خروج بدون توافق

در ادامه ناکام ماندن تلاش‌ها برای دسترسی به یک توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، وزیران امور خارجه و برگزیت بریتانیا به شدت از اتحادیه اروپا انتقاد کرده‌اند.
دومینیک راب، وزیر برگزیت به اتحادیه اروپا هشدار داد تا با قلدری تلاش نکند بریتانیا را وادار به امضای توافقی کند که نافی یکپارچگی ارضی کشورش باشد. راب که دوشنبه گذشته در جلسه حزب محافظه‌کار در بیرمنگام حضور یافته بود گفت: اگر تنها پیشنهاد رسیده از اتحادیه اروپا تمامیت ارضی بریتانیا را تهدید کند، آن وقت برای ما راهی نمی‌ماند جز اینکه بدون توافق از اتحادیه خارج شویم. او در ادامه گفت: اشتباه این است که تصور شود این دولت، یا هر دولت بریتانیایی دیگری را می‌توان با قلدربازی و با تهدید به وضع یک نوع تحریم اقتصادی به امضای توافقی یک‌طرفه علیه منافع کشور وادار کرد.
از آن سو اظهارات جرمی ‌هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز که یکشنبه گذشته در جلسه کنفرانس حزب محافظه‌کار اتحادیه اروپا را به شوروی سابق تشبیه کرده بود با واکنش شدید مقامات سیاسی اتحادیه اروپا و همچنین وزرای سابق بریتانیا مواجه شده است.
هانت گفته بود: درس تاریخ مشخص است، اگر شما باشگاه اروپا را به یک زندان تبدیل کنید، اشتیاق برای خارج شدن از بین نمی‌رود بلکه تشدید می‌شود و ما تنها زندانی نخواهیم بود که قصد فرار خواهیم کرد. اتحادیه اروپا شکل گرفت تا از آزادی محافظت کند. برعکس این اتحاد جماهیر شوروی بود که مانع از خروج مردم می‌شد.


مارگاریت شیناس، سخنگوی اتحادیه اروپا، در واکنش به اظهارات این مقام دولت بریتانیا گفت: با کمال احترام عرض می‌کنم که برای همه ما و به خصوص وزرای خارجه مفید است هر از چند گاه یک کتاب تاریخ دستمان بگیریم و بخوانیم. مقایسه اتحادیه اروپا با شوروی سابق بیشتر از آن جهت مناقشه‌برانگیز بوده است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه زمانی به وسیله شوروی اشغال شده بودند یا در دوره‌ای تحت فرمان مسکو اداره می‌شدند.
رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه سابق لهستان، در همین رابطه با انتشار توئیتی نوشت: مقایسه‌های برگزیتی اتحادیه اروپا با اتحاد جماهیر شوروی سطح پایین و برخورنده است. به ویژه برای ما که هر دو را تجربه کرده‌ایم. آیا ارتش سرخ شما را مجبور کرد که بپیوندید؟ چند میلیون بروکسلی قتل‌عام شدند؟ هر کس را که خواهان رفراندوم بر سر استقلال می‌شد به اردوگاه‌های کار اجباری گولاگ می‌فرستادند؟ عذرخواهی کن جرمی ‌هانت!
تنش میان مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا در حالی تشدید شده که در فاصله شش ماه مانده تا برگزیت، مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا هنوز بر سر جزییات خروج با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ رفراندوم نهایی برای تایید خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
از طرفی به گزارش رویترز، بوریس جانسون به برخی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار اعلام کرده که در صورت رسیدن به نخست وزیری، برگزیت را دست‌کم شش ماه به تعویق خواهد انداخت. یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت، بوریس جانسون برنامه رهبری احتمالی خود بر حزب محافظه‌کار را برای برخی از وزرا در کابینه ترزا می ‌تشریح کرد و گفته که می‌خواهد از یک وقفه در روند برگزیت استفاده کند و سپس مذاکرات برگزیت را از نو آغاز کند.
نارضایتی‌ها از ترزا می ‌با نزدیک شدن به زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا که باید تا مارس ۲۰۱۹ تکمیل شود، افزایش یافته است. نخست‌وزیر بریتانیا بر تصویب طرح خروجش در پارلمان تاکید دارد، اما یک‌سری از هم‌‌حزبی‌های او با آن موافق نیستند و بدین ترتیب، او باید به رای مثبت قانونگذاران اپوزیسیون از حزب کارگر امید ببندد که آنها هم چندان تمایلی نشان نمی‌دهند.
به هر حال می‌ تاکید دارد که بدون این توافق هم حاضر است از اتحادیه اروپا خارج شود تا به رای مردم بریتانیا احترام بگذارد. چندی پیش بوریس جانسون در اعتراض به روند مذاکرات برگزیت با استعفا از ریاست وزارت خارجه انگلیس از کابینه ترزا می‌ خارج شد.
