زیر ذره‌بین مردم

آفتاب یزد- گروه سیاسی: آقازاده دردسرساز موبور این روزها؛ این یکی نه فرزند ناخلف است که پدراز او اعلام برائت جوید و نه فحاشی که پول و املاکش را به رخ مردم بکشد تا ننگ خانواده شود. اتفاقا او یک طلبه است. طلبه ای که سعی کرده راه پدر را ادامه دهد و دراین مسیر معمم شده و با لباس روحانیت این طرف و آن طرف سر می کند.
سید احمد خمینی جوان هرچند شاید در نگاه اول باسایر آقازاده‌های حاشیه ساز این روزها متفاوت باشد، اما کمتر از آن‌ها برای بابا هزینه درست نکرده .
از همان ابتدا که عمامه بر سر گذاشت مورد هجمه قرار گرفت تا امروز. مراسم معمم شدن او از دید برخی نماد اشرافی گری و سنت شکنی بود. آن موقع بسیاری معترض به این موضوع بودند که چرا این مراسم شباهتی به مراسم عمامه‌گذاری دیگر طلاب نداشته و فرزند حاج سیدحسن خمینی به جای آنکه در یک مراسم عمومی ملبس به لباس روحانیت شود با یک مراسم خصوصی
پر زرق و برق و مملو از چهره‌های شاخص سیاسی معمم شده است.


سید احمد خمینی فرزند حاج سیدحسن آقا بعد از آن ماجرا هم از حواشی به دور نماند، بلکه اتفاقا بیشتر از هر موقع دیگری در جلوی چشم قرار گرفت. انتشار عکس سلفی از او که مدل گوشی گران قیمتش را بر سر زبان‌ها انداخت یا اظهارات وی در صفحه اجتماعی اش گهگاه دستمایه هجمه بر علیه او و پدرش می شد. تا اینکه در جدیدترین اتفاق حضور وی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و انتشار یک تصویر از او باعث هجمه‌سازی‌های جدید علیه او شد. حضور فرزند سید حسن خمینی در یک
جایگاه شیشه‌ای وvip .
سید احمد خمینی اما تنها کسی نبود که دراین مدت برای خود و حاج حسن خمینی به عنوان اعضای بیت حضرت امام (ره) حاشیه درست کرد.

> فرزند علی اشراقی
افراد دیگری از این خانواده نیز در این مدت دور از حاشیه نبودند ، نمونه اش ماجرای انتشار عکس یاسمن اشراقی که دختر علی اشراقی است با کیف گران‌قیمتش بود. در شبکه‌های اجتماعی ادعا می شد
که قیمت آن کیف میلیون‌ها تومان است.
موضوع دیگری که بازهم بحث نحوه زندگی اشرافی را پیش کشید. البته بعدها در نوشته ای یاسمن اینگونه به این تصویر پاسخ دادکه این کیف با یک درصد قیمت (ادعاشده) با حساب دلار 4200 تومانی تقدیم شما .
اما این همه ماجرا نیست، زندگی دختر نعیمه اشراقی در کانادا نیز باعث واکنش‌های زیادی شده است. واکنش‌هایی که به نظر می آید باز هم جریانی خاص آن را بولد کرد. نعیما طاهری دختر نعیمه اشراقی است .
نعیما طاهری درحال تحصیل در کاناداست. حاشیه‌های نعیمه و نعیما آنقدر شد که ما در صفحات شخصی اش در دنیای مجازی را برای مدت‌ها بست. تا اینکه سرانجام نوشته ای در فیس بوکش منتشر کرد و به هجمه‌های به خود و دخترش واکنش نشان داد. واکنشی که باردیگر باعث ایجاد موج جدیدی علیه او شد. نعیمه اشراقی در صفحه فیسبوک با این مضمون به انتقادها پاسخ داد که اگر هر انسان دیگر نیز موقعیت او را داشت فرزندش را به کانادا یا جایی دیگر برای تحصیل می فرستاد. او در ادامه اشاره به این می کند که نمازی که دخترش در کانادا
می خواند بسیار کامل تر و صادقانه تر از نمازی است که قراربود در ایران بخواند . جمله ای که دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی و موضوع خوبی برای حمله جریان خاص به او شد.

