستگاه قضا به كار برده بودند و جلسات آن‌ها از پرحاشيه‌ترين جلسات دادگاه طي چند سال اخير بود. هريك به نحوي به جاي دفاع از خود، سعي در فرافكني و گريز از محاكمه داشتند.
حال با رای شعبه اول دادگاه انقلاب اسفندیار مشایی مجموعا به شش و نیم سال حبس برای سه اتهام محکوم شد. این در حالی است که مشایی برای اتهام خود مبنی بر اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور به پنج سال حبس و برای دو اتهام دیگر خود به ترتیب یک سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است. جوانفکر هم در همان پرونده به چهار سال حبس محکوم شده است.حمید بقایی كه براي اعتراض به مشروعيت دادگاه حاضر نشد در جلسات محاكمه خود شركت كند نيز به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شده است.


بقايي در دادگاه حاضر نشد و محكوم شد
حميد بقايي كه براي تحمل 15 سال حبس در اوين روزگار مي‌گذراند، در اعتراض به روند دادگاه در جلسات محاكمه اتهامات جديد خود حاضر نشد و در نهايت از سوی شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری 2 ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.کانال تلگرامی بهار با انتشار تصویر حکم صادره در‌این‌باره نوشت: در پی انتشار فیلم سخنان حمید بقایی مقابل زندان اوین، دادگاه کیفری شعبه ۱۰۵۹ وی را درباره اتهام نشر اکاذیب تبرئه و به اتهام توهین به اشخاص و مقامات به ۶ ماه حبس محکوم کرد. رای صادره برای بقایی طي 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
وکیل مدافع حمید بقایی گفته بود كه بقایی در جلسه دادگاه اخير شرکت نکرد و نامه ای از زندان فرستاد و دلیل عدم حضور حضورش را قبول نداشتن این دادگاه اعلام کرد. مهران عبدا... پور درباره جلسه دادگاه حمید بقایی توضيح داده بود: این جلسه دادگاه در شعبه ۱۰۵۹ به ریاست قاضی قنبرنیا با مدتی تاخیر برگزار شد. در این جلسه از دادگاه، دادستان اتهام بقایی را نشر اکاذیب و اظهارات او در نهم دی در مراجعت به زندان اوین عنوان کرد. این وکیل دادگستری با اشاره به دفاعیات خود از اتهامات بقایی، تاکید کرد: جرایم منتسب به حمید بقایی جرایم سیاسی است. ما قانونی به نام جرم سیاسی داریم که چند سال بوده تصویب شده است، بالاخره یک شعبه ای باید آن را اجرا کند. نشر اکاذیب اگر به قصد براندازی و عناد با نظام نباشد، جرم سیاسی است و دادگاه آن باید با حضور هیات منصفه برگزار شود. عبدا...پور عنوان کرد: آقای بقایی که هشت سال معاون ريیس جمهور بوده، چگونه می‌تواند عناد داشته باشد؛ البته ممکن است با بعضی افراد اختلاف نظر داشته باشد. وی با اشاره به اتهام نشر اکاذیب گفت: او فقط صحبت کرده بود و جرم رایانه‌ای نداشته است. جرم رایانه ای این است که خودش ضبط و پخش کند اما او فقط صحبت کرده بود و دیگران پخش کرده‌اند. این اتهام نیازمند شاکی خصوصی است و شامل جرم رایانه ای نمی شود.
حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم که از ۲۲ اسفند ۹۶ و به دلیل محکومیت به مجازات جرايمی همچون اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در حبس به سر می‌برد، یک‌شنبه ۱۱ شهریور نیز به اتهام توهین محاکمه شد.پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، سه‌شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ اعلام کرد: پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و همچنین ابلاغ حکم صادره، ماموران پلیس ۲۲ اسفند سال ۹۶ نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره ازجمله ۱۵ سال حبس و43 میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده و وی به زندان معرفی شد.
مشايي تن به دفاع از خود نداد
رسيدگي به اتهامات رحيم مشايي طي دوجلسه در دادگاه انقلاب به رياست قاضي غضنفرآبادي برگزار شد و در هر دو جلسه مشايي جز به حاشيه كشاندن دادگاه كار خاصي انجام نداد. در جلسه اول با اعلام عدم حضورخود و وكلايش، اخبار ضد و نقيضي از نحوه تشكيل دادگاه منتشر شد. در حالي كه وكلاي او از عدم حضورخود و مشايي در دادگاه به قصد اعتراض به روند دادگاه مي‌گفتند كه در نهايت دادگاه برگزارشد و قاضي ازنامه عزل وكلاي مشايي توسط وي خبر داد و در نهايت جلسه اول رسيدگي با حضور مشايي بدون ارائه جزييات دادگاه به رسانه‌ها به تمام رسيد.
جلسه دوم هم كم حاشيه نبود و مشايي درآن جلسه پيراهن خود را از تن بيرون آورد و گفت بدون كت و شلوار حاضر به دفاع از خود نيست.
