مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز

مسئولان اتحادیه‌های صنفی همگی بر این نظر توافق دارند که با تداوم کاهش قیمت ارز، قیمت اجناس و کالاهای مصرفی بیشتر کاهش می‌یابد و جو روانی ناشی از کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در همین زمینه گفت: مشکل گرانی مواد غذایی با کاهش نرخ ارزهای عمده بهبود می‌یابد.
«محمد آقاطاهر» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: افزایش قیمت مواد غذایی از پایان اردیبهشت ماه شروع شد و در این مدت با اینکه هیچ کمبودی در اقلام خوراکی نداشتیم، اما قیمت‌ها برخی مواد غذایی رشد کرد.
وی با اشاره به کاهش قیمت دلار و یورو در روزهای اخیر گفت: امیدواریم با ادامه این روند قیمت مواد غذایی کاهش یابد و همانگونه که تولیدکنندگان ادعا می‌کردند «افزایش قیمت دلار موجب گرانی است» با افت آن، نرخ مواد غذایی نیز شکسته شود.


طی هفته‌های اخیر پس از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی شایعاتی درخصوص واردات رب گوجه فرنگی از افغانستان در فضاهای مجازی منتشر شد که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی این موضوع را رد کرد و افزود: 2 سال گذشته در مقطع زمانی واردات رب از چین داشتیم اما واردات از افغانستان صحت ندارد زیرا این کشور توان تولید در این سطح را ندارد.
وی تصریح کرد: صادرات گوجه فرنگی یکی از دلایل افزایش قیمت رب گوجه فرنگی بود که پس از ممنوعیت صادرات این مشکل برطرف شد.
آقاطاهر همچنین درخصوص وضعیت بازار روغن نیز گفت: تعلل در واردات دانه‌های روغنی سبب شد تعادل عرضه و تقاضای این محصول برقرار نشود و به اندازه کافی روغن برای عرضه نداشته باشیم.
وی افزود: البته اکنون محموله دانه‌های روغنی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته بنابراین در ماه‌های آینده دیگر مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.
اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار: قیمت گوجه‌فرنگی، هفته آینده به 2500 تومان می‌رسد
درحالیکه قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به کیلویی 7000 تومان هم رسید، ولی با اعلام ممنوعیت صادرات آن و افزایش عرضه در بازار، قیمت آن روند کاهشی پیدا کرده و به حدود 4000 تومان رسیده است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، قیمت این محصول در هفته آینده به کمتر از 2500 تومان می‌رسد.
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی -در این باره به ایسنا گفت: چندین عامل در افزایش قیمت گوجه فرنگی طی ماه اخیر و هفته‌های گذشته تاثیرگذار بود، اما پس از اعلام ممنوعیت صادرات آن، روند کاهش قیمت این محصول تازه‌خوری آغاز شد؛ به گونه‌ای که در روز‌های گذشته به کیلویی 3500 تومان هم رسید.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت بازار، قیمت گوجه فرنگی روند کاهشی خود را ادامه دهد و به کمتر از کیلویی 2500 تومان در هفته آینده برسد.
گرچه قیمت گوجه فرنگی با اعلام ممنوعیت صادرات آن روند کاهشی به خود گرفته، اما همچنان قیمت این محصول بالاتر از آن چیزی است که پبی بینی می‌شد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: کاهش قیمت خودرو ادامه می‌یابد
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده کاهش قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشیم و این افت بویژه برای خودروهای وارداتی به دلیل نبود تقاضا، بیشتر خواهد بود.
«سعید موتمنی» در گفت وگو با ایرنا، به کاهش شدید قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار اشاره کرد و افزود: دیروز بازار در شوک فرو رفته بود و درحالی که اکثر افراد فروشنده خودرو بودند، اما خریداری وجود نداشت.
به گفته این مقام صنفی، تا حدود ظهر دیروز کاهش یک تا 12 میلیونی قیمت‌ها در خودروهای داخلی در بازار را شاهد بودیم اما در خودروهای خارجی به دلیل افت ارزش دلار افت تا 50 میلیون تومانی هم به ثبت رسید.
وی یادآور شد: در سال‌های گذشته وقتی خودروسازان داخلی به پیش فروش اقدام می‌کردند قیمت‌ها کاهش می‌یافت اما در 2 ماه گذشته از آنجا که خودروسازان همچنان انتظار افزایش قیمت‌ها را داشتند، عرضه به بازار را کاهش دادند.
موتمنی ادامه داد: در 2 هفته گذشته که شاهد تلاطم نرخ ارز حتی تا قیمت 19 هزار تومان بودیم، افراد برای حفظ سرمایه به فروش خودروهایشان اقدام نمی‌کردند اما از 2 روز پیش ورق در بازار برگشت؛ با این حال، دیروز تقاضای چندانی برای خرید وجود نداشت.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: هرچند مدل‌های 2018 خودروهایی از گروه نیسان، هیوندایی و کرمان خودرو در بازار آمده اما سایر خودروهای صفر کیلومتر از مدل‌های 2016 و 2017 است که به دلیل بی‌میلی افراد برای فروش آنها و بالا رفتن قیمت‌ها، در پارکینگ‌ها خوابیده بود.
