حادثه اهواز زير ذره‌بين كميته حقيقت‌ياب

آرمان- آزاده رحیمی: در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز شاهد حمله‌ای تروریستی بودیم. شهری که یادآور دوران هشت ساله دفاع مقدس است. این حمله تروریستی به شهادت و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان منجر شد. در پی این حمله تروریستی که بسیار ناراحت‎کننده و زجرآور بود، عزای عمومی در اهواز اعلام شد. حادثه‎ای که به هیچ وجه نمی‎توان از مقصران آن چشم‌پوشی کرد. به ویژه که این نوع حملات از سوی دشمنان کشور مورد حمایت هم قرار گرفت. بعد از وقوع این حادثه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سایر نهادهای امنیتی جلسات فوق‎العاده‎ای برگزار کردند تا این حادثه را از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار دهند. بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله حشمت‌ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وجود نوعی قصور امنیتی را در این حادثه اعلام کردند. همچنین مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در اظهاراتی بیان داشت که وزیر کشور باید پاسخگوی حادثه تروریستی اهواز باشد. در پی این اظهارات و پس از جلسات نمایندگان مجلس با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور، این حادثه بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است.
مقصران به دادگاه معرفی شدند
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه در خصوص جزئیات جلسه غیر علنی دیروز مجلس گفت: جلسه با حضور سردار آشتیانی، مسئول حفاظت ستاد کل فرماندهی کل قوا، وزیر اطلاعات، وزیرکشور، مدیر کل اطلاعات و استاندار خوزستان برگزار شد. او تشریح کرد: در این جلسه گزارشی ارائه شد و 3 نماینده از استان خوزستان بیاناتی داشتند. موضوع اصلی این بود که در حادثه تروریستی اهواز قصور قطعی است و با تعدادی از مقصران برخورد و تعدادی دیگر نیز به دادگاه معرفی شدند. نعمتی گفت: باتوجه به فضای کشور، گروه‌های مختلف تکفیری در سوریه و عراق و سایر کشورهای همسایه حضور دارند؛ بنابراین نباید چنین منافذی در کشور وجود داشته و با شدت با این پدیده‌ها برخورد شود. او با بیان اینکه موضوع جلسه غیرعلنی فقط در مورد حادثه تروریستی اهواز بود، افزود: مقرر شد وزیر کشور گزارش مفصلی را به صورت جمع‌بندی شده به مجلس ارائه دهند.
کلید خوردن استیضاح وزیر کشور


علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس در باب این موضوع بیان داشت که طرح استیضاح وزیر کشور به‌ دلیل کوتاهی‌های بخش امنیتی این وزارتخانه در جریان حمله تروریستی به رژه اهواز کلید خورده است. در این راستا در اجرای ماده 223 آیین‎نامه داخلی مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز، طرحی را مبنی بر استیضاح وزیر کشور جهت طی مراحل قانونی به ریاست کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تقدیم کردند. در این نامه اسامی 24 نماینده از جمله: مصطفی کواکبیان، علی ساری، سیدحسین علوی، سمیه محمودی، غلامرضا شیری، نادر قاضی‎پور، سیدقاسم جاسمی، جواد کریمی قدوسی، غلامرضا حیدری، محمدصادق حسنی جوریابی، ولی داداشی، قاسم ساعدی، منصور مرادی، علی‌محمد مرادی، احمد صفری، محمدرضا نجفی، احمد مازنی، سیدحسین نقوی حسینی، حسن نوروزی، حسین مقصودی، فاطمه سعیدی، هاجر چنارانی و نصرا... پژمان‌‌فر دیده می‎شود. در این راستا «آرمان» با علی ساری نماینده اهواز و سهیلا جلودارزاده نماینده تهران به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
آقای ساری؛ در جلسه غیرعلنی چه گذشت؟
با توجه به حادثه تروریستی اهواز، درخواست جلسه غیرعلنی شد و ازسوی ریاست محترم مجلس، افراد ذی‌ربط و مسئول از جمله وزارت کشور و وزارت اطلاعات فراخوانده شدند. گرچه قبلا طی جلسه‎ای که در کمیسیون امنیت و ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد و تقریبا می‎توان اذعان داشت که اجماع و یا همه اعضا یا نمایندگانی که در آنجا حضور داشتند اظهار داشتند که درحوزه امنیت به نوعی خلأ و نوعی تقصیر وجود دارد. بنابراین سعی می‎شود که‎ این موضوع در جلسه علنی مطرح شود به همین دلیل به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس، تقاضای جلسه غیرعلنی شد. این جلسه غیر علنی در صبح سه شنبه برگزار شد و حادثه تروریستی اهواز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
چه مباحثی در این جلسه مورد بحث جدی قرار گرفت؟
این اقدام از روی عمد انجام شد تا توجه همگان به این موضوع جلب شود که مجلس با کسی که با امنیت کشور تعارف دارد به شدت برخورد خواهد کرد. لذا استیضاح وزیر کشور همچنان‎که قبلا نیز بر این موضوع اصرار شد که در حوزه امنیتی، ضعف شدیدی وجود دارد، در دستور کار قرار گرفت. موضوعات این جلسه از جمله جریانات و اتفاقات سال گذشته مجلس، اتفاقات دی ماه، اتفاقات مربوط به جاهای دیگر و حتی شیوه رسیدگی به حادثه زلزله کرمانشاه و اخیرا حادثه بسیار دردناک تروریستی اهواز بود که باعث رنجیدگی خاطر مردم ایران شد.
