کلید زنان دیروز، منتقدان امروز FATF

آرمان: ماجرای FATF، بحث داغ امروز سیاست و اقتصاد کشور است. کنوانسیون‌هایی که برای تصویب آنها، تا 9 مهر به ایران مهلت داده شده است. در روزهای پایانی، مخالفت‎ها شکل جدی‎تری به خود گرفته است. این مخالفت‎ها از یکسو به گفته حشمت‎ا... فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در قالب سیل پیامک‎های توهین‎آمیز و تهدیدآمیز به سوی نمایندگان مجلس در ارتباط با تصویب FATF خود را نشان داده و از سوی دیگر نیز این مخالفت‎ها در قالب اعتراضات دانشجویی بیان می‌شود. این مخالفت‎ها در حالی است که کارگروه اقدام مالی یا همان FATF شامل کنوانسیون‎هایی می‎شود که پیوستن ایران به آن‌چه از نظر مزایا و چه از نظر معایب، مورد بحث و بررسی‎های بسیاری قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و همچنین دولتی‎ها آن را فرصتی می‎دانند تا ایران از طریق آن بتواند مراودات بانکی و اقتصادی خود را با سایر کشورها در شرایطی که کشور در تحریم است، گسترش دهد. دولت که پس از برجام همواره بر ضرورت برقراری روابط ساختارمند با نهادهای موثر بین‌المللی تاکید کرده است، یکی از قفل‌های باز نشده ورود سرمایه به کشور را همین حضور نام ایران در لیست سیاه FATF می‌دانست و معتقد بود همکاری و تعامل با گروه اقدام مالی از آن رو ضرورت دارد که امروزه تمامی بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان موظف هستند که استانداردهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا نمایند. همه کشورها تلاش می‌کنند در فهرست یاد شده قرار نگیرند.
FATF در دوره احمدی‎نژاد
وزیر راه و شهرسازی گفت: در پایان دولت دهم دو مانع اساسی برای عمل کردن در محیط بین‎المللی داشتیم که یکی بحث کنوانسیون‌ها و مجموعه قوانین FATF بود و مورد دوم به تحریم‌های سازمان ملل برمی‌گشت. عباس آخوندی اظهار کرد: در دولت قبل هم با مشکل FATF مواجه شدند و اولین باری که ایران تقاضا کرده به این مجموعه بپیوندد در سال ۱۳۸۷ بوده است و در سال ۱۳۹۰ وحید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور طی نامه‌ای می‌گوید پیوستن ما به این مجموعه ضروری است، اما ۱۰ سال است که هنوز تعیین تکلیف نشده و به عنوان یک عدم قطعیت مطرح است.
خروج از لیست سیاه


طیب‌نیا سال ۹۵ با این مجموعه مذاکره کرد و ایران از لیست سیاه خارج و موجب شد روابط بانکی و همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی افزایش یابد و انتظار مثبتی ایجاد کرد. اما مشکلات متعددی در مسیر پیوستن به FATF پدید آمد و در شرایطی که نیاز به ایجاد انتظار مثبت داشتیم اعلام شد که مجلس بررسی این لایحه را دو ماه عقب می‌اندازد. این موضوع علامت منفی به بازار داد و اثر بسیار عمیقی بر انتظارات گذاشت. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام سایر کشورها گفتند در برجام می‌مانیم، اما ما گفتیم بررسی می‌کنیم، این تردید هم به نوبه خود موجب عدم قطعیت در بازار شد. وی افزود: منبع عدم قطعیت سوم تصمیم‌های مسئولان بود. تغییر نرخ ارز از مرداد ۹۶ با اعلام اولیه آمریکا برای خروج از برجام با شیب ملایم آغاز شد و در چنین شرایطی اتفاقی که رخ داد عدول از تعهد به اقتصاد بازار بود و نرخ‌گذاری و ورود تعزیرات و... انجام شد که این عوامل عدم قطعیت را در بازار چند برابر کرد.
«نه» به FATF
جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم بعد از نماز جمعه عبادی- سیاسی دیروز تهران در اعتراض به تصویب لوایح مربوط به FATF و پیوستن به این معاهده تجمع کردند، این تجمع همزمان در بسیاری از شهرهای کشور هم برگزار شد. این تجمع با عنوان «نه به FATF» توسط جمعی از تشکل‌ها و فعالان دانشجویی کشور برگزار شد و دانشجویان و مردم در این تجمع با حمل پلاکاردها و دست نوشت‎هایی از نمایندگان مجلس، مسئولان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند تا به خطرات پیوستن به FATF توجه کنند. برخی از تشکل‎های دانشجویی هم با توزیع بروشور و نشریات مختلف نسبت به خطرات پیوستن به FATF هشدار دادند. در هفته‌های گذشته هم مردم و دانشجویان با امضای طوماری که به همت اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تهیه شده بود، اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند. در تعدادی از شهرها نیز نمایندگانی از تشکل‌های دانشجویی درباره خطرات پیوستن به FATF در تجمع سخنرانی کردند.