کار آفرینی و انتخابات نظام مهندسی ساختمان

براساس نظریه‌های توسعه، نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده نقش بسزایی در توسعه کشورهای گوناگون به خصوص کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته دارد. در مباحث مربوط به توسعه منابع انسانی، مسئله بیکاری یکی از مسائل مهم و بحث انگیزی است که از عدم تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی در هر جامعه‌ای بوجود می‌آید. در جهان پرشتاب و تحول آفرین امروز، شواهد فراوانی حکایت از محوری بودن نقش انسان و منابع انسانی در گشایش تنگناها، ایجاد تکنولوژی‌های پیشرفته و تولید فرآورده‌های گوناگون دارد. در شرایط کنونی یکی از عواملی که سبب دگرگونی شرایط اقتصادی، اجتماعی و صنعتی یک کشور می‌شود، فعالیتهای کارآفرینانه، برخورداری از روحیه کارآفرینی و در نهایت کارآفرینی است. توسعه کارآفرینی در کشور ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و معضل انبوه سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد. تجربیات موجود در زمینه اشتغال در کشور نشان می‌دهد که یکی از راه‌های فایق آمدن بر مساله بیکاری، ارائه تعریفی نو از مقوله کار و اشتغال و گذر از کارجویی و کاریابی به کارآفرینی و نیز اشـاعه آن از طـریق آمـوزش می‌باشد.
بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی یکی از مسائل اقتصادی اجتماعی و معضلات سال‌های اخیر کشور بوده است. به نظر می‌رسد اگر چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود این مشکل کماکان گریبانگیر جوانان کشور خواهد بود. این مسئله مبتلابه دانش آموخته‌های رشته‌های فنی بوده و خواهد بود به گونه‌ای که در آماره‌های منتشر شده فارغ التحصیلان رشته‌های عمرانی نسبت بالایی از تحصیل کرده‌های بیکار را به خود اختصاص داده‌اند.
امروزه مسائل پیش رو با راه حل‌های دیروز، حل شدنی نیست. پیش‌بینی آینده مشکلات غیر منتظره را حل نمی‌کند و مهارت فراشناختی تشخیص مهمترین‌هاست. باید برای آینده‌سازی اقدام کرد. امروزه در کارهای عمرانی، شرایط کارگاه‌ها، قواعد بازی کم فروشان و سودجویان، تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد و صنایع کشورمان به حدی بیرحم، پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده که افراد، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها دیگر نمی‌توانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روش‌ها، سیستم‌ها و غیره، حیات بلند مدت و منافع ذینفعان را تضمین کنند. خلاقیت و کار آفرینی از موضوعاتی آینده ساز هستند که در سطوح مختلف اعم از فردی، گروهی و نیز در جوامع کوچک و بزرگ پدیدار می‌شوند. متاسفانه نوآوری برای جامعه سنتی با طرز تفکر شکل گرفته هرچند مفید، ارزان و مطمئن‌تر باشد ولی مورد استقبال و افراد این جوامع قرار نمی‌گیرد و یکی از دلایل آن که در من و شما هم کم و بیش نیز هست، مقاومت در برابر تغییر است. این مقاومت را مانعی بر سر راه نوآوری خلاقانه دانسته و همه شما خوانندگان را به حرکت در راستای بر طرف کردن آن دعوت می‌کنم. من بر این باورم باید مقاومت‌ها در برابر تغییر در سازمان نظام مهندسی را به نفع فارغ التحصیلان دانشگاهی، علی‌الخصوص دانش آموخته‌گان دانشگاه‌های صاحب نام تغییر داد. باید ضمن فرصت دادن به جوانان رویکرد سازمان را به سمت کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید تغییر دهیم. همچنانکه عرصه‌های زندگی هر روز مدرن و مدرنتر می‌شوند باید فرهنگ تقسیم کار و تخصصی شدن مشاغل را ترویج کنیم. با تغییر در شیوه‌های سنتی ساخت و ساز، خدمات پشتیبان و نگهداری ساختمان را تخصصی کرده و از این طریق موقعیت‌های شغلی جدید ایجاد
 کرد.


من و همکارانم در لیست مورد حمایت شاخه مهندسان حزب مردم‌سالاری باور به تغییر در سازمان نظام مهندسی بطور عامل و تلاش برای کارآفرینی بطور خاص را به عنوان میثاقی قوی و خدشه ناپذیر پذیرفته و رسالتی بزرگ برای خود قرار داده‌ایم. یقینا چنین رسالتی نیازمند حمایتی همه جانبه و مهر تائید تک تک مهندسان و اعضاء سازمان است. هرچه تعداد ما در پای صندوق آرا پر تعداد باشد دست یابی به اهداف تعیین شده دسترس پذیرتر می‌شود. پنجشنبه دوازده مهر پای صندوق‌های رای ضرورت تحول در سازمان و تلاش برای کارآفرینی را بر مسند می‌نشانیم.
*کاندیدای رشته عمران نظام مهندسی ساختمان