> رفت و آمدهای بیت امام جای انتقاددارد
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و از چهره‌های اصولگرا در پاسخ به سوالی در مورد حاشیه‌های پیرامون بیت امام (ره) با بیان اینکه قبول ندارد اصولگرایان به دنبال فشار به این بیت هستند، به آفتاب یزد می‌گوید: «شخصیت‌هایی که وابسته به حضرت امام هستند باید مشی ، گفتارو سبک زندگی شان نیز مورد دقت همه مردم باشد، انتظار مردم نیز این است تا کسانی که وابسته به امام هستند سبک زندگی امام را حفظ کنند و مسیری را نروند که برخلاف مشی حضرت امام باشد.»
وی ادامه می دهد: « کسی که از این مسیرخارج شود مفهومش این است که پایبند به اصول و مبانی امام نیست و این برای پیروان حضرت امام هضمش سنگین است و باعث واکنش آن‌ها می شود.»
به ترقی می‌گویم تا چه اندازه مشی اصلاح طلبی بیت امام باعث این هجمه‌ها شده؟ می‌گوید: «اولا باید دید که خود امام واقعا اصلاح طلب بود یا اصولگرا؟ اگر کسی نسبت فامیلی با امام دارداماخط، راه و روشش جدا باشد نباید از انتصاب به حضرت امام سوء استفاده کند. امام اصولگرا بود و روی اصول انقلاب باهیچ کس معامله نکرد . مفهوم این اصولگرایی، جناح سیاسی نیست . مفهوم آن همان اصولی است که امام به آن پایبند است . اصولی است که انقلاب را برآن اساس چیده است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات بدان معناست که از دید اوبیت امام راهش را از امام جدا کرده است ؟ می گوید:« آن‌هایی که به بیت امام رفت و آمد دارند را نگاه کنید . اصلاح طلبان کدامشان امام را قبول دارند ؟ کسانی که می گویند امام را باید به تاریخ سپرد با صراحت برائت از امام می کنند پس چگونه ادامه دهنده راه امام هستند. کسانی که در بیت رفت و آمد می‌کنند. اگر این‌ها راه امام را قبول داشتند باید فقه سیاسی امام را قبول بدارند. فراموش نکنیم امثال رئیس دولت اصلاحات وکسانی که در مجمع روحانیون هستند فقه سیاسی مرحوم نایینی را قبول دارند.در حالیکه فقه سیاسی مرحوم نایینی از همان اول که امام در نجف بود مورد اعتراض امام بود. در حالیکه این آقایان دربست تفکر و اندیشه شان در گرو مرحوم نایینی است.»
این فعال سیاسی درباره اینکه اگر افراد بیت امام وابستگی به جریان اصولگرا داشتند آن هنگام هم این حملات به آن‌ها می شد، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم دراین مسئله سیاست دخالت داشته باشد .
البته ما اصولگرایان سعی کردیم همیشه
رابطه مان با بیت امام و حاج سید حسن را حفظ کنیم و به ایشان و خانواده شان احترام بگذاریم . علی رغم اینکه در مواضع سیاسی موضع سیاسی متفاوتی هم داشته باشیم . حرف‌هایمان را نیز با صراحت به ایشان می گوییم اگر نقدی هم داشتیم خصوصی به خود ایشان می‌گوییم. بنای ما نیز به هیچ وجه این نبوده که تضعیفی در آشکار صورت بگیرد . تضعیف علنی آن‌ها را نیز به نفع نظام و انقلاب نمی دانیم، اما به هر حال جامعه ما یک جامعه منتقد و حساس است . جامعه ای است که در آن کوچکترین تحرکات افراد مورد نقد و بررسی در جامعه قرار می گیرد، نمی شود انتظار داشت که جامعه آزاد جامعه ای که اهل مقایسه و تحلیل است، نسبت به عدول از راه امام، در بیت امام بی تفاوت باشد.»
ترقی درباره این پرسش که آیا انتقادهایی که دراین مدت به بیت امام شده است را وارد می داند
یا نه، اظهار می‌کند: «نمی‌گویم همه انتقادها
وارد است . اما به هرحال اگر ضعفی نبود نقدی هم نمی‌شد. به هر حال بیت امام قابل نقد است . همین که بیت امام زمینه ای را فراهم کرده است که کسانی در آنجا حضور پیدا می‌کنند یا تردد دارند که تفکراتشان، خاص است از لحاظ سیاسی یک اشکال اساسی است.»

