«ابتکار» از ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره محل اختفای تاسیسات اتمی ایران گزارش می‌دهد

قالیشویی اتمی !
محمدرضا ستاری
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن تصاویری مدعی شد که ایران یک انبار سری اتمی در منطقه «تورقوزآباد» تهران دارد که تاکنون فاش نشده است و من اکنون آن را برملا می‌کنم. اما به راستی «تورقوزآباد» کجاست و مردم محلی در مورد این مکان چه می‌گویند؟
سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با دیگر تبدیل به صحنه‌ای برای نمایش اطلاعاتی بر علیه ایران شد. این مساله که اکنون چند دوره است توسط نخست وزیر اسرائیل تکرار می‌شود، تبدیل به روندی شده که به عقیده ناظران به جای تمرکز بر جدیت صحبت‌های او، به حالتی طنزگونه تقلیل پیدا کرده است. نتانیاهو در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 نیز با نشان دادن یک نقاشی از بمب ساعتی مدعی شد که ایران در حال دستیابی به بمب هسته‌‌ای است. او پس از این ماجرا با ترتیب دادن صحنه‌های مختلفی روی این مساله متمرکز بود که اطلاعاتی مهم از فعالیت پنهانی اتمی ایران کشف کرده و حتی مدعی بود که ماموران اسرائیل موفق به ربودن اسناد اتمی از مراکز حساس ایران شده‌‌اند.


در همین راستا، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه با تکرار مواضع سابق خود و اصرار بر این شوی اتمی، در سازمان ملل گفت که ایران یک انبار سری اتمی در منطقه «تورقوزآباد» تهران دارد که تاکنون فاش نشده است و من اکنون آن را برملا می‌کنم. نتانیاهو با نشان دادن پلاکاردی، محل این تاسیسات مخفی را در حومه تهران اعلام کرد و مدعی شد: من برای نخستین بار این مساله را افشا می‌کنم که ایران تاسیسات سری دیگری در تهران دارد. یک انبار سری هسته‌ای برای انبار کردن حجم وسیعی از تجهیزات و مواد از برنامه مخفی اتمی ایران. این محل در یک قالی‌شویی ساده است! مانند محلی در شورآباد در نزدیکی پایتخت که اسناد اتمی ایران در آن پنهان شده بود.
او پس از این نمایش ضمن تاختن به توافق هسته‌‌ای و تمجید از دونالد ترامپ به خاطر پشتیبانی از اسرائیل، انتقاد شدیدی را نیز متوجه اروپا کرده و گفت: در حالی که آمریکا با تحریم‌های شدید علیه ایران اقدام می‌کند، اروپا به این کشور برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند. آیا اروپایی‌ها از تاریخ درس نمی‌گیرند؟
چوپان دروغگو را سرکار گذاشته‌اند!
این صحبت‌های نتانیاهو که اکنون چند سال است علیه ایران ادامه دارد این بار با واکنش‌های متفاوتی میان مقامات ایرانی مواجه شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با انجام چنین کارهایی نتیجه‌ای نخواهد گرفت، نتانیاهو را چوپان دورغگویی توصیف کرد که نمی‌خواهد دست از دروغ گفتن بردارد. ظریف گفت: یک بار یک بازی را به نام پرونده نوت بوک راه انداختند، سر و صدای زیادی کردند و آژانس بین‌الملل در طول سال‌ها هزینه زیادی برای آن انجام داد، وقتی آمدند و بازدید کردند، آن پرونده را بستند.
از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نیز در حالتی طنزگونه به سخنان نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت: فکر می‌کنم عده‌ای دارند نتانیاهو را سرکار می‌گذارند و این دفعه او را به «تورقوزآباد» ارجاع داده‌اند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز سخنان نتانیاهو را نمایش و ادعایی مضحک خواند که ارزش پاسخ دادن ندارد.
تلاش برای ایران‌هراسی دیگر
این که چرا اسرائیل با وجود بسته شدن پرونده «PMD» به عنوان ابعاد احتمالی فعالیت‌های نظامی اتمی ایران و نیز تائید مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی، همچنان مدعی است که ایران فعالیت‌های پنهان هسته‌ای دارد، دلایل مختلفی را می‌توان مورد بررسی قرار داد. نخستین دلیل شاید به مسائل داخلی اسرائیل و دولت نتانیاهو باز گردد؛ جایی که او اکنون با چالش‌های متعددی از قبیل محاکمه همسرش و نیز تنش در حزب لیکود مواجه است و قصد دارد بار دیگر با منحرف کردن افکار عمومی داخلی و برجسته کردن تهدید خارجی از زیر فشار رقبای خود خارج شود. مساله دوم، به موضوع انتقادات جهانی از نحوه عملکرد اسرائیل و آمریکا در سطح بین‌المللی باز می‌گردد که در این میان آمریکا با اتخاذ روندی یکجانبه‌گرایانه نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ را در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل طی هفته گذشته مشاهده کرد. اصولاً یک طرح نانوشته، سالیان درازی است که توسط آمریکا در منطقه خاورمیانه پیگیری می‌شود که این طرح همه چیز منهای ایران نام دارد. پروژه ایران‌هراسی که سال‌ها به واسطه پرونده اتمی ایران به آن دامن زده شد و متعاقب آن توانست بسیاری از راهبردهای منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل را در خاورمیانه توجیه کند، اکنون با فروریختن دیوار ایران‌هراسی به نوعی تل‌آویو و واشنگتن را برای ادامه استراتژی‌های سابق دچار انزوا کرده است. به همین دلیل است که این ادعاها توسط نخست‌وزیر اسرائیل نه به طور صرف برای افکار عمومی بین‌المللی که اکنون آن را پس می‌زند، بلکه بیشتر به منظور فراهم کردن خوراک داخلی در اسرائیل و آمریکا برای جلب نظر طرفداران نتانیاهو و ترامپ تکرار می‌شود.
