محدوده‌ای که زیاد محدود نیست

بیشتر از 6 ماه از آغاز ‌سال می‌گذرد و هنوز نحوه عملکرد سیستم جدید کنترل ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک برای مردم تهران روشن نیست. نشانه این ابهام را می‌توان در بحث‌های داغ شهروندان در شبکه‌های اجتماعی دید؛ مثلا همین دیروز عده‌ای این سوال را مطرح کرده بودند که بالاخره چقدر جریمه در انتظار کسانی است که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، عده‌ای با استناد به حرف‌های شهرداری به رقم 63 هزار تومان و عده‌ای هم با استناد به حرف‌های پلیس راهور به رقمی بیشتر از 200‌هزار تومان رسیده بودند. مصطفی قنبرنژاد، مدیرکل واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران، به «شهروند» می‌گوید اساسا چیزی هم به نام جریمه ورود به طرح ترافیک از طرف شهرداری  لحاظ نمی‌شود. او می‌گوید: «جریمه نه‌تنها کلمه مناسبی نیست بلکه  در این مورد هم کاربردی ندارد؛ در واقع مردم عوارض ورود به طرح ترافیک را می‌پردازند و ورود آنها به محدوده طرح ترافیک عوارضی برای شهر دارد که آنها باید این عوارض را پرداخت کنند.»
قبلا اگر کسی بدون خرید مجوز ورود به طرح ترافیک وارد آن محدوده می‌شد، جریمه‌ای در انتظارش بود که رقمش تفاوت زیادی با قیمت مجوز ورود روزانه به طرح ترافیک داشت. قنبرنژاد درباره اینکه الان شرایط به چه شکل است و چه تفاوتی وجود دارد بین کسی که با ثبت نام در سایت «تهران من» اقدام به پرداخت عوارض می‌کند و کسی که بدون این کار وارد طرح ترافیک می‌شود، می‌گوید: «شهروندانی که بدون اخذ مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، عوارضشان بر اساس اولین و آخرین خروج آنها محاسبه می‌شود که مبلغ آن متناوب و تا 45 هزار تومان است اما کسی که در سایت تهران من ثبت نام کند و روزی که می‌خواهد وارد محدوده شود را از قبل مشخص کند، اگر در پیک ترافیک وارد محدوده شود و در پیک هم از محدوده خارج شود باید 28 هزار و 800 تومان بپردازد و اگر در ساعت غیر پیک وارد شده و در ساعت غیر پیک هم خارج شود باید 13 هزار و 400 تومانپرداخت کند. اگر یکی از ورود یا خروجش در پیک باشد و دیگری در غیر از پیک هم هزینه عوارضش 19 عزار و 400 تومان خواهد بود. البته این ارقام به شرط داشتن معاینه فنی برتر است. ضمن اینکه جریمه پلیس برای کسانی که به صورت غیر مجاز وارد محدوده می‌شوند کماکان برقرار و جدا از این مبالغ است.»
عده‌ای از مردم که دیروز با موضوع طرح ترافیک در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرده بودند، از تفاوت بین موضع شهرداری و پلیس راهور شکایت داشتند اما مسعود جبارزاده، معاون اجتماعی پلیس راهور تهران درباره این موضوع می‌گوید: «پلیس راهور تمام زیرساخت‌های لازم را برای ثبت ورود و خروج خودروها و محاسبه جریمه ساعتی آنها دارد اما اقدام به جریمه ساعتی نمی‌کند بلکه جریمه به صورت روزانه به خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده شوند، تعلق می‌گیرد.»
او تأکید می‌کند که رقم جریمه خودروهایی  که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، از سوی پلیس راهور تغییر نکرده است و همان 20‌هزار تومان در روز است. به گفته سرهنگ جبارزاده این 20‌هزار تومان جریمه‌ای است که روی پلاک آنها منظور می‌شود و جدا از عوارضی است که شهرداری برای ورود به این محدوده تعیین کرده، پس بهتر است شهروندان از قبل در سامانه مخصوص شهرداری ثبت نام کرده و عوارض ورود به محدوده را بپردازند که هم تخفیف بگیرند و هم جریمه نشوند.