پول فروش ویزاهای جعلی صرف گنج‌یابی ‌شد

شهروند| باند جاعلان ویزا  که شامل 9 کانادایی و 7 ایرانی بود، متلاشی شد. تاکنون 6 نفر از اعضای ایرانی این باند که به مدت دوسال ویزای جعلی کشور کانادا را صادر می‌کردند، شناسایی و دستگیر شده‌اند. 9 نفر دیگر این باند که معروف به «ساروج» است  از اتباع کشور کانادا هستند که به گفته پلیس آگاهی از کارمندان وزارت خارجه کانادا و اداره مهاجرت این کشور بوده‌اند. اعضای کانادایی این باند تبهکاری به واسطه یک مرد ایرانی مقیم کشور و یک زن ایرانی با سایر اعضای باند در داخل کشور در ارتباط بودند. هنوز تعداد افرادی که از طریق این جاعلان به کشور کانادا مهاجرت کردند، مشخص نیست. اما براساس اظهارات متهمان بازداشت‌شده تعداد زیادی  ایرانی از این طریق موفق شدند به کشور کانادا مهاجرت کنند. مدارک به دست آمده از این افراد نشان می‌دهد که این باند در کشف و خرید و فروش عتیقه و زیرخاکی هم فعالیت داشته‌اند. ضمن اینکه در بازرسی‌های انجام‌شده از محل زندگی این افراد تعدادی اسلحه و ابزار و ادوات گنج‌یابی هم به دست آمده است.
دو‌سال پیش بود که باند ساروج فعالیتش را شروع کرد. چند جوان تحصیلکرده برای کسب درآمد راهی به جز جعل ویزا پیدا نکردند. این افراد به واسطه زن ایرانی با تعدادی از کارمندان اداره مهاجرت این کشور ارتباط برقرار کردند تا بتوانند مهر ویزای این کشور را در اختیار داشته باشند. درواقع این زن ایرانی یکی از مهره‌های کلیدی این باند است که بسیاری از سرنخ‌ها به او ختم می‌شود. متهمان این پرونده در اظهاراتشان درباره این زن گفته‌اند: «ما از طریق یکی از دوستانمان با این خانم آشنا شدیم. این زن ارتباط خوبی در کشور کانادا داشت، از طرف دیگر به دلیل بسته‌بودن سفارت کانادا در ایران، در این چند ‌سال دریافت ویزای این کشور سخت‌تر شده. همه اینها باعث شد تا ما به این فکر بیفتیم. آن خانم هم به کمک یک مرد ایرانی مقیم کانادا این کار را انجام داد. او برای چند روز به کانادا رفت و هنگامی که به ایران بازگشت مهر ویزای کانادا را برای ما آورد.»
  درنهایت مهر ویزای کانادا از سوی این زن که رابط آنها بود، به دستشان رسید. آنها در اقدام بعدی با ادعای گرفتن ویزای کشور کانادا چند نوبت آگاهی منتشر کردند. این گروه که خودشان را یکی از تیم‌های تخصصی و خبره در زمینه مهاجرت به متقاضیان معرفی می‌کردند، باعث شد تا اسم و رسمی پیدا کنند. آنها با استفاده از شگردهای خاصی شهروندان را فریب می‌دادند. از سوی دیگر کپی‌برداری دقیق از مهر ویزای کانادا باعث شد هیچ‌کس به کار آنها شک نکند، تا جایی که پلیس کانادا هم متوجه این موضوع نشد، حتی اداره مهاجرت این کشور هم بر همین اساس به شهروندان ایرانی که از این طریق وارد خاک این کشور شده بودند، اجازه اقامت داد. این باند در ازای صدور هر ویزای جعلی 10 تا 20‌میلیون تومان دریافت می‌کردند. اما درنهایت پلیس در جریان فعالیت این باند قرار گرفت و با اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 6 عضو ایرانی این باند شد که نام یک زن هم در بین آنها دیده می‌شود. این زن همان کسی است که مهر جعلی را از کانادا به ایران آورد. اما پلیس به یک مرد ایرانی و 9عضو غیرایرانی این باند به دلیل اقامت در کشور کانادا دسترسی ندارد.
با دستگیری این متهمان و در بازجویی‌های اولیه مشخص که این 6 نفر علاوه بر این، اقدامات مجرمانه دیگری هم انجام می‌دهند. این افراد همزمان با صدور ویزای جعلی در کشف و خرید و فروش عتیقه هم فعالیت داشتند. یکی از افسران آگاهی که رسیدگی و بررسی این پرونده را برعهده دارد، در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «این افراد با پول حاصل از صدور ویزای جعلی، چند دستگاه گنج‌یاب و نقشه گنج خریداری کرده بودند و براساس نقشه‌هایی که در دست داشتند، به شهرها و روستاهای دورافتاده سفر می‌کردند. عتیقه و زیرخاکی‌ها را هم پس از کشف می‌فروختند.» این افراد برای محافظت از خودشان و درگیری‌های احتمالی با سایر باندهای قاچاق عتیقه چند قبضه اسلحه هم خریداری کردند.
پلیس درحال تحقیق درخصوص این پرونده است و بازجویی از متهمان ادامه دارد.