> منصفانه نیست
هرچند ترقی منکر سیاسی بودن انتقادهای امروز به بیت امام است اما پیداست که از منظر سیاسی خود از منتقدین خاندان امام است . بد ندیدیم تا از همین رو به سراغ غلامعلی رجایی از فعالان اصلاح طلب که به هرحال تعاملاتی هم با جماران داشته نیز برویم. کسی که هجمه به بیت امام را موضوع جدیدی نمی داند و به آفتاب یزد می گوید: «در زمان امام هم وقتی نسبت به حاج احمد آقا مسائل مالی و یا سایر مسائل نسبت داده می شد، امام می گفت که این اتهامات بعد از مرگ من به بهانه انتقام از من بیشتر خواهد شد.»
وی البته تاکید می کند: «نباید این را هم تصور کنیم که هر نقدی به جهت انتقام است. این موضوع بستگی به این دارد که جنس نقد چگونه باشد. جنس نقد را باید درست واکاوی کرد. این که مردم توقع داشته باشند بیت امام مانند امام باشد توقع بی جایی نیست . اما مردم در عین حال باید انصاف را هم به خرج بدهند. از سویی البته برخی رفتارها نیز از بعضی سر می زند که به نظر می رسد پختگی لازم در آن نیست. مثلا فرض کنید یک نوجوان روی صندلی بنشیند اما کسی که حکم پدربزرگش را دارد روی زمین بنشیند این موضوع شایسته نیست . باید آداب این گونه مجالس و نشست و برخاست‌ها رعایت شود یا اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم آن فرد به گونه ای در میان مردم ظاهر شود که نماد اشرافیت نباشد. مطلب دیگر توجه به فضای مجازی امروز است. البته من این موضوع را مثبت می دانم که گردش آزاد اطلاعات وجود دارد ولی همین موضوع بعضا باعث پررنگ شدن برخی مسائل هم شده است.»
رجایی اظهار می‌کند: «این نکته را هم از یاد نبریم که به هر حال برخی اشخاص مثل بیت امام، مطمئنا اگر همین سبک زندگی را به دور از نسبت فامیلی شان داشتند کسی به آن‌ها ایراد نمی گرفت. اما به هر حال آن‌ها ناچارند که به دلیل این نسبت فامیلی بیشتر مراقب باشند. ولی در مجموع انتقادهای امروز را انتقادهای منصفانه ای نمی بینم و به نظر می آید از بزرگ کردن این موارد بوی انتقام می آید. بزرگنمایی این مسائل از سوی جریانات خاص جنبه نقد ندارد بلکه همان انتقام است.»
رجایی این را هم اضافه کرد که: «البته به طور کلی نمی توان انتقادها را تخطئه کرد . این نقدها اگر شنیده شود ودر آن تامل شود مثبت است کما اینکه دیدیم درپی انتقادها سید احمد خمینی به واسطه ماجرای عزاداری امام حسین (ع) عذرخواهی نیز کرد.»

> نقد وارد است اما...
امروز با وجود رسانه‌ها و فضاهای مجازی بسیار در کشور،
بدیهی است به اندازه سال‌های قبل، با تاریکخانه ای در عرصه سیاست داخلی با پشت پرده‌های پنهان
ازدید مردم روبه رونیستیم بلکه در هر صحنه ای هزاران پروژکتور فعال است که می تواند بخش‌های تاریک را برای همه روشن کند و همین موضوع برای سیاستمداران دردسر ساز شود . پس دراین بین باید برخی انتقادها را به بیت امام وارد دانست و خواستار پاسخ‌ها و یا رفتارهای پخته تر آن‌ها نیز بود . اما این راهم از یاد نبریم که اگرچه ظاهرا زندگی لاکچری و میلیونی تازه جوان‌‌های خاندان امام خمینی مورد هجمه واقع شده اما در گفتارهای کارشناسان می‌توان این طور استنباط کرد که لااقل بخشی از این انتقادات رنگ و بوی سیاسی دارد. به عبارتی
به نظر می آید آنچه که این روزها باعث شده عده‌ای بیت امام را در سیبل حملات خود
قرار دهند، نه سبک زندگی برای اعضای خاندان امام، نه طریقه نشستن آن‌ها در مراسم عزاداری، نه نحوه مععم شدن شان، نه کیف دستی‌های
گران قیمت و نه تحصیل‌شان در کانادا
بلکه انگیزه‌های جناحی و حمله به اشخاصی
مثل حاج سید حسن خمینی باشد .