آیا دموکرات‌ها بار دیگر کنگره را در اختیار می‌گیرند؟ پنج هفته سرنوشت‌سازِ آمریکا

محمدرضا ستاری
هر چند بنا بر آمار و ارقام موجود نظرسنجی‌ها و نیز برآوردهای کارشناسان احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره بسیار متحمل به نظر می‌رسد و در این میان بسیاری از ناظران معتقدند که دموکرات‌ها کنگره را از دست رقبای جمهوری خواه خود خارج خواهند ساخت، اما کافی است تا جمهوری‌خواهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و پیروزی دونالد ترامپ نگاهی داشته باشند تا نگرانی‌ آنها از نظرسنجی‌های پیش از انتخابات کنگره بر طرف شود.
در اوج کشاکش‌های سیاسی در داخل آمریکا و اینکه در طول نزدیک به دو سالی که دونالد ترامپ ریاست ایالات متحده آمریکا را برعهده گرفته و تنها در این دوران بسیاری از افراد و نزدیکان او یا به دلیل اخراج یا به واسطه کناره‌گیری، حلقه اطراف او ترک کرده‌اند، انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز کنگره آمریکا در حدود یک‌ماه دیگر برگزار خواهد شد.
در همین راستا هر چه به روز 6 نوامبر (15 آبان ماه) نزدیک می‌شویم، افکار عمومی آمریکا در مورد احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات صحبت می‌کنند. این در حالی است که بر خلاف افکار عمومی و همچنین برآوردهای کارشناسان، دونالد ترامپ به هوادارانش اطمینان داده که موج سرخ (جمهوری‌خواهان) پیروز این انتخابات خواهند بود.


تلاش دموکرات‌ها برای از میدان خارج کردن 23 نماینده جمهوری‌خواه
هر چند در طول تاریخ آمریکا، کنترل یک حزب رقیب دولت بر کنگره امری عجیب نیست، اما در این انتخابات پیش‌رو دموکرات‌ها برای سیطره یافتن بر گنگره باید 23 نماینده جمهوری‌خواه را از میدان به در کنند.
طبق استراتژی‌های انتخاباتی از میدان به در بردن یک بازیگر برای باز شدن فضای رقابتی امری دشوار است، چرا که نیاز به مولفه‌های مختلفی برای از میان برداشتن رقیب در انتخابات وجود دارد. با این وجود جمهوری‌خواهان اکنون با توجه به فضای بوجود آمده بیشتر از دموکرات‌ها در این انتخابات برای از میان رفتن کرسی‌های‌شان احساس خطر می‌کنند. این در حالی است که طبق گزارش خبرگزاری رویترز از میان 55 ایالت اکنون انتخابات 50 ایالت توسط جمهوری‌خواهان برگزار شده و تنها 5 ایالت هستند که دموکرات‌ها مسئول برگزاری انتخابات آنها هستند.
بر اساس نظرسنجی عمومی (Reuters‌/‌Ipsos) در این مناطق رقابتی، رای دهندگان ثبت شده در بیشتر سال‌ها به طور دائمی دموکرات‌ها را بیش از جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دهند. هر چند این فاصله با نزدیک شدن به موعد انتخابات کمتر شده، اما تا اواخر شهریور ماه امسال در حدود 42 درصد از رای دهندگان اعلام کرده‌اند که به نامزدهای دموکرات رای خواهد داد، در حالی که 39 درصد اعلام کرده‌اند آرای‌شان را به سبد جمهوری‌‌خواهان خواهند ریخت.
طبق همین نظر سنجی، میزان مشارکت در انتخابات جاری کنگره نسبت به چهار سال پیش افزایش یافته و تعداد شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه با افزایشی 34 درصدی، همچنان در زیر سایه مشارکت 85 درصدی دموکرات‌های قرار دارد. از سوی دیگر، هر چند تا پیش از این جمهوری‌خواهان و طرفداران آنها را به عنوان همیاران کمک‌های مالی برجسته‌تر از رقبای دموکرات قلمداد می‌کردیم، اما اخیراً شواهد بیانگر آن است که دموکرات‌ها نیز حاضر هستند برای انتخابات آبان‌ماه دست در جیب خود برده و نامزدهای‌شان را یاری کنند. در این میان کمک‌های خرد و کوچک با افزایشی چشمگیر نشان از شوق طرافداران حزب دموکرات برای یاری رساندن به نامزدهای این حزب است، به طوری که این کمک‌های کوچک و متوسط در حدود 2 برابر بیشتر از جمهوری‌خواهان نمود پیدا کرده است.
هنوز 5 هفته برای روز
سرنوشت‌ساز باقی مانده است
هر چند بنا بر آمار و ارقام موجود نظرسنجی‌ها و نیز برآوردهای کارشناسان احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره بسیار متحمل به نظر می‌رسد و در این میان بسیاری از ناظران معتقدند که دموکرات‌ها کنگره را از دست رقبای جمهوری خواه خود خارج خواهند ساخت، اما این مساله برای پیروزی در سنا برای دموکرات‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر کافی است تا جمهوری‌خواهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و پیروزی دونالد ترامپ نگاهی داشته باشند تا نگرانی‌ آنها از نظرسنجی‌های پیش از انتخابات کنگره رفع شود.
در همان سال، یکی از هر هشت رای دهنده، در هفته آخر انتخابات، نظر خود را تغییر داده و هر چند در نظرسنجی‌ها حمایت از کلینتون را شعار خود قرار داده بود، اما در لحظه آخر به دونالد ترامپ رای داد. به همین دلیل است که برآوردها در داخلی آمریکا حاکی از آن است، در صورت بازتولید چنین رویه‌ای در انتخابات آتی، نه تنها دموکرات‌ها امیدی به پیروزی نخواهند داشت، بلکه ممکن است موج آبی آنها نیز به طور کامل تبخیر شود.
سایر اخبار این روزنامه