ثبات قیمت مسکن در صورت ادامه کاهش نرخ ارز
رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه یابد قیمت مسکن نیز به ثبات می‌رسد، گفت: نمی‌توان با قاطعیت در خصوص رشد و یا کاهش قیمت مسکن اظهارنظر کرد.
به گزارش فارس، مصطفی‌قلی خسروی در حاشیه اولین همایش توسعه بازار املاک و مستغلات در پاسخ به این سوال که روند نزولی نرخ ارز چند روزی است که ادامه دارد، آیا احتمال دارد که سرمایه‌ها از این بخش به بخش مسکن منتقل شود و یا اینکه آیا احتمال کاهش قیمت مسکن نیز وجود دارد یا خیر، گفت: بارها اعلام کرده‌ام که خریداران ارز و سکه مراقب باشند که مانند اتفاقی که در دوره بعد از موافقت با قطعنامه 598 صورت گرفت، در این برهه نیز این اتفاق رخ ندهد. بنابراین عده‌ای اقدام به خرید دلار و سکه کردند و متاسفانه الان با کاهش قیمت، در صف فروش قرار گرفتند.
وی افزود: اکثر مسئولان تلاش می‌کنند که بازار و ارز به ثبات برسد. بنابراین حالا که نرخ ارز پایین آمده تاثیر کاهش بر قیمت مسکن نیز نخواهیم داشت، پس مدتی می‌گذرد و آن وقت است که بازار مسکن حالت مشخص خود را پیدا می‌کند.
خسروی با اشاره به اینکه زمانی که نرخ دلار افزایش یافته بود، برخی قیمت مسکن را با نرخ ارز محاسبه می‌کردند، گفت: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد مصالح ساختمان تولید داخل است، به نظر می‌رسد، دولت این بازار را نیز رها خواهد کرد، بنابراین اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه پیدا کند، باید شاهد ثبات قیمتی در بازار مسکن باشیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه معاملات مسکن در ابتدای سال تاکنون سه درصد در کل کشور رشد داشته است، گفت: میزان تنظیم قرارداد اجاره نیز نشان می‌دهد که 24 درصد اجاره قراردادها کاهش یافته است و این موضوع به این دلیل است که برخی از مستاجران مدت قرارداد خود را تمدید و یا عده‌ای نیز صاحب مسکن شده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای عنوان می‌کنند که مسکن دیگر کشش رشد قیمت ندارد، گفت: سال گذشته نیز برخی عنوان می‌کردند که قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد و کشش ندارد، اما دیدیم که قیمت مسکن افزایش یافت، پس بنابراین وجود نقدینگی سرگردان و ورود آن به هر بازاری آن بازار را دستخوش تغییرات قیمتی می‌کند.
خسروی تاکید کرد: اگر روند نرخ ارز که کاهشی است ادامه یابد مسکن ثبات پیدا می‌کند، اما اینکه با قاطعیت بگوییم قیمت مسکن افزایش و یا کاهش خواهد یافت، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.
نایب رئیس اتاق اصناف:هیچ کالایی در بازار کم نیست
نائب رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام اینکه هیچ کمبود کالایی در کشور نداریم، گفت: تا یکی - دو هفته دیگر حرف و حدیث درباره کمبود کالا و خریدهای بیش از نیاز مردم جمع می‌شود و اوضاع آرام‌تر خواهد شد.
محمود هاشمی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار پوشک و محصولات بهداشتی بانوان آرام شده است، گفت: درحال حاضر محصولات سلولزی در همه فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و کسانی که این محصولات را خریدند و در خانه انبار کردند، پشیمان شدند.
وی با اشاره به اینکه اگر دولت ماه گذشته نسبت به کاهش تعرفه ‌واردات اقدام کرده بود، مشکلی در عرضه برخی کالاها به وجود نمی‌آمد، اظهار کرد: اولویت ترخیص کالا از گمرک با کالاهایی است که مردم به آن‌ها نیاز دارند و در این میان دولت برای واردات مواد اولیه محصولات سلولزی اهمیت بیشتری قائل شده است.
به گفته نائب رئیس اتاق اصناف ایران، تا حدود 15 روز دیگر حرف و حدیث درباره کمبود محصولات مورد نیاز مردم در بازار کم می‌شود، چراکه کاهش تعرفه‌های گمرک و عدم دریافت مابه التفاوت ارزی باعث می‌شود محصولات زودتر وارد بازار شوند.
سایر اخبار این روزنامه
مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز وزیر ارتباطات اعلام کرد گوشی تلفن همراه 50درصد ارزان می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد برهم صالح، عبدالمهدی را مامور تشکیل دولت جدید عراق کرد تحلیل سیاسی هفته سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان11 کشته برجای گذاشت فعالان مدنی در نیویورک خواستار محاکمه سران سعودی شدند سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل داد زنگنه: ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است وزیر خارجه اسلوونی: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم هیات دولت با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 موافقت کرد ستادکل نیروهای مسلح: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت در برابر اخلالگران است دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی