وزیر صنعت معدن و تجارت: 200 محدوده معدنی آماده واگذاری به بخش خصوصی است

200 محدوده اکتشافی جدید آماده واگذاری به بخش خصوصی است و شرکت‌های واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه برای سرمایه‌گذاری و در اختیار گرفتن محدوده‌های جدید اقدام کنند.
به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری که در جلسه مجمع عمومی سالانه ایمیدرو سخن می‌گفت، تصریح کرد: جذب سرمایه 8500 میلیارد تومانی در طرح‌های جدید،‌ راه‌اندازی 2.2 میلیارد دلار طرح در سال گذشته و رشد فعالیت‌های اکتشافی از جمله اقداماتی است که سبب شده ایمیدرو به عنوان سازمانی پیشتاز در جشنواره شهید رجایی انتخاب شود.
وی ادامه داد: 80درصد از برنامه‌ها و اقدامات اکتشافی ایمیدرو در مناطق کم برخوردار انجام شده که این امر زمینه مناسبی برای رشد اشتغال و رشد را در آن مناطق ایجاد کرده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین در این نشست خبر اعلام کرد: 200 محدوده اکتشافی جدید آماده واگذاری به بخش خصوصی است که از روز یکشنبه این مهم آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: شرکت‌های واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه برای سرمایه‌گذاری و در اختیار گرفتن محدوده‌های جدید اقدام کنند.
شریعتمداری عمده ماده معدنی این محدوده‌ها را فلزی اعلام کرد و یادآور شد: محدوده‌های مورد نظر، علاوه بر 400 محدوده امید بخشی است که در گذشته توسط این سازمان، تحت عملیات اکتشافی قرار گرفته بود.
وی یادآور شد: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی و وزارت صنعت معدن و تجارت، عملیات اکتشافی را انجام داده‌اند که در تاریخ فعالیت‌های اکتشافی کشور بی‌سابقه است و رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.
وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه چنین اقداماتی ایمیدرو را پیشتاز تمام سازمان‌های ملی کشور قرار داد، خاطر نشان کرد: این سازمان تحولاتی اساسی طی کرده که آثار رشد تولید،‌ سرمایه‌گذاری و صادرات نمایان شده و نتایج بخش‌هایی همچون اکتشاف در سال‌های آتی بیش از پیش نصیب حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شود.
وی ادامه داد: باید اذعان کرد که ایمیدرو یکی از سازمان‌های پیشتاز در اقتصاد مقاومتی است به طوری که ایران می‌تواند در شرایط سخت بدان تکیه کند.
به گفته شریعتمداری، فعالیت‌های ایمیدرو در حوزه‌های راهبری، توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی طی سالیان اخیر رشد به سزایی یافته و به‌رغم اینکه هدف آن سازمان سودآوری نیست اما توانسته حقوق صاحبان سهام را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: در شرایطی که کشور تحت فشارهای نظام سلطه قرار دارد، توانسته رشد تولید و صادرات محصولات این بخش را عملی کند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید 10 تن طلا و 90 میلیون تن سنگ آهن دست یابیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه امسال رشد تولید در صنایع مس و آلومینیوم نیز به ثمر خواهد نشست، افزود: از ابتدای سال تاکنون 1400 میلیارد تومان پروژه در بخش‌های مختلف راه‌اندازی شده و تا پایان سال جاری نیز شاهد راه‌اندازی 11 هزار میلیارد تومانی طرح‌ها خواهیم شد.
مشارکت چشمگیر بخش خصوصی در طرح‌های معدن و صنایع معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو هم در مجمع عمومی عادی (سالانه) ایمیدرو اعلام کرد: تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و انجام ماموریت‌های توسعه‌ای از ابتدا در شمار برنامه‌های این سازمان قرار گرفت و با تلاش‌های انجام شده طی سالیان اخیر، دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای بدست آمد.
مهدی کرباسیان افزود: با توجه به عملکرد، ادعا می‌کنیم ایمیدرو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی یکی از سازمان‌های برتر در کشور بوده است.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات ایمیدرو با شروع فعالیت دولت یازدهم طرح‌های نیمه تمام و متوقف بود. علاوه بر برنامه‌ریزی برای حل مشکلات طرح‌های نیمه تمام، پروژه‌های جدیدی را نیز تعریف کردیم تا بخش خصوصی و غیردولتی مشارکت بیشتری در طرح‌ها داشته باشند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه جذب سرمایه گذار در حوزه معدن و صنایع معدنی یکی از نکات حائز اهمیت این سازمان طی سال‌های گذشته بوده است، عنوان کرد: علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی، توجه به مقوله پژوهش در شمار اولویت‌های سازمانی قرار گرفت و در این زمینه ایمیدرو با سرمایه‌گذاری میلیاردی طی سال‌های گذشته، گام‌های اثربخشی را برداشته است.
کرباسیان یادآور شد: ایمیدرو با انجام و توسعه فعالیت‌های اکتشافی و رساندن آن به سطح 270هزار کیلومتر مربع، ریسک ناشی از عملیات اکتشاف را برعهده گرفت تا شرایط جذب سرمایه بخش خصوصی فراهم آید.
وی اظهار داشت: در این برنامه تاکنون 200 هزار کیلومتر عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده است.
وی ادامه داد: اکنون شرایط جذب سرمایه‌ها فراهم آمده و بخش خصوصی می‌تواند با ادامه فعالیت‌ها، معادن کشف شده را در اختیار گیرد.
کرباسیان گفت: ایمیدرو به همراه شرکت‌های وابسته، چندین طرح را با سرمایه‌گذاری 3.7 میلیارد دلار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رساند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: ایمیدرو که توسعه، راهبری شرکت‌ها و توانمندسازی را در شمار ماموریت‌های اصلی خود قرار داده است؛ در 80 درصد از مناطق کمتر توسعه یافته کشور فعالیت‌های معدنی به ویژه اکتشافی داشته است.
وی افزود: فعال کردن مجدد طرح‌ها در سال 97 به ارزش 2.3 میلیارد دلار از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می‌رود.
سایر اخبار این روزنامه
براساس بخشنامه وزیر صنعت؛ 173 قلم کالا از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف شدند جدال بر سر دو تابعیتی‌ها، واقعی یا سیاسی؟ طرح‌های سفارت سعودی در بغداد برای تخریب عراق الحلبوسی 37 ساله رئیس مجلس عراق شد دکتر ظریف: قطع صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد وزیر صنعت معدن و تجارت: 200 محدوده معدنی آماده واگذاری به بخش خصوصی است امضای2 تفاهم نامه برای افزایش اشتغال وزارت اطلاعات اعلام کرد: جلوگیری از خروج غیرقانونی ارز توسط یک شبکه هرمی چرخش بازیگران در ادلب در کتاب وودوارد مطرح شد افشای نقش جارد کوشنر در ولیعهدی محمد بن سلمان و تقویت روابط عربستان و اسرائیل پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت سالروز استقلال جمهوری نیکاراگوآ رئیس سازمان بازرسی کل کشور: بازنشستگان شاغل فقط 60 روز برای ترک پست دولتی فرصت دارند در نامه‌ای به رئیس جمهوری لاریجانی قانون منع بکارگیری بازنشستگان را ابلاغ کرد معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت در خط مقدم مبارزه با فساد است معاون وزیر ارتباطات: پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات تا 5/1 سال آینده تکمیل می‌شود