سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند

"سازمان عربی حقوق بشر" با اعلام ربوده شدن "جمال خاشقچی" نویسنده و روزنامه نگار سعودی به دست دولت ریاض، این اقدام را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، این سازمان که مقر آن در بریتانیا است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت سعودی بعد از مراجعه خاشقچی به کنسولگری عربستان در اسلامبول اقدام به ربودن وی کرده است.
این بیانیه با اعلام اینکه مصونیت دیپلماتیک مجوزی برای اقدامات غیرقانونی مانند ربودن نیست از دولت ترکیه خواست نسبت به آزادکردن این روزنامه نگار و انتقال وی به یک مکان امن اقدام کند.
این سازمان عربی از دولت سعودی هم خواست سرنوشت خاشقچی که روز سه شنبه برای انجام یک کار همیشگی به کنسولگری این کشور در اسلامبول مراجعه کرده است را روشن کند.


گزارش‌های منتشره حاکیست روز سه شنبه خاشقچی به همراه همسرش برای انجام یک کار اداری به کنسولگری سعودی مراجعه کرده اما با وجود گذشت بیش از هفت ساعت از این ساختمان خارج نشده است.
سازمان عربی حقوق بشر اعلام کرد: در این ارتباط شکواییه‌ای به پلیس اسلامبول ارائه کرده است تا با انجام تحقیقات پلیسی سرنوشت این روزنامه نگار معارض سعودی مشخص شود.
حساب کاربری "معتقلی الرای" که متعلق به مخالفین دولت سعودی است ساعاتی پیش به نقل از منابع خود اعلام کرد که خاشقچی بعد از ربوده شدن به عربستان انتقال داده شده است.
خاشقچی که از سالها پیش خارج از عربستان زندگی می‌کند سه شنبه گذشته از سکوت کشورهای عربی در مقابل اهانت‌های مکرر "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا به آنها انتقاد کرد.
وی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می‌کند که از کشورهای عربی حمایت می‌کند و ما عرب‌ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی که به ذهنم می‌رسد، آن است که رئیس جمهوری آمریکا از ما در برابر چه کسی حمایت می‌کند؟
وی در ادامه به سوال خود پاسخ داد و گفت: بر این باورم، بزرگ‌ترین خطری که کشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می‌کند، خود ترامپ است، چرا که وی، عرب‌ها را تنها چاه نفت می‌بیند.
ترامپ پیش از این اعلام کرد: واشنگتن از کشورهای دیگر انتظار دارد تا سهم منصفانه‌ای را برای حمایت نظامی آمریکا از آنها بپردازند.
وی گفت: ما از کشورها به ‌صورتی مجانی حمایت می‌کنیم اما آن‌ها در مقابل، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این کشورها باید قیمت‌ها را پایین بیاورند، درغیر این صورت از حمایت نظامی ما محروم می‌شوند؛ کشورهای عرب باید به‌شکل فزاینده‌ای هزینه نظامی حمایت از خود را تامین کنند.
ترامپ پیش‌تر و در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سال 94 آشکارا از عربستان انتقاد کرده و گفته بود: سعودی برای ما همچون یک گاو شیرده است که هر زمان نتواند به ما سود برساند، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و یا از دیگران می‌خواهیم این کار را انجام دهند.
وی در آن زمان همچنین با صراحت اعلام کرده بود، عربستان باید به خاطر حمایت نظامی واشنگتن از دولت ریاض، سه چهارم ثروت خود را به آمریکا بدهد.
دولت عربستان از 19 شهریور 1396 ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزاده‌ها، نویسندگان،شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به اعدام محکوم کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز وزیر ارتباطات اعلام کرد گوشی تلفن همراه 50درصد ارزان می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد برهم صالح، عبدالمهدی را مامور تشکیل دولت جدید عراق کرد تحلیل سیاسی هفته سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان11 کشته برجای گذاشت فعالان مدنی در نیویورک خواستار محاکمه سران سعودی شدند سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل داد زنگنه: ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است وزیر خارجه اسلوونی: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم هیات دولت با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 موافقت کرد ستادکل نیروهای مسلح: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت در برابر اخلالگران است دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی