مدرسه باید ما را به دنیای امروز متصل کند

شهروند| حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح دیروز در آیین بازگشایی مدارس و آغاز ‌سال تحصیلی جدید که در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت منطقه 9 تهران برگزار شد، سخنانی را در مورد نظام تربیت و وضع آموزش در کشور و همچنین به ریشه‌های عوامل تروریستی اهواز نیز نقبی زد. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری می‌آید.
 تروریسم در اهواز
 متاسفانه دیروز مردم شهر اهواز که در دوران دفاع مقدس قهرمانانه ایستادند و مقاومت کردند و هیچگاه نگذاشتند خیابانی از شهرشان در تصرف عفلقیان قرار بگیرد، دیروز به دست عواملی که هم پول و هم سلاح و هم سیاست و تبلیغاتشان از همسایگانمان در جنوب خلیج‌فارس شروع می‌شود، به خاک و خون کشیده شدند.
 در اهمیت مدرسه


 اول مهر برای ما مهم است، چون یک‌بار دیگر کار و تلاشمان را برای فراگیری و یادگیری آموزش‌ها و مهارت‌های لازم زندگی آغاز می‌کنیم.
 همه چیز از خانه و مدرسه آغاز می‌شود؛ اعتقاد،‌ ایمان،‌ راه و سبک زندگی، نحوه معاشرت و ارتباط‌گیری، اخلاق و رفتار و توانمندی‌های علمی ما همه از خانه و مدرسه آغاز می‌شود.
 وقتی دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود و فضای دیگری را مشاهده می‌کند، این فاصله و تناقض برای او و جامعه هم از لحاظ رفتاری و اخلاقی و هم از نظر ارتباطی و ارزشی مشکل‌آفرین است.
 مدرسه محل اتصال جامعه با خانه و محلی برای اتصال دیروز، امروز و فردای ماست؛ مدرسه باید بتواند ما را با قرن‌های گذشته آشنا و به تاریخ کشور و همچنین به دنیای امروز متصل و ارتباط ما را با فردا برقرار کند.
 اهمیت نظام آموزش و پرورش
 آموزش و پرورش بار سنگینی بر دوش دارند و معلمان عزیز ما کار بزرگی تا به امروز انجام داده‌اند؛ همه پیروزی، مقاومت و ایستادگی ما در سایه مدرسه و مربوط به کلاس درس است.
 همه معلمان، مجموعه وزارت آموزش و پرورش، دولت،‌ خانواده‌ها و جامعه باید کاری کنند که دانش‌آموز به استقبال اول مهر بشتابد، چراکه او باید خوشحال باشد که‌ سال جدیدی را برای پرورش و ساختن ایران خود آغاز می‌کند.
  آموزش و پرورش باید در عمل به جامعه نشان دهد که میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد؛ این کار با گفتن درست نمی‌شود، بلکه باید در عمل و رفتار مدیران و همچنین سلسله‌مراتب آموزش و پرورش و مؤلفان کتب درسی مشاهده شود. همه جا باید مقام والای زن را مشاهده کنیم.
 اخیرا آماری از نحوه حرف‌زدن و انتقادکردن در فضای مجازی منتشر شده و آمار مربوط به ایران در مقایسه با ده‌ها کشور دیگر از وضع خوبی برخوردار نبود.
 باید در پایان هر‌سال تحصیلی بخشی از کارنامه‌های دانش‌آموزان به آموختن مهارت جدید اختصاص یابد و همان‌طور که نمره دروس و انضباط دانش‌آموزان برای ما مهم است، جایگاه مهارت‌آموزی آنها نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند.
  مدرسه باید جای ساختن عقل، تدبیر و تفکر باشد نه آنکه محلی برای پرکردن اذهان دانش‌آموزان از مطالب کتب مختلف. در هر کلاسی دانش‌آموزان باید علاوه بر مطالعه کتب درسی خود بتوانند این کتب را نقد و آنها را اصلاح کنند. باید نظام آموزش و پرورش به دانش‌آموزی که کتب درسی خود را نقد به جا می‌کند، جایزه اختصاص دهد.