آمریکا کشورهایی را تحریم می‌کند که در مقابل‌شان احساس ضعف می‌کند


نشریه آمریکایی «امریکن کانسرویتیو» در مقاله‌ای تفصیلی به پیامدهای اقدامات آمریکا در تحریم کشورها پرداخته و نوشته: «تحریم‌های بی‌پایان واشنگتن سرانجام نتیجه عکس می‌دهد.»
این نشریه در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم «داگ باندو» (دستیار ویژه سابق رونالد ریگان) آمریکا نوشته: «در واشنگتن دائما از استثنا بودن آمریکا صحبت می‌شود. سیاستگذاران تاکید می‌کنند آمریکا ماموریت منحصر به فردی در جهان دارد. نمایندگی آمال و آرزوهای همه بشر. این غرور به مبنای سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است، به ویژه وقتی که موضوع تحریم‌های اقتصادی به میان می‌آید. سرخوردگی از ناکامی و احساس شکست مقامات آمریکایی را تشویق می‌کند بر شدت فشارها بیفزایند.
بنابراین، واشنگتن حالا به صورت مرتب شهروندان و شرکت‌های کشورهای دیگر را مجازات می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته نزدیک به 1000 فرد و سازمان را به «فهرست اتباع خاص تعیین شده» افزود.
سیاستگذاران آمریکایی هم اکنون از نقش غالب آمریکا در نظام مالی جهانی به عنوان سلاح حتی علیه کشورهای دوست استفاده و آنها را از دسترسی به بازار آمریکا محروم می‌کنند.


طرف‌های ثالث برای معامله با طرف‌های مشمول تحریم‌های آمریکا با جریمه‌های چند میلیارد دلاری مواجه می‌شوند. حتی کشورهای بزرگ و ثروتمند نیز در برابر فشار آمریکا آسیب پذیرند.»
تحریم ها کارایی ندارند
این رسانه در ادامه تاکید کرده: «اما تحریم‌ها کارآیی ندارند. محدود کردن صادرات نفتی ایران قیمت‌های حامل‌های انرژی را در جهان افزایش می‌دهد. تعیین جریمه‌های نامتناسب برای فروش فناوری به مسکو بر شرکت‌های اروپایی تاثیر می‌گذارد. حتی بازارهای کوچکتر نیز مهم هستند.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما نويسنده اين مقاله در‌باره پیامدهای تحریم‌ها نیز چنین نوشته: «مشهورتر از همه این است که تحریم‌های آمریکا عامل مرگ نیم میلیون کودک عراقی شد.
شاید درباره این رقم اغراق شده باشد، اما وقتی از مادلین آلبرایت سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل در این باره سؤال شد او این را رد نکرد. وی در عوض پاسخ داد که «ما فکر می‌کنیم این هزینه ارزشش را داشت». پاسخی سنگدلانه که در سرتاسر جهان عرب طنین‌انداز شد.»
اين مقاله در پايان خاطر نشان کرد: «جک لو، وزیر خزانه‌داری دولت باراک اوباما، هشدار داده «گسترش بیش از حد تحریم‌ها» ممکن است موجب تضعیف دلار و تشویق شرکت‌های خارجی به استفاده از سامانه‌های بدیل در برابر نظام مالی آمریکا شود.
غرور و تکبر رو به گسترش واشنگتن ممکن است در نهایت به توانایی آمریکا برای تحمیل اراده خود بر کشورهای دیگر پایان دهد، که این پیامدهای اقتصادی و سیاسی مهمی برای آمریکا خواهد داشت. پیامدهای سیاست‌های آمریکا بد و اغلب فاجعه‌آمیز بوده است.»