فائزه و فاطمه بروند همسر قالیباف بیاید؟

آرمان- مطهره شفیعی: معلوم نیست در دانشگاه آزاد چه می‌گذرد؟ تناقض واضح‌ترین توصیف این روزهای دانشگاهی است که آیت‌ا... هاشمی بنیانگذار آن بود، اما هیچ‌گاه تصور نداشت چنین به مرکز ابهام و اقدامات نامنطبق تبدیل شود. در هفته اخیر 3 اتفاق سبب شد تا دانشگاه آزاد بیش از همیشه به محل توجه و تامل تبدیل شود. پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی، برخی شرایطی را پدید آوردند تا یاسر با دانشگاه آزاد خداحافظی کند؛ پس از آن در هفته اخیر به‌صورت شفاهی رأی به اخراج فائزه و فاطمه هاشمی از دانشگاه آزاد دادند. تصمیم کنار گذاشتن فائزه و فاطمه هاشمی از دانشگاه آزاد به نحوی نامتعارف بود که به‌رغم بازتاب گسترده آن، هیچ کدام از مسئولان دانشگاه آزاد حاضر به توضیح درباره چرایی این اقدام نشدند. فائزه و فاطمه هاشمی هم احتمالا تا ابلاغ نشدن حکم رسمی برکناری، مانند قبل به تدریس خواهند پرداخت. دیروز شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که بر ابهامات افزود.
دختران هاشمی رفتند؛ همسر قالیباف آمد؟
روز گذشته برخی سایت‌های خبری نوشتند: فاطمه و فائزه هاشمی سال‌هاست که استاد دانشگاه آزاد و عضو هیات علمی هستند، فاطمه‌ هاشمی استاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و مدیر گروه علوم سیاسی بوده است و فائزه هاشمی نیز سال‌هاست استاد واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است، اما به طور شفاهی آنها از دانشگاه اخراج شده‌اند. اسکان‌نیوز نوشت: از آن سو زهرا مشیر همسر شهردار اسبق تهران به سرپرست دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال منصوب می‌شود. می‌گویند به محض صدور این حکم دانشکده مدیریت و علوم انسانی تهران شمال که در یک ساختمان بوده، از هم جدا شده و دستور جابه‌جایی بخش مدیریت به دانشکده زبان‌ها صادر می‌شود و ساختمان دانشکده علوم انسانی مستقل می‌شود. شاید یکی از مقصد‌های مدیریتی قالیبافی‌ها دانشگاه آزاد باشد. از روزنامه‌نگاران طرفدار وی تا مدیران بی‌میزی که پس از مدتی به دانشگاه آزاد رفته‌اند. مدتی پیش نیز در خبرهای غیر رسمی اعلام شد، بابک نگاهداری که در مدیریت گذشته شهرداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی بود به عنوان رئیس تازه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد آغاز به کار خواهد کرد. طی سال‌های حضور مشیر به عنوان مشاور امور زنان در شهرداری برخی اتفاقات تاریخی در شهرداری رقم خورد که پرحاشیه‌ترین آن دستور تفکیک زنان و مردان در مجموعه‌های شهرداری بود. او که علاقه زیادی به جداسازی داشت پیش از این بخشنامه معروف، ایده ایجاد پارک‌های ویژه زنان را هم اجرایی کرده بود. طرفدارانش می‌گویند او طراح برندهای زنانه شهر مانند، مراکز ورزشی ویژه زنان، شهربانو و کوثر بوده است. او را مبدع گردهمایی زنانه و سالانه زنان عاشورایی هم می‌دانند! او سال‌ها در شهرداری درحوزه توامندسازی زنان هم فعالیت کرد. به تازگی خبر استفاده از ملکی ۱۴ هزار متری در منطقه ۱۲ به اسم زنان سرپرست خانواده، اما به کام تولیدکنندگان چوب و آشپزخانه و توزیع غذا و... منتشر شده است. مکانی که هرگز دست زنان سرپرست خانواده‌ها به آن نرسید. میکائیل سعید که سال‌ها دبیر دبیران شورایاری منطقه ۱۲ بوده است درباره این انبار که به اسم خانم‌ها با رقم هنگفتی تجهیز شد اما تنها کسانی که به این مکان راه داده نشدند، خانم‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست بودند، به اسکان‌‌نیوز می‌گوید: این کارگاه را با رقم‌های بالایی تجهیز کردند، اما همیشه برای ورود به آن خانم‌ها محدودیت داشتند و می‌توان گفت پای آنها به آنجا نرسید و تنها به نام خانم‌های خودسرپرست تمام شد، اما به کام‌شان نه! حالا مدافع زنان شهر و امور عام‌المنفعه سکاندار بخش علوم انسانی دانشگاه آزادی است که در این سال‌ها تغییر مشی‌های زیادی داده است. زهرا مشیر ۵۷ ساله در رشته جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شده، و از سال ۹۰ استادیار این دانشگاه است.
ولایتی به کدام سو می‌رود!


از سوی دیگر نباید به سادگی از کنار اقدامات و اظهارات علی اکبر ولایتی که موضوع نقد جدی محافل سیاسی و اجتماعی شده به راحتی عبور کرد. 7 مهر بود که رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد یعنی ولایتی در همایش هفته دفاع مقدس که در دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندند و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست اینها عاجز شدند.» ساده زیستن به‌ویژه بستن لنگ مورد انتقاد زیاد قرار گرفت، چراکه این دو مقوله با زندگی ولایتی همخوانی ندارد و منتقدان از ولایتی خواستند تا گزارشی از میزان حقوق دریافتی خود و همچنین اتومبیلی که با راننده در خدمت او است ارائه کند تا همگان به میزان اعتقادات ولایتی به آنچه پی ببرند که او به دیگران توصیه می‌‌کند. عباس عبدی در نقد خود به سخنان ولایتی افزود: «درباره مدیریت‌های متعدد خانوادگی نیز سکوت کردند حالا مردم را به نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟ مردم نیازی به این توصیه‌ها ندارند اگر لازم باشد آنقدر شرف دارند که از خودشان دفاع کنند، ولی این دفاع، منحصر به دفاع در برابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها را در داخل هم بررسی کرد.» برخی کانال‌ها نوشتند: «محمد و علی‌اصغر ولایتی فرزندان علی‌اکبر ولایتی هستند. محمد مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت «سیف‌بنا» برادرش علی‌اصغر قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت است. این شرکت 1400 پرسنل دارد و در سال 85 با سرمایه ابتدایی 3 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. پروژه 204 واحدی جاسک، مجتمع اداری تجاری فرجام، مجتمع اداری ترکمنستان، مجتمع مسکونی یاسمن الهیه، شهرک مسکونی شقایق ساری و مجتمع مسکونی کوثر الهیه از پروژه‌هایی است که توسط این شرکت ساخته شده است» و واکنش‌هایی دیگر که معنای تمام آنها عدم توازن در حرف و عمل است!