كسي تصور نكند كه با تخريب‌دولت در انتخابات ۱۴۰۰ راي مي‌آورد

جلسه هيات دولت دوازدهم به رياست حسن روحاني رييس‌جمهور روز گذشته در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. رييس‌جمهور ضمن تسليت ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين (ع) تاكيد كرد كه امروز روز وفاداري و پيمودن راه ابوالفضل(ع) و پشت سر نظام قرار گرفتن و سينه سپر كردن در برابر دشمن و با ايستادگي دشمن را از پاي درآوردن است؛ اين كار را ملت بزرگ ايران به تبعيت از راه امام حسين (ع) به حول و قوه الهي انجام خواهد داد و ما پيروز نهايي اين نبرد تاريخي خواهيم بود. روحاني با اشاره به اينكه امام حسين (ع) در شب عاشورا براي اصحاب خود به عنوان بهترين ياران تاريخ و وفاداران از اهل بيت (ع) دعا كرد، افزود: در مقابل، يك گروه هم دشمنان ستيزه‌جو و ظالمان و غاصباني بودند كه هميشه با راه حق مبارزه كرده و در پي راه باطل بودند و در روبه‌روي امام حسين (ع) در صحنه عاشورا قرار داشتند.
روحاني در ادامه با بيان اينكه امروز به جز چند كشور معدود معلوم‌الحال هيچ‌كس در كنار امريكا قرار ندارد، گفت: امروز امريكا در بدترين شرايط جهاني قرار گرفته و حتي سازمان‌هاي بين‌المللي مانند يونسكو، سازمان ملل متحد، سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و دادگاه كيفري بين‌المللي با سياست‌هاي امريكا موافق نيستند.
روحاني افزود: امروز صاحبان تريبون، رسانه‌دارها و كساني كه ندا و صداي‌شان در كشور قابل شنيدن است، يك رسالت و وظيفه سنگيني برعهده دارند، چرا كه امروز در يك آزمايش بسيار بزرگ قرار گرفته‌ايم و اگر تمام رسانه‌هاي حقيقي و مجازي و همه مسوولان و كساني كه قدرت دارند به ملت بزرگ ايران كمك كنند، بار بسيار سنگيني بر دوش دارند. رييس‌جمهور با بيان اينكه مسوولان و كارگزاران و رسانه‌ها در اين آزمايش يا پيروز خواهند شد يا شكست مي‌خورند، اما ملت ايران قطعا پيروز اين صحنه خواهد بود، تصريح كرد: اگر ايستادگي كرده و به مردم روحيه بدهيم، هزينه ملت را كاهش داده‌ايم، اما اگر ترس، هراس و نااميدي ايجاد كنيم، هزينه ملت را بالا برده‌ايم و چه كاري ضدانقلابي‌تر از اينكه ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سايت‌ها و خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي خود، در دل مردم هراس ايجاد كنيم.
رييس‌جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري، گفت: سخنان ايشان هيچ‌ نقطه ابهامي را باقي نگذاشت و ايشان به صراحت گفتند كه امروز زمان آن نيست كه كسي بخواهد پشت دولت را خالي كند. روحاني ادامه داد: تا انتخابات زمان بسياري باقي مانده است. هيچ كس نبايد تصور كند كه تخريب دولت مي‌تواند براي آنها چه در انتخابات سال آينده و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰ راي به وجود بياورد و كساني كه اين گونه فكر مي‌كنند مردود اين آزمايش تاريخي در ايران خواهند بود و ملت ايران راجع به آنها قضاوت خواهد كرد و پس از آنكه از اين گردنه عبور كرديم، تاريخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقي خواهد ماند و مردم قضاوت مي‌كنند كه در شرايط سختي آنها براي كاهش يا افزايش دشواري مردم چه رفتاري داشته‌اند.