تبلیغ قالیشویی در سطح جهانی
با این اوصاف و در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها از فعالیت‌های شفاف ایران گزارش داده و تاکید کرده است که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است، علاوه بر این که جامعه بین‌المللی اکنون روی صحبت‌های نتانیاهو اعتنایی نشان نمی‌دهد، بلکه این بار در داخل کشور نیز میان مردم عادی این مساله با حجم زیادی از واکنش‌های جالب روبه‌رو شده است. پافشاری نتانیاهو بر روی نامی به اسم «تورقوزآباد» کابران ایرانی در فضای مجازی را واداشت تا به طور گسترده ضمن استفاده از کلماتی مانند تورقوزآباد، دوقوزآباد و دارقوزآباد هشتک‌هایی طنزآمیز با این نام‌ها بسازند. برخی از مخاطبان با ارجاع به سخنان عباس عراقچی از سرکار رفتن نتانیاهو سخن گفتند و برخی دیگر با پخش فیلم‌هایی از محلی که نتانیاهو مدعی شده بود انبار مخفی هسته‌‌ای ایران است، نوشتند که نخست وزیر اسرائیل تبلیغ قالیشویی تورقوزآباد را در سطح جهانی انجام داده است. تورقوزآباد روستایی در جنوب تهران است که از توابع کهریزک در شهر ری قرار دارد و در مکالمات عامیانه مردم تهران وقتی بخواهند اعلام کنند که فردی به جایی دور افتاده یا پرت رفته می‌گوید، دارقوزآباد!
در بخش‌هایی از پیام‌های مخاطبان ایرانی در فضای مجازی، پست‌های جالب و طنزآمیزی وجود دارد که در نمونه‌هایی از آن آمده است: صحبت‌های نتانیاهو باعث شد تا قیمت زمین‌های دارقوزآباد بالا برود. با تشکر از نتانیاهو: اتحادیه مشاورین املاک دارقوزآباد!
در پست دیگری آمده است: تورقوزآباد لو رفت. بایید راکتورها را منتقل کنیم به یالقوزآباد!
صحنه طنزآمیز این ماجرا زمانی پر‌رنگ‌تر شد که فیلم‌های منتشر شده و بررسی‌های میدانی خبرنگاران «ابتکار» از محل مورد ادعای نتانیاهو نشان داد که در تصاویری که کاربران اینترنت از نقطه موردنظر نتانیاهو توسط نرم‌افزار گوگل‌مپ به دست آورده و منتشر کردند، این محل را یک قالیشویی نشان می‌دهد. همین باعث شد که یکی از کاربران توییتر بنویسد: به نظر می‌رسد در محل مورد نظر نتانیاهو قالی‌های مردم رو غنی‌سازی می‌کردن.
مشاهدات میدانی خبرنگاران ابتکار هم می‌گوید که این مکان انباری متروکه است که البته نگهبان هم دارد. اما نه موقعیت مکانی و نه شکل حفاظتی آن به مکانی به حساسیت انبار هسته‌ای نیست و البته اهالی روستا هم رفت‌وآمد مشکوکی به این مکان را در خاطر ندارند. حال با مطرح شدن این موضوع و واکنش‌هایی که نسبت سخنان نخست‌وزیر اسرائیل ایجاد شد، اکنون رسانه‌های بین‌المللی با طرح این پرسش مهم مواجه هستند.
نتانیاهو از این نمایش اطلاعات و آن هم به چنین سبک و سیاقی به دنبال چیست؟ آیا او فریب داده‌های نادرست را خورده یا قصد دارد به هر طریقی که شده خود را از زیر سایه مشکلات داخلی و خارجی دولتش برهاند؟
سایر اخبار این روزنامه
داستان‌۸۰ سال سرگشتگی مجسمه ایرانی در غرب بازگشت سرباز هخامنشی با روحانی محمدعلی وکیلی سرنوشت کشور به کجا گره خورده؟ مشروبات دست‌ساز عده زیادی را در هرمزگان مسموم کرد و به کام مرگ کشید الکل‌های قاتل «ابتکار» از کشمکش دولت و مجلس در موضوع استیضاح‌ها گزارش می‌دهد موج استیضاح برای از رسمیت انداختن دولت «‌ابتکار» از دلایل تشدید فعالیت‌های تروریستی در کشور گزارش می‌دهد زایش تروریسم از دل بحران افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر صادرات می‌گذارد؟ دوپینگ گرانی با بهانه صادرات «ابتکار» از ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره محل اختفای تاسیسات اتمی ایران گزارش می‌دهد «ابتکار» از وضعیت آتش‌نشان‌ها در گفت‌وگو با یک آتش‌نشان گزارش می‌دهد بازیگران مرگ در جهنم آتش بازی سرخابی های پایتخت تحت تاثیر قیمت ارز و شرایط اقتصادی قرار گرفت دربی پاییزی، سردتر از زمستان گزارش میدانی «ابتکار» از روستای تورقوزآباد؛ جایی که به واسطه ادعای عجیب نخست‌وزیر اسرائیل مشهور شد