برهم صالح رئیس جمهوری عراق شد


گروه جهان/ برهم صالح، کاندیدای حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، پس از چالش‌های فراوانی که بین دو حزب کردی بزرگ اقلیم کردستان عراق، حزب اتحادیه میهنی و دموکراتیک وجود داشت، با کسب اکثریت آرای پارلمان عراق به عنوان سومین رئیس‌جمهوری این کشور پس از سقوط صدام انتخاب شد و سوگند ریاست جمهوری ادا کرد.
در پایان دو روز نفسگیر در پارلمان عراق و بارها به تعویق افتادن نشست‌های پارلمانی برای تعیین رئیس‌جمهوری جدید این کشور، سرانجام عصر دیروز 302 نماینده از 325 نماینده این پارلمان گرد‌هم آمدند تا با توجه به انصراف 4 کاندیدا از بین 20 کاندیدای حاضر سومین رئیس جمهوری عراق در دوره پس از سقوط صدام را انتخاب کنند. به گزارش ایسنا به نقل از یک منبع در پارلمان عراق عبدالکریم عبطان، سلیم همزه، عمر البرزنجی و عبداللطیف رشید، چهار کاندیدایی بودند که انصراف خود را از حضور در این انتخابات اعلام کردند.
برپایی نشست آخر نیز خالی از چالش نبود و نمایندگان حزب کردی گوران (تغییر) حاضر به شرکت در نشست نشده و آن را بایکوت کردند. آنها اعلام کردند تا زمانی که انتخاب رئیس جمهوری فارغ از سهم‌خواهی‌ها انجام نشود، حاضر به مشارکت در انتخابات نیستند. در نهایت نیز برپایی نشست پارلمان پس از آن صورت گرفت که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نمایندگان را تهدید کرد چنانچه در نشست حاضر نشوند، اسامی آنان را منتشر خواهد کرد.


پس از این چالش‌ها بود که رأی‌گیری آغاز و پس از آن شمارش آرا آغاز شد. هنوز آرا در حال شمارش بودند که الفرات گزارش داد، فؤاد حسین، کاندیدای حزب دموکراتیک کردستان عراق، پارلمان را ترک کرد.
اندکی پس از خروج او نتایج شمارش آرا اعلام شد. مطابق آرای اعلام شده از سوی پارلمان عراق برهم صالح 165 رأی و فؤاد حسین 89 رأی کسب کرد و به این ترتیب این دو نفر به مرحله دوم رأی‌گیری راه یافتند. در رأی‌گیری دور نخست همچنین سروه عبدالواحد 18 رأی، ثائر غانم یک رأی، منقذ عبداللطیف 2 رأی، نوار سعد 2 رأی، عباس محمد 4 رأی به دست آوردند. تعداد آرای باطله نیز 13 رأی و آرای سفید 8 رأی اعلام شد.
بلافاصله پس از اعلام نتایج دور اول، رأی‌گیری برای دور دوم با حضور 272 نماینده شروع شد و به گزارش العراقیه، محمد الحلبوسی نیز در تماسی با رئیس دادگاه فدرال، از وی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دعوت کرد. اما آرا در حال شمارش بود که فؤاد حسین انصراف خود را از مشارکت در انتخابات اعلام کرد. اما این انصراف به دلیل کتبی نبودن پذیرفته نشد و شمارش آرا ادامه یافت. با این حال ائتلاف النصر به رهبری حیدرالعبادی پیش از پایان شمارش آرا به برهم صالح بابت پیروزی در انتخابات تبریک گفت. در این انتخابات که طبق قوانین عراق رئیس جمهوری باید از بین کردها انتخاب شود، 24 کاندیدا حضور داشتند که رقابت اصلی بین برهم صالح و فؤاد حسین از حزب دموکراتیک کردستان عراق بود.
برهم صالح کیست؟
برهم احمد صالح سیاستمدار کرد عراقی در دوره صدام 43 روز به اتهام وابستگی به جنبش رهایی بخش کردی در زندان به سر برد. او پیش از سقوط صدام در ژانویه 2001 نخست‌وزیر سابق منطقه کردستان عراق شد و تا اواسط سال 2004 این سمت را در دست داشت. پس از آن به عنوان معاون ایاد علاوی، نخست‌وزیر وارد بغداد شد و در دولت نخست نوری المالکی طی سال‌های 2006 تا 2009 نیز همین سمت را در دست داشت. او در دولت ابراهیم الجعفری در سال 2005 وزیر برنامه‌ریزی شد. گفته می‌شود برهم صالح با آداب و رسوم عراقی‌ها در مناطق مختلف به سبب آنکه پدرش عهده دار مسئولیت قضاوت در بسیاری از استان‌های عراق از جمله در مرکز و جنوب بوده است، بخوبی آشناست. رئیس جمهور منتخب عراق که کرد سنی است، معتقد است، کردها روابط تاریخی و ائتلاف‌هایی با مرجعیت نجف دارند و نباید فراموش کرد که این ائتلاف‌ها عامل سرنگونی رژیم صدام بودند. او می‌گوید، شیعیان، کردها و اهل سنت باید وجود منافع مشترک خود در مقابل با تروریسم را درک کنند.