تاخیر در معرفی وزیر به ضرر دولت است

واقعیت این است که روسای جمهور در معرفی وزراء اختیاردار تام نیستند و در این موضوع بسیاری از آیتم‌ها‌ و عوامل بیرونی همچون سازمانها، نهادهای بیرون از دولت و افراد قدرتمند در این امر دخیل هستند.
در معرفی گزینه برای وزارتخانه‌ها‌، قدرتهای بیرون از دولت، رئیس جمهور را محاصره می‌کنند و چنانچه رئیس دولت بخواهد مستقل باشد، مشکلات زیادی را در سر راه خود خواهد داشت.
بنا براین رئیس جمهور در معرفی وزرا باید با سرعت عمل کند و چه بسا بهتر است که برای هر وزیر خود جایگزین داشته‌باشد تا در صورت استیضاح یا بروز هراتفاقی، بلافاصله فرد جدید را به مجلس معرفی کند تا اصلا نیازی به مهلت 3ماهه برای معرفی وزیر نباشد.
این سرعت عمل موجب خواهد شد که گروههای فشار نتوانند تاثیرگذاری لازم را بر روی رئیس دولت داشته باشند. اما تاخیر در معرفی وزرا بی شک موجب خواهد شد که گروههای فشار مانع از تصمیم گیری مستقل رئیس جمهور شوند. وقتی تاخیر در معرفی وزیر صورت می‌گیرد، طبعا گروههای فشار هم به تکاپو می‌افتند و رئیس جمهور هم تحت این فشارها اختیارات خود را از دست می‌دهد.


در چنین حالتی ممکن است رئیس جمهور مردد شود و این تردید می‌تواند بسیاری از تصمیمات درست قبلی در خصوص معرفی افراد توانمند را با خلل روبرو کند که نتیجه بروز چنین مشکلی این خواهد بود که رئیس دولت خودش هم در خصوص معرفی فرد یا افراد برای اداره وزارتخانه‌ها‌ به نتیجه مطلوب نرسد.
با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، احتمال دارد...
...رئیس جمهور دنبال این باشد که یک اقتصاددان زبردست و در عین حال نزدیک به خود را برای وزارت معرفی کند. اگر چنین حالتی روی دهد برای خود رئیس دولت هم مطلوب خواهد بود. اما گاهی هم ممکن است روحانی شخصی با چنین مشخصاتی که در عین حال با او صمیمیت هم داشته باشد، در کنار خود نداشته باشد، در این صورت مجبور است وضعیت کشور را در نظر بگیرد و بر حسب مصالح کشور یک نفر را معرفی کند که بتواند گره اقتصاد کشور را باز کند.
در معرفی وزیر اقتصاد باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که هماهنگی فکری و برنامه‌ای بین وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجتناب ناپذیر است، لذا وزیرپیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند با این دو سازمان هماهنگی نداشته باشد.
در مجموع به نظر می‌رسد تاخیر در معرفی وزیر چندان به نفع دولت نباشد چرا که
هر چقدر رئیس جمهور تاخیر یا تعلل کند، کار برای او سخت تر خواهد شد.