ترامپ مضحکه‌ای در تاریخ دیپلماسی آمریکا

برخی ناظران آمریکایی در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل درباره انزوای بلندپایه‌ترین مقام این کشور در این گردهمایی جهانی هشدار داده بودنداما کمتر کسی تصور می‌کرد که وی در میان سخنانش مورد مضحکه رهبران بین‌المللی قرار گیرد.
سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل همچون همیشه با حاشیه‌هایی همراه بود اما هیچ کدام از آنها همچون شلیک خنده رهبران جهان به سخنان ترامپ، در رسانه‌های آمریکایی بازتاب نیافت؛ خنده‌ای که حتی خود ترامپ را شوکه کرد و گفت: "انتظارش را نداشتم."
تسمخر ترامپ درباره دستاوردهای بی‌سابقه داخلیش البته همه ماجرا نبود و در میان سخنرانی، پوزخندهای هیات آلمانی به نصیحت‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره سیاست انرژی دولت آلمان، توجه بسیاری را جلب کرد.
ساعتی بعد، تارنمای سی ان ان با انتشار گزارشی با عنوان "دونالد ترامپ در سازمان ملل پز داد و به او خندیدند" نوشت: ترامپ در گذشته و در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود جهان به ما و سیاست‌های باراک اوباما می‌خندد.سی ان ان افزود: اما ترامپ اصلا توقع چنین واکنشی را نداشت. اگر ترامپ واقعا فهمیده که دنیا به چه چیزی خندید، باید در توئیتر جوابی در آستین آماده کرده باشد.


روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: ترامپ که دومین سخنرانی خود را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه ارائه داد، چندجانبه گرایی را زیر سوال برد و به ایران، اوپک، ونزوئلا و دادگاه کیفری بین‌المللی حمله کرد.
این روزنامه افزود: دیگر رهبران مهم جهان که پس از وی سخن گفتند، از جمله ترکیه، ایران و فرانسه، از محورهای سخنان آقای ترامپ انتقاد کردند.حتی تلویزیون فاکس نیوز آمریکا که از مواضع رئیس جمهوری این کشور حمایت می‌کند نتوانست از مورد مضحکه قرار گرفتن ترامپ بگذرد هر چند گزارشگر فاکس نیوز مدعی شد: ترامپ کم نیاورد وگفت: "من انتظار این واکنش را نداشتم، اما این خوب است."
ازسوی دیگر به گزارش ایرنا، بن رودز، مشاور سابق باراک اوباما در توئیتر خود نوشت: به سختی می‌توان عمق پیامدهای مورد تمسخر قرار گرفتن مهمترین نهاد دولت آمریکا را توسط رهبران جهان، درک کنیم.
در پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، دست زدن‌های کم توان حاضران، میزان استقبال از سخنان وی را نشان داد به ویژه آنکه، ساعتی بعد همان حاضران به شدت برای "امانوئل مکرون" و انتقادهای وی از یکجانبه گرایی آمریکا دست زدند.
به اعتقاد تحلیلگران، سخنرانی رئیس‌جمهور‌ی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و دفاع وی از سیاست‌های یکجانبه اش، نمایش تمام عیار ناسیونالیسم آمریکایی بود؛ سخنرانی‌ای که بیشتر مناسب یک نشست انتخاباتی بود تا یک مجمع مهم بین المللی.
درحالیکه روز سه شنبه، روسای جمهوری همچون روحانی و مکرون از پشت همان تریبون بر ضرورت همکاری بین‌المللی و نقش سازمان ملل تاکید کردند، ترامپ با حمله به این اصول، انزوای آمریکا را در این گردهمایی مهم بین‌المللی به نمایش گذاشت.
اما بدتر از آن، بیان سخنانی توهم آمیز درباره دستاوردها و جایگاهش بود که با شلیک خنده رهبران جهان همراه شد؛ رخدادی غیرمنتظره که در تاریخ دیپلماسی آمریکا و جهان ثبت خواهد شد.
ازسوی دیگر نیکلاس برنز معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا ضمن آنکه رفتار و گفتار دونالد ترامپ را شرم آور می‌داند، در عین حال از تمسخر وی نزد جهانیان ابراز ناخشنودی کرد.
برنز در توئیتر این نظر "کلی مگسامن" عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش و باراک اوباما روسای جمهوری پیشین این کشور را تایید کرد که نوشته بود: با وجود ناپسند بودن این نوشته، نمی‌دانم آیا هر دو اینها همزمان درست است که در عین حالی که رفتار و گفتار ترامپ را شرم آور می‌دانم، اما خوش ندارم که جهان رئیس جمهوری کشورم را صرف نظر از اینکه چه کسی باشد، مورد تمسخر قرار دهد.
ترامپ گفته بود: دولت من در کمتر از دو سال، دستاوردهای بیشتری از تقریباً هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا داشته است که موجب خنده دیپلمات‌های حاضر در محل سخنرانی شد و زمانی که ترامپ بار دیگر بر این ادعا تاکید کرد، صدای خنده تمامی سالن را فراگرفت.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل: سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است ویژه برنامه هفته دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد تحلیل سیاسی هفته فلاحت پیشه: منبع تامین مالی روزانه 1000 پیامک علیه FATF چیست؟ 110 مدرسه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی برای مناطق محروم 21 استان به بهره‌برداری رسید زنگنه: ترامپ متهم اصلی افزایش قیمت نفت است موگرینی با تاکید بر کارساز بودن برجام: حق داریم تصمیم بگیریم با چه کسی تجارت کنیم دکتر عراقچی: بازگشت امریکا به برجام آسانتر از 6 سال قبل است شکست و انزوای برجامی ترامپ در شورای امنیت ترامپ مضحکه‌ای در تاریخ دیپلماسی آمریکا در نشستی با حضور عناصر موساد در نیویورک مطرح شد؛ سفیر امارات: مبارزه با ایران به نفع کشورهای عربی و اسرائیل است! شمخانی در نشست گفت‌و‌گوی امنیتی منطقه ای: مسیرهای تامین مالی تروریست‌ها باید قطع شود بررسی و تصویب مواد دیگری از لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جلسه هیات دولت وزیر بهداشت: ایران جایزه جهانی پیشگیری از بیماری غیر واگیر می‌گیرد گاز مشعل‌های پارس جنوبی شیرین می‌شود