چه تعداد نماینده این طرح را امضا کردند و محوریت بحث با چه موضوعی بوده است؟
استیضاح وزیر کشور به طور رسمی با امضای 24 نفر از نمایندگان مجلس تقدیم هیات رئیسه شد. این استیضاح با محوریت حادثه تروریستی اهواز ولی در کنار آن 12 مورد دیگر وجود دارد که در حقیقت این استیضاح در 12 بند تهیه شده است. تقریبا می‎توان اذعان داشت که این موارد توسط نمایندگان مجلس در جلسه اخیر علنی صحبت شد ولی پاسخ محکم و قانع‎کننده‎ای از سوی وزارت کشور دریافت نشد. در روز سه‌شنبه این استیضاح به طور رسمی تقدیم هیات رئیسه شد و پس از امضا نیز توسط هیات رئیسه به رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تقدیم شد. بنابراین امید است که این طرح در اسرع وقت در هفته آینده در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شده و وزیر کشور دعوت شود تا در نهایت پاسخگو باشد.
تا چه حد این بحث جدی است؟ آیا استیضاح انجام خواهد شد یا خیر؟
با توجه به پشتوانه و اصرار نمایندگان، این بار، موضوع استیضاح، بسیار جدی است. امید است که نمایندگان شرمنده مردم به ویژه ملت شریف ایران نشوند.
سهیلا جلودار‌زاده نماینده تهران هم ضمن تایید جزئیاتی که نماینده اهواز بیان کرد، به سوالات «آرمان» پاسخ گفت.
قصور رخ داده در حمله تروریستی اهواز را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
اتفاقی که در اهواز صورت گرفت به نوعی پیش‎بینی نشده بود و هزینه زیادی را به کشور و نظام تحمیل کرده است. بنابراین این مراسم می‎توانست با مانورها و هماهنگی‎های بیشتری که انجام می‎شد، امنیت مراسم حفظ شود. گویا مسئولیت همه این هماهنگی‎ها با شخص استاندار است. استان‎ها به وزیر کشور مربوط می‎شود. این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و همه کسانی که در آنجا حضور داشتند از این قضیه ناراحت هستند که در زمان مناسب، عکس‎العمل مناسب نشان داده نشد. به هر حال این موارد، مسائلی است که باید در یک بعد امنیتی به آن رسیدگی شود و هم افراد خاطی شناسایی شوند و هم برای موارد بعدی به نوعی پیشگیری صورت گیرد.
بحث مطرح شده در مورد بررسی حادثه تروریستی اهواز و ایراد وارده به وزارت کشور چیست؟
این موضوع باید در مرجع صالحی مورد رسیدگی قرار گیرد و جوانب مختلف آن مورد بحث واقع شود. اکنون موضوع قصور امنیتی رخ داده در حادثه تروریستی اهواز از سوی وزارت کشور مطرح شده است. در این راستا باید یک کمیته آسیب‎شناسی و حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع به صورت دقیق بررسی شود تا در آینده چنین اتفاقاتی به وقوع نپیوندد. برخی از نمایندگان در پی استیضاح وزیر کشور در مجلس هستند و اقداماتی را در این راستا انجام داده‎اند. همچنین نمایندگان در پی امضا‎های بیشتری برای این استیضاح هستند.