نخستین سری از کالاهای انبارشده از امروز در بازار

بعد از اینکه بازار ارز دچار آشفتگی شد و قیمت‌ها شروع به نوسان کردند، هر روز از هر گوشه‌ای خبر از کشف محموله‌های احتکارشده به گوش می‌رسید. از آن طرف هم عده‌ای از مسئولان از طولانی‌شدن زمان نگهداری برخی کالاها در گمرک می‌گفتند و اینکه تعدادی از تاجران ترجیح می‌دهند اجناسی که وارد کرده‌اند با احتساب هزینه انبارداری در گمرک بماند و ترخیص نشود، تا زمانی که قیمت‌ها در بازار به قطعیت برسد. این عوامل تنها دلایل افزایش نجومی قیمت‌ها نبوده، بلکه دلال‌ها هم در ماه‌های گذشته سنگ‌تمام گذاشته‌اند. عمده‌فروش‌هایی که کالای واردشده از سوی تاجران را به همان قیمت سابق می‌خریدند، با چند برابر قیمت به دست خرده‌‌فروش‌ها می‌رساندند. همه اینها باعث شد نه‌تنها فشار بر تاجرانی که کالایشان را ترخیص نمی‌کردند، بیشتر شود، بلکه قوانینی در مورد برخورد با محتکران و دلالان هم تصویب شود. نخستین راه‌حل این بود که کالاهای کشف‌شده از محتکران و همین‌طور کالاهای واردشده از سوی تاجران بدون واردشدن دلال‌ها به چرخه توزیع، به دست خرده‌‌فروش‌ها برسد، اما دیروز رئیس اتحادیه بنکداران به ایسنا گفت: «کالاهای اساسی مکشوفه که توسط سودجویان احتکار شده بود تا به امروز به بازار عرضه نشده است. حدود ۱۰ روز پیش مذاکراتی صورت گرفت تا کالاهای اساسی مکشوفه شهرری در سطح شهر توزیع شود. در زمینه عرضه اقلام مکشوفه محتکران از اتحادیه کمک خواسته شد که اتحادیه برای جلوگیری از ایجاد حلقه‌های بیش‌ از حد در زمینه توزیع اعلام کرد که محصولات به‌ صورت مستقیم در اختیار خرده‌فروشان قرار گیرد، تا عمده‌فروشان از این چرخه خارج شوند.»
هرکاری مقدماتی دارد
اتاق اصناف یکی از نهادهایی است که در روند انتقال کالاها از انبار به دست خرده‌فروش‌ها نقشی اساسی دارد، رئیس اتاق اصناف در مورد اینکه چرا تا الان کالاهای کشف‌شده از محتکران در بازار توزیع نشده است، به «شهروند» می‌گوید: «خیلی ساده است که در اخبار گفته شود انبار بزرگی از کالاهای احتکارشده کشف شد، اما اثبات اینکه احتکار صورت گرفته به این سادگی‌ها نیست که به سرعت در مورد کالاها تصمیم‌گیری شود.»
قاسم نوده‌فراهانی ادامه می‌دهد: «بسیاری از تاجران ما انبار ندارند، بلکه کالاهایشان را در بنگاه‌ها انبار می‌کنند و وقتی یک خرده‌فروش یا عمده‌فروش برای خرید به آنها مراجعه می‌کند، به او حواله می‌دهند تا کالایی که می‌خواهد از بنگاه تحویل بگیرد. به این ترتیب کالاهایی که یک تاجر وارد کرده به یکباره از انبار خالی نمی‌شود. به تاجری که صد تن برنج وارد کرده و 20 تن آن در انبار باقی‌مانده نمی‌توان گفت محتکر. اثبات احتکار سازوکار پیچیده‌ای دارد و به این سادگی‌ها نیست. از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنیم که اسم هر نوع انبارداری را احتکار نگذارند و مردم را دچار بی‌اعتمادی نکنند.»


حذف دلال و ارتباط تاجر و خرده‌فروش
به گفته نوده‌فراهانی اگرچه هنوز کالاهایی که عنوان احتکارشده داشته‌اند در مسیر انتقال به بازار نیستند، اما حذف دلال‌ها و ارتباط‌گیری تاجران و خرده‌فروشان کلید خورده است. او در این مورد می‌گوید: «همین دیروز نخستین فهرست از سری کالاهایی که قرار شد بدون دخالت عمده‌فروشان راهی بازار شوند، برای نظارت اتحادیه‌ها به آنها واگذار شد و روند توزیع آنها در بازار شروع شد.» او در مورد سازوکار قانونی این کار می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفت کالاهایی که در گمرک هستند تحت نظر اتحادیه‌ها راهی بازار شوند تا ناهماهنگی صورت نگیرد. ما هم برای هر سری از کالاها مشخص کردیم که کدام اتحادیه‌ها باید نظارت کنند. در نخستین سری از کالاهای ترخیص‌شده یک فهرست از 5 یا 6 اتحادیه به دست آمد و ما برای آنها صورت فرستادیم تا بدانند چه تعداد از چه کالایی راهی چه مراکزی شده است. بعد از اینکه آنها هم کار نظارتشان را تمام و قیمت‌ها را تعیین کنند و... کالاها وارد بازار می‌شود. این روند از امروز شروع شده است و ادامه خواهد داشت.»
او در مورد حرف و حدیث‌هایی که درباره تعلل در این زمینه زده می‌شود، می‌گوید: «به هر حال هر کاری زمان‌بر است، مخصوصا الان که در نظر گرفته شده توزیع کالا در بازار شکل و روند جدیدی داشته باشد.»