رييس‌جمهور با بيان اينكه مقام معظم رهبري از اين گونه رفتار به ويروس بدبيني تعبير كردند، اظهار داشت: برخي امروز ويروس بدبيني را در كشور در سخنان‌شان، تريبون‌ها و رسانه‌هاي‌شان منتشر مي‌كنند. همچنين در پايان جلسه هيات دولت رييس‌جمهور به مناسبت دومين روز از ماه محرم و ورود كاروان امام حسين به دشت كربلا، به ذكر مصيبت در رثاي مصائب حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع)
و اهل بيت آن حضرت پرداخت. پس از پايان جلسه، خبرنگاران در حياط دولت چشم انتظار وزرا بودند تا با حضور در جمع‌شان، به سوالات آنها پاسخ دهند. هرچند به مانند هفته‌هاي گذشته تعدادي از وزرا تنها به تكان دادن دست براي خبرنگاران اكتفا كرده و از پاسخ به سوالات آنها امتناع ورزيدند اما وزراي كشور، بهداشت، دادگستري، نيرو، نفت، ارشاد، معاون پارلماني و آموزش و پرورش با حضور در جمع اهالي رسانه به سوالات مختلف پاسخ دادند.
 
در بازنشستگي شهرداران شبهاتي وجود دارد
عبدالرضا رحماني‌فضلي در پايان نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص راهپيمايي اربعين گفت: موضوع اربعين از موضوعات مهمي است كه چهار سال است به عهده وزارت كشور گذاشته شده است. از سال قبل كه اربعين تمام شد ستاد كاملا فعال بوده است. امسال هم آمادگي‌هاي لازم را براي اين كار داريم. اخيرا هم در يك نصف روز به بغداد رفتم. در اين سفر با وزير كشور عراق توافقنامه‌اي در خصوص امنيت مسيرها و اينكه ما امسال امكانات بيشتري در مرزها خواهيم داشت، امضا كرديم و مقرر شده مسيرهاي جديدي را به ما بدهند. يكي از مواردي كه هنوز توافق نهايي در مورد آن صورت نگرفته، قيمت ارز است كه هنوز مشخص نيست با چه نرخي در اختيار زايران اربعين قرار خواهد گرفت. در خصوص قيمت رواديد هم صحبت‌هايي صورت گرفته كه در مذاكره با طرف عراقي كمي آن را تعديل كرديم اما باز هم جاي بحث براي تعديل وجود دارد. رحماني‌فضلي در خصوص امكان لغو رواديد گفت: ما راضي به اين امر هستيم اما طرف عراقي موافقت ندارد. وزير كشور در ادامه با اشاره به قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان و موضوع بازنشستگي برخي شهرداران گفت: همه نهادها بايد خودشان را با قانون تطبيق داده و اين مهم در خصوص وزارت كشور نيز صدق مي‌كند. در خصوص شهرداران هم شبهاتي وجود دارد. با وجود آنكه رياست مجلس در زمان تصويب گفتند اين قانون شامل حال شهرداران مي‌شود اما اعضاي شورا و حقوقدان‌ها معتقد به مساله ديگري هستند كه در نهايت در صورت تصويب به سمت درخواست استفساريه خواهيم رفت.
 
