جز راست نباید گفت هر راست بباید گفت !

مسعود خوشابى - در تاریخ ادبیات هر سرزمینى تعداد پرشمارى ضرب‌المثل، تکیه کلام و به ظاهر ختم‌الکلام‌ها و اتمام‌الحجت‌هایى وجود دارد که نسل اندر نسل، سینه به سینه، سطر به سطر و جمله به جمله در طول تاریخ تسرى یافته و به مرور به اسباب و ابزار ذهنى آن جامعه بدل شده است .
در یک فرهنگ دینامیک و پویا، درست برخلاف فرهنگ استاتیک و ایستا، این نوع جملات قصار تدریجا راهى موزه‌ها مى‌شوند و از آن‌ها با لبخند یاد مى‌شود، هر چند راوى آن از جایگاه بلند بالایى در تاریخ بشریت برخوردار باشد .
فرهنگ پویا محصول جامعه پویا است، جامعه پویا جامعه‌اى است که مبانى دموکراسى در آن نهادینه شده و به عنوان ارزشمندترین دستآورد بشرى به رسمیت شناخته شده است .
در آن فرهنگ همه چیز بدون استثناء از نو بازخوانى، بازاندیشى و بازآفرینى مى‌شوند.


تمامى مظاهر قدما، مورد به مورد، مو به مو، در بوته نقد قرار مى‌گیرند و بازآفرینى مى‌شوند .
هنر، علم و فلسفه به مدد آخرین دستآوردهاى تاریخ بشرى، از سه نگاه متفاوت به کالبدشکافى مفاهیم عینى و ذهنى مى‌پردازند و هر آن چه از این میدان مبارزه سربلند بیرون نیاید، به دارفانى سپرده مى‌شود .
از آن جا که ماهیت تکامل در نفى [دیالکتیکى] گذشته خود تعریف مى‌شود، فرهنگ یک جامعه هم از تبعیت از این اصل پیروى مى‌کند .
جا دارد، در هزاره سوم میلادى، همپا با دستآوردهاى نو به نو جهانى، از تمامى ضرب‌المثل‌ها، جملات قصار، تکیه‌کلام‌ها و جوهره‌هایى که از قدما اخذ شده و از ضرب و شتم مباحث هنرى، علمى و فلسفى اعصار گریخته و جان سالم بدر برده‌اند، به دیده یک احتمال بنگریم و نه بیشتر!
در این خصوص به یکى از آنها که از قضاء آثار تخریبى بسیار هولناکى داشته و دارد توجه‌مان بیشتر جلب مى‌شود:
آورده‌اند که در زمان بهلول – عاقل‌ترین انسان زمانه دیوانه خویش - از کشتىِ از راه دورآمده بر ساحل پهلو گرفته، چندلى به غایت طویل و صاف و راست‌قامت تخلیه شد. مردم حیران مانده بودند که این علم کبریایى دیگر چیست؟ در این گیرودار، طبق معمول سر و کله بهلول پیدا شد، بر زمین بنشست و بر سرک صندل، گوشش را چسباند، قدرى مکث کرد، برخاست، سرى تکان داد و گفت: «یا للعجب!»، تماشاچیان حیران از او پرسیدند: «اى بهلول! در گوشت چه نجوا کرد که تو را به تعجب واداشت؟» بهلول بى‌محابا پاسخ داد: «از من پرسید که مى‌دانى که چرا مردم چنین با شگفتى و چه‌بسا تحسین به من مى‌نگرند؟» و وقتى به مفهوم نهى، شاهد سر تکان دادنم بود، به نجوا گفت: «چون من راستم، صاف و صریحم، عصاره حقیقت‌ام، از کژى‌ها دورم، سر و ته‌ام معلوم است، از پیرایه‌ها و آرایه‌هاى مصالح زمانه وارسته‌ام!»
مردم کوچه و بازار، براى نخستین‌بار با موجودى روبرو شده بودند که خود جلوه‌اى خاص از صداقت محض بود!
کلام بهلول، عارف بى‌همتاى صریح‌البیان، در کوچه و برزن پیچید، از این قریه به آن قریه، از این خراب‌آباد به آن خراب‌آباد، ره پیمود، اما... وااسفاها... در گوش جان ما ننشست و آفت مصلحت همچون خوره حقیقت را جوید و جوید و جوید!
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید: محمدصادق جنان صفت روایت نوروززاده از قرعه کشی رانبرای دلارهای پتروشیمی « ابتکار» ابعاد نخستین سفر خارجی عمران خان به عربستان را بررسی می‌کند پاکستان درمیانه میدان تهران و ریاض گزارش «ابتکار» از سال‌ها تلاش برای تصویب و اجرای قانون جرم سیاسی قانونی که هنوز معلق مانده «ابتکار» از اظهارنظرهای نو راجع به نصب دوربین در تمام نقاط دانشگاه‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» خبر استعفای وزیر صمت و پیامد‌های استیضاح دیگر وزرا را بررسی کرد وزارتخانه‌های بی وزیر واکنش‌ها به حادثه تروریستی اهواز ادامه دارد انتقام در کمین تروریست‌ها در نشست خبری محسنی اژه‌ای مطرح شد از در دسترس نبودن متهم «سکه ثامن» تا ممنوع‌الخروجی سیف چه شد که «تتلو» به اینجا رسید؟ بزار تو حال خودم باشم! جز راست نباید گفت هر راست بباید گفت ! در نشست خبری محسنی اژه‌ای مطرح شد از در دسترس نبودن متهم «سکه ثامن» تا ممنوع‌الخروجی سیف