هشدار تویوتا در مورد برگزیت سخت
این در حالی است که به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی تویوتا پیش‌بینی کرده در‌صورتی‌که بریتانیا بدون دستیابی به توافقی از اتحادیه ‌اروپا خارج شود ممکن است تولید در کارخانه این شرکت واقع در انگلیس برای مدتی متوقف شود. این خبر را ماروین کوک، مدیرعامل این کارخانه اعلام کرد.
این کارخانه که در منطقه برناستون در مرکز انگلیس قرار دارد سال گذشته موفق به تولید ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه شد. این در حالی است که تجهیزات به‌کار رفته در محصولات تولیدی این کارخانه به انگلیس صادر می‌شوند. در ماه فوریه تویوتا اعلام کرده بود که بنا دارد تا نسل بعدی خودروهای خود را در این کارخانه به تولید برساند. کوک در رابطه با مدت توقف فعالیت کارخانه برناستون در صورت خروج سخت بریتانیا از اتحادیه ‌اروپا گفت: هنوز دوره آن مشخص نیست، اما ممکن است از چند روز تا چند ساعت متغیر باشد. پیش‌تر نیز خودروسازانی همچون جگوار، لندروور و ب‌ام‌و هشدار داده بودند در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه ‌اروپا بدون هیچ توافقی، میزان تولید با کاهش مواجه خواهد شد.
برگزیت و اقتصاد مختل بریتانیا
بریتانیا می‌گوید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از مذاکرات برگزیت و عوامل فصلی، رشد اقتصادی این کشور را در نیمه اول امسال مختل کرده است. بریتانیا برآورد خود را از رشد اقتصادی سالانه در نیمه اول امسال، به دلیل کاهش شدید مصرف در شرایط سخت زمستانی‌ و تردید ناشی از برگزیت که مانع از سرمایه‌گذاری‌های بازرگانی می‌شود، کاهش داده است. اداره آمار ملی (ONS) برآورد خود را از رشد اقتصادی بریتانیا برای سه ماه نخست سال 2018، از 3/1 به 2/1 درصد کاهش داد، با این حال نرخ تولید ناخالص داخلی پس از بازنگری، در سه ماهه دوم سال در حد 4/0 دهم درصد بدون تغییر باقی ماند.
رشد اقتصادی در نیمه اول امسال به دلیل اثرات مخرب توفان زمستانی بر تولید اقتصادی در فاصله ماه‌های ژانویه و مارس، از 2/0 درصد به 1/0 کاهش یافت. رشد سالانه، که از سال 2011 به ضعیف‌ترین میزان خود رسیده است. اداره آمار ملی همچنین اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های تجاری به میزان 7/0 درصد کاهش داشته، زیرا کابینه ترزا می ‌تاکنون نتوانسته در مذاکره برگزیت با اتحادیه اروپا به نتیجه‌ای برسد.
این در حالی است که اقتصاد‌دانان خوش‌بین هستند و می‌گویند ریسک‌های مربوط به برگزیت بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکراتی که بین اتحادیه اروپا و بریتانیا دنبال می‌شود، در نهایت کاهش می‌یابند. در عین حال عوامل فصلی خارج از حوزه سیاست‌های پولی و مالی قرار دارند، هرچند ممکن است کابینه ترزا می‌ بسته‌های محرک را برای جبران ریسک‌ها اجرا کند.
اقتصاد بریتانیا همچنین شاهد تحولاتی در سه ماهه دوم امسال بود. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در سه ماه سوم تقویت شده که با رشد تولید ناخالص داخلی از 4/0 (‌در سه ماه دوم سال) به 6/0 دهم درصد در ماه ژوئیه، همراه بوده که کمی بیش از پیش‌بینی 5/0 درصدی بانک بریتانیا برای سه ماهه سوم است.
این در حالی است که مقامات کابینه ترزا می، با وجود اینکه برخی از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس نگران پیامدهای سیاسی برگزیت هستند، می‌گویند، معامله بر سر برگزیت ممکن است نزدیک باشد. گرگ کلارک، وزیر اقتصاد بریتانیا اعلام کرد هدف از مذاکرات فعلی رسیدن به راه‌حلی است که هم برای بریتانیا هم اتحادیه اروپا سودمند باشد، هر چند اتحادیه اروپا اخیرا طرح چکرز ترزا می ‌را رد کرده است. این اظهارات وزیر اقتصاد بعد از آن گفته شد که چندین خودروساز، مهم‌تر از همه، شرکت تویوتا اعلام کرد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق، تولید آنها را مختل می‌کند زیرا نبود توافق منجر به کاهش حمل‌و‌نقل قطعات و در نتیجه پایان تولید خواهد شد. به گفته سازندگان خودرو، پایان معامله تجارت آزاد بین بریتانیا و اروپا، در هزینه‌های عملیاتی و سود‌آوری خلل ایجاد می‌کند.