در جلسه دوم و پاياني، قاضی از همه کسانی که در جلسه دادرسی حضور داشتند خواست که بر خلاف وجدان، ادب و نزاکت سخن نگویند و با یادآوری مواد۳۵۳ و۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری از حضار خواست که نظم و انضباط جلسه را رعایت کنند. قاضی سپس با اشاره به اینکه متهم از پذیرش کیفرخواست استنکاف کرده است، به ادامه جلسه پرداخت. در ادامه قاضی گفت: از آنجایی که وکلای متهم از سوی وی عزل شده‌اند، به جهت تنظیم قرارداد جدید وکالت اقدام شده است که تاکنون برای این موضوع به دادگاه مراجعه نکرده‌اند و آقای اسفندیار رحیم مشایی وکیلی را به دادگاه معرفی نکرده و وکیل آقای ع.ج نیز در دادگاه حضور ندارد.
غضنفرآبادی، رییس دادگاه در جلسه اعلام کرد: متهم وکلای خود را به دادگاه معرفی نکرده است که مشایی در پاسخ گفت: نگذاشتند وکلایم را ببینم.رییس دادگاه تاکید کرد: وکلای شما چهارشنبه در زندان حضور پیدا کردند، شما با آن‌ها ملاقات کرده‌اید و می‌توانستید با آنان چهارساعت دیدار داشته باشید، باوجود اینکه وکلا هنوز قرارداد جدید وکالت را به دادگاه ارائه نداده‌اند. مشایی بدون پاسخ در این مورد اظهار داشت: کیفرخواست را نخوانده‌ام.
قاضی غضنفرآبادی گفت: کیفرخواست را برای شما آورده‌اند اما از پذیرش آن استنکاف کرده‌اید، اسناد آن موجود است.
چندي بعد عادل حیدری، وکیل مدافع رحیم مشایی در واكنش به ختم رسيدگي پرونده موكلش گفته است: «پس از پایان رسیدگی در دادسرا و صدور کیفرخواست، دیگر هیچ امکانی برای مطالعه پرونده یا دسترسی به آن فراهم نشده است و به‌رغم پیگیری‌های مکرر هنوز امکان مطالعه پرونده یا ملاقات با موکل را پیدا نکرده‌ام». اين امر در حالي رخ داده است كه مشايي با سلب دفاع از خود و عدم مطالعه كيفرخواست و ارائه لايحه دفاعي با اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقامات و مسئولان کشور محاكمه و محكوم به حبس شده است، شايد تن به حكم دادگاه بدوي ندهد و خواستار تجديد نظر خواهي شود و براي رهايي از زندان همه تلاش خود را به كار ببندد.
حکم جديد براي جوانفكر
علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای ريیس جمهوری پیشین كه در آخرين روزهاي مرداد خبر بازداشتش به دليل عدم پرداخت جزاي نقدي رسانه‌اي شده بود، ديروز براي اتهام در پرونده مالي به چهار سال حبس محكوم شد. بيست‌و هشتم‌ مرداد بود كه مهران عبدا...‌پور، وکیل آقای آقای جوانفکر گفته بود: «وی به دلیل عدم پرداخت ۴.۵ میلیون تومان جزای نقدی در رابطه با پرونده‌ای مربوط به دو سال قبل و به اتهام نشر اکاذیب و توهین به مسئولان بازداشت شد. موکلم در این رابطه درخواست اعسار ارائه کرده بود که توانایی پرداخت مبلغ ۴.۵ میلیون تومان را ندارد».
آقای عبدا..‌.پور گفته است این مبلغ «از طریق دوستان ایشان پرداخت و دستور آزادی وی صادر شد».کانال تلگرامی دولت بهار، نزدیک به محمود احمدی نژاد هم ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت جوانفکر، با تایید صدور دستور آزادی او به نقل از مهران عبدا... ‌پور نوشت: «وی هم اکنون درحال انتقال از دادسرای ۱۵ خرداد به دادسرای رسانه است». حساب توییتر محمود احمدی‌‌نژاد هم خبر بازداشت علی‌ اکبر جوانفکر را تایید کرده بود. کانال تلگرام دولت بهار درباره علت بازداشت جوانفکر نوشته بود: «جریمه تعیین شده که جوانفکر نسبت به پرداخت آن دادخواست اعسار داده بود، مربوط به مصاحبه مشارالیه با روزنامه اعتماد در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۱ است».
حال كه حكم جديد جوانفكر به چهار سال زندان و مشايي به شش سال نیم و بقايي 6 ماه «افزون بر 15 سال قبلي‌اش» آمده است بايد ديد محمود احمدي‌نژاد براي دفاع از سه يار همراه خود چه واكنشي نشان خواهد دادو آيا به قانوني كه روزي مخالفان وي را محكوم به زندان كرده بود، تن خواهد داد يا همچنان مجازات قانوني را براي مخالفان خود مطلوب مي‌پندارد و تن به احكام قانوني دستگاه قضا نخواهد داد و اعترض گسترده خود را به دستگاه قضا را ادامه خواهد داد. به‌خصوص كه عصر ديروز ريیس دادگستری کل استان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اتهام جاسوسی مشایی گفته است: به صورت کلی اشاره کردم اتهامات دیگری در مورد ایشان و اشخاص دیگری که در پرونده از آن‌ها نام برده شده در پرونده مطرح است که این بخش هنوز در دادگاه مفتوح است و هنوز مورد رسیدگی و اظهارنظر قرار نگرفته است که بعد از فرآیند رسیدگی در دادسرا نتیجه آن اعلام خواهد شد.