احتكار دارو دور از انسانيت است
سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي كه اين روزها به واسطه برخي اظهارنظر‌ها تبديل به يكي از چهره‌هاي پرحاشيه دولت شده است، در پايان جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران درباره برخي شايعات بازار دارو گفت: فعالين حوزه دارويي غيرمستقيم اين را به مردم القا مي‌كنند كه قرار است اتفاق خاصي رخ دهد. توضيح من هم اين است كه در حال تلاش هستيم تا اتفاق خاصي در حوزه دارويي رخ ندهد. تلاش مجموعه دولت اين است كه در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي، واردات چه در حوزه موارد اوليه و چه در حوزه موارد جانبي و تجهيزات پزشكي انجام شود. ما قبلا هم اين مشكل را داشتيم و چيزي نزديك به ۱۵ هزار قلم واردات داريم كه در اين ۱۵ هزار قلم ممكن است در چند قلم كمبود ايجاد شود.
وي در پاسخ به سوالي درباره انتقاد ارزبگيران دولتي از وزارت بهداشت در خصوص عدم همكاري گفت: شفاف‌سازي به چه معنا است؟ اگر منظور اعلام ليست است، اين كار را بانك مركزي انجام داده است؛ چراكه در اختيار بانك مركزي است و دست ما نيست. شركت از ما درخواست ارز مي‌كند و اگر واقعا جزو مواردي باشد كه تاييد كرده‌ايم، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفي مي‌كنيم و آنها هم براي بانك مركزي مي‌فرستند و بانك مركزي ارز را تخصيص مي‌دهد و نهايتا بانك عامل است كه ارز را تامين مي‌كند. قاضي‌زاده هاشمي در خصوص امكان قاچاق دارو مثل ساير اقلامي كه ارز دولتي دريافت مي‌كنند، گفت: وقتي كه شما دو نرخ يا چند نرخ داشته باشيد حتما قاچاق اتفاق مي‌افتد يعني بخشي از فساد كه در زمان چند نرخي شدن ارز رخ مي‌دهد همين است كه من نمي‌توانم اين موضوع را تاييد نكنم. در خصوص قاچاق كالاهاي اساسي نظارت خيلي سخت است، شايد يكي از دلايلي كه ما پيشنهاد كرديم ارز را به قيمت نيمايي در اين حوزه اختصاص دهند و ما به التفاوت را براي بيمه‌ها تخصيص دهند براي پيشگيري از همين اتفاق‌ها بود.
وي در خصوص احتكار دارو هم گفت: احتكار دارو خيلي كم اتفاق مي‌افتد، دليل هم اين است كه همه انبارها تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد براي همين اگر هم اتفاق بيفتد تاريخ گذشته است و به صورتي است كه به وسيله قاچاق وارد كشور شده است. در عين حال ما شماره ۱۹۰ را اعلام كرده‌ايم و خواهش مي‌كنم از تمام كساني كه اطلاعاتي در اين خصوص دارند حتما به ما اعلام كنند. اين واقعا دور از انسانيت است كه دارو را احتكار كنيم.
 
نگرانم به خاطر فضاي هيجاني، از مسير تعادل
و قانون خارج شويم
سيد عليرضا آوايي، وزير دادگستري ديگر دولتمردي بود كه در ميان اصحاب رسانه حاضر شد. آوايي با اشاره عملكرد وزارتخانه متبوع خود گفت: پيش از اين شعب تجديدنظر قاچاق در خيلي از استان‌ها نداشتيم الان تقريبا در تمام يا اكثريت قريب به اتفاق استان‌ها افراد واجد شرايطي را پيشنهاد داديم و ابلاغيه آن زده شده است و اين شعب را فعال كرديم. وي با بيان اينكه شعب تعزيرات توسعه خوبي داشته است، گفت: در مورد تعزيرات فكر مي‌كنم با قضاوت دولت و رسانه‌ها در اين دوره فعال وارد صحنه شده است. به نظر من كارشان از جهتي مهم و مفيد مي‌تواند باشد چراكه به سرعت به پرونده‌ها رسيدگي مي‌كند و جايي كه لازم است از ظرفيت قوه قضاييه استفاده مي‌كند. وزير دادگستري تاكيد كرد: هميشه يك نگراني درباره تعزيرات داشتم كه اين نگراني خيلي هم بي‌ربط نيست. من نگرانم كه يك‌بار خدايي نكرده در تعزيرات يا در مجموعه قوه قضاييه به خاطر فشار و جو مطالبات مردم و فضاي هيجاني، از مسير تعادل و قانون خارج شويم. وزير دادگستري تاكيد كرد: به همان ميزان كه برخورد با مجرمين مفيد است و باعث اميد مي‌شود، اگر براساس آدرس‌هاي غلطي كه به ما مي‌دهند و براساس خودنمايي رفتار كنند، باعث نااميدي مي‌شود و بي‌آبرو كردن افراد خدمت به مردم نيست و براي اعتبار نظام اسلامي هم خوب نيست.