تأثیر متفاوت نقدینگی در بازار سهام

محمود رضا
خواجه نصیری
کارشناس بازار سرمایه
 طی ماه‌های گذشته نقدینگی وارد هر بازاری که شده تلاطم، التهاب و رشد قیمت‌ها را به دنبال داشته است. این اتفاق به خوبی در بازارهایی مانند ارز، طلا، مسکن، خودرو و... قابل مشاهده است.


اما زمانی که نقدینگی وارد بازار سهام شود، نه تنها خسارتی به بار نمی‌آورد بلکه یک فرصت برای اقتصاد و فعالان اقتصادی فراهم می‌کند. درواقع صاحبان تولید و صنعت به راحتی می‌توانند با نقد کردن دارایی‌های خود از این نقدینگی برای توسعه کسب و کار خود یا ایجاد کسب و کارهای جدید استفاده کنند. اقدامی که اشتغال و سرمایه‌گذاری را به همراه خواهد داشت. طی ماه‌های اخیر به واسطه رشد نرخ ارز سودآوری شرکت‌های صادراتی و وارداتی که در بورس حضور دارند افزایش یافت و حاشیه سود این بخش از شرکت ها بالا رفت.
در شرایط فعلی که نقدینگی افزایش قابل توجهی داشته است و مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند، بازار سهام می‌تواند محلی باشد که ضمن هدایت صحیح نقدینگی سود مورد انتظار سرمایه گذاران را نیز پوشش دهد و درمراحل بالاتر به رشد تولید و اشتغال کشور کمک کند. درواقع ورود نقدینگی به بازار سرمایه علاوه براین که ثروت را افزایش می‌دهد باعث می‌شود تا در آینده کارخانه‌های بیشتری ایجاد یا کارخانه‌های فعلی توسعه یابد. آمار و ارقامی که این روزها در بازار سرمایه منتشر می‌شود نشان می‌دهد که این اتفاق درحال رخ دادن است. اما نکته مهم این است که صاحبان دارایی‌های مالی بتوانند از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کنند و تنها به عنوان فرصتی برای سفته بازی به آن نگریسته نشود. درصورتی که این نقدینگی جدید که این روزها راه بورس را گرفته است به سمت تولید و توسعه فعالیت شرکت‌های بورسی هدایت شود نتیجه آن جز رشد تولید و اشتغال نیست ولی درصورتی که نقدینگی به سمت تولید نرود تنها باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود.
درواقع باید با همان سرعتی که نقدینگی وارد بورس می‌شود این نقدینگی صرف توسعه کسب و کار و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شود چرا که در غیر این صورت درمدتی کوتاه رشد بورس متوقف و تنها ثروت میان دارندگان دارایی جابه جا خواهد شد. در شرایط فعلی این وظیفه صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های خصولتی و دولت است که بخش عمده‌ای از دارایی‌های مالی خود را به پول نقد تبدیل کرده و آن را صرف توسعه صنعت کنند.
درپایان باید گفت که سهام بازاری مبتنی بر تحلیل و متنوع است. سرمایه‌گذاری در بورس یک سرمایه‌گذاری یکپارچه نیست و هزاران شرکت و صنعت با گرایش‌های مختلف در آن فعال هستند. برهمین اساس کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند باید درشرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که از ریسک کمتری برخوردار باشند. درهمین زمینه درصورتی که سرمایه گذاران اطلاعات کافی از بورس ندارند می‌توانند با استفاده از مشاوره شرکت‌های مشاوره حرفه‌ای دارای صلاحیت یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازبازدهی بالای این بازار بهره‌مند شوند و از سوی دیگر به اقتصاد کشور کمک کنند.