افزایش قیمت مصالح ساختمانی پرمصرف در نیمه اول سال 95؛

گروه مسکن- تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار از تورم قیمت مصالح ساحتمانی پرمصرف حکایت دارد. نشانگرهای بازار مصالح ساختمانی در فاز پیش‌رونق و همزمان با بهبود شاخص‌های مربوط به ساخت‌وساز صعودی شدند. این نشانگرها حامل دو پیام ‌«خروج نسبی از رکود» و تغییر فاز ساخت‌وساز از «تکمیل واحدهای نیمه کاره» به «ساخت‌وساز جدید» است. مرکز آمار ایران تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی در نیمه اول سال ۹۵ و مقایسه آن با مدت مشابه و نیز نیمه دوم سال ۹۴ را منتشر کرده که براساس آن تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی در گروه‌های «خاک و سنگ»، «سنگ پلاک (نما)»، «آجر و سفال»، «لوله و پروفیل»، «میلگرد»، «ورق‌های فلزی»، «ورق‌های گالوانیزه»، «قطعات پیش‌ساخته بتنی»، «موزاییک»، «چوب»، «سقف، کف و دیوارپوش‌های پلاستیکی» و «یونولیت» بررسی شده است.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت چند گروه از مصالح پرمصرف ساختمانی طی این مدت افزایشی بوده است. بر اساس این گزارش بیشترین افزایش قیمت در گروه‌های لوله و پروفیل و میلگرد است که نبشی با ۳۵ درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن و میلگرد با ۳۰ درصد افزایش قیمت، بالاترین تورم در مصالح ساختمانی را دارا هستند. تفاوت رشد قیمت در محصولات فولادی نشان می‌دهد که بازار ساخت‌وساز در حال خروج از فاز «تکمیل واحدهای نیمه کاره» به فاز «ساخت‌وساز جدید» است. پیشی گرفتن قیمت لوله پروفیل و محصولات فولادی که در مراحل اولیه ساخت‌وساز کاربرد دارند نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وسازهای جدید از تکمیل واحدهای نیمه‌کاره جلوتر است. از سوی دیگر قیمت اکثر مصالح ساختمانی (هرچند ناچیز) افزایش یافته است که به طور عمومی از افزایش تقاضای مصالح و در نتیجه کنترل تعمیق رکود و بهبود اوضاع ساخت وساز حکایت دارد.
نشانگرهای تورم قیمت مصالح ساختمانی نشان می‌دهد قیمت مصالحی مانند سیمان که به صورت انبوه دپو شده بود، کاهشی بوده است. این گروه از مصالح طی سال‌های گذشته به دلیل «دامپینگ» چین و مازاد تولید داخل کاهشی بوده و بخشی از عوامل تورم منفی آن خارج از بازار تولید مسکن به وجود آمده است. این بخش از مصالح ساختمانی شامل شن، ماسه، خاک، آجر، موزاییک و سیمان، رشد ارزش افزوده کمتری در مراحل ساخت وساز دارند و کاهش قیمت آن تاثیر زیادی در قیمت تمام شده مسکن ندارد. از سوی دیگر مصالح ساختمانی در بخش‌های دارای ارزش افزوده بالا مانند آهن‌آلات و رشد ناگهانی به بازار مصالح ساختمانی، سبب شوک قیمتی در بازار مسکن و ساخت‌وساز بوده است.
بر اساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه اول ۱۳۹۵، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگی بتن و بنایی» و «سنگ‌های ریشه دار» شاهد نوسان متوسط قیمت‌ها، گاه به صورت افزایشی و گاه به صورت کاهشی نسبت به دوره قبل هستیم. در بین اقلام این گروه‌ها «خاک رس طبیعی» با 5/1 درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت و «ماسه طبیعی (ماسه کفی)» با 8/31 درصد دارای بیشترین کاهش متوسط قیمت بوده است. با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل مشاهده می‌شود بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «خاک رس طبیعی» با 3/10 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «ماسه طبیعی (ماسه کفی)» با 5/31 درصد بوده است.


گروه لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه
با مقایسه متوسط قیمت «لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه» متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره قبل دارای افزایش بوده است. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به «نبشی نمره ۷۰» با 4/35 درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «تیرآهن نمره ۳۰» با 4/3 درصد بوده است.
با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل، شاهد نوسانات کاهشی یا افزایشی متوسط قیمت‌ها هستیم. بیشترین افزایش متوسط قیمت، مربوط به «ناودانی نمره ۲۴» با 0/21 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «تیرآهن نمره ۱۴» با 1/9 درصد بوده است.
گروه میلگرد
با مقایسه متوسط قیمت‌ها در گروه «میلگرد» با نیمه قبل مشاهده می‌شود بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «میلگرد آجدار نمره ۱۲» با 6/30 درصد و بیشترین کاهش مربوط به «میلگرد ساده نمره ۱۰» با 1/3 درصد بوده است. مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «مفتول سیاه» با 8/10 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «میلگرد ساده نمره ۱۶» و «میلگرد ساده نمره ۱۸» با 1/14 درصد بوده است.
گروه ورق‌های فلزی
با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام گروه «ورق‌های فلزی» در این نیمه نسبت به نیمه قبل مشاهده می‌شود بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «ورق سیاه به ضخامت بیش از سه میلیمتر» با 4/12 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به «ورق برنز» با 6/1 درصد بوده است. مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل نشان می‌دهد بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «پروفیل برنزی توخالی» با 4/1 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «پروفیل برنزی نوپر» با 8/23 درصد بوده است.
گروه قطعات پیش‌ساخته سیمانی و بتنی
در گروه «قطعات پیش‌ساخته سیمانی و بتنی» متوسط قیمت تمام اقلام نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. در بین اقلام این گروه، بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «لوله سیمانی معمولی نمره ۲۰» با 4/20 درصد و کمترین کاهش مربوط به «بلوک سیمانی دیواری به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با 9/9 درصد بوده است.
مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد متوسط قیمت تمام اقلام دارای کاهش بوده است که بیشترین کاهش به «لوله سیمانی معمولی نمره ۲۰» با 1/32 درصد و کمترین کاهش به «بلوک سیمانی دیواری به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با 8/8 درصد بوده است.
گروه موزاییک
نتایج آمارگیری نیمه اول ۱۳۹۵ نمایانگر آن است که در گروه «موزاییک» متوسط قیمت تمام اقلام مورد آمارگیری نسبت به دوره قبل جز یک قلم، افزایش داشته است.
در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «موزاییک ایرانی با سنگ موزاییک معمولی به ابعاد ۳۰*۳۰» با 5/14 درصد است. بیشترین کاهش قیمت نیز با 0/1 درصد به «موزاییک فرنگی با خرده‌سنگ مرمر یا مرمریت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» تعلق دارد.
مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد در این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «موزاییک ایرانی با سنگ موزاییک معمولی به ابعاد ۳۰*۳۰» با 0/4 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت، مربوط به «موزاییک فرنگی با خرده‌سنگ مرمر یا مرمریت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» با 6/8 درصد بوده است.