پیشنهاد مسجدجامعی برای راه‌اندازی موزه نیروی انتظامی

تهران تاریخ کهنی دارد. با وجود آنکه برخی خیال می‌کنند تهران از روزی تهران شد که شاه قاجار اینجا را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، اما ریشه تهران جایی در میان تاریخ هفت هزار ساله ایران است. روستایی که در کنار ری باستانی نقشی ماندگار در تاریخ ایران دارد.
روز تهران، مناسبتی است برای گرامیداشت سنت‌ها و فرهنگ‌های تهران. شهری که حالا با 13 میلیون جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر ایران است. بناهای تاریخی و ماندگار این شهر، شناسنامه آن هستند. شناسنامه‌ای که باید به درستی از آن حفظ و نگهداری شود.
عضو شورای شهر تهران در تهرانگردی امروز به مناسبت روز تهران پیشنهاد داد که عمارت کلاه فرنگی در داخل آگاهی شاپور به موزه نیروی انتظامی تبدیل شود.
احمد مسجدجامعی صبح جمعه به همراه تیم تهرانگردان و در حالی که در این بازدید محمدعلی افشانی شهردار تهران و محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز حضور داشتند، به قدمت تاریخی شهرستان ری اشاره کرد و گفت: یکی از جاذبه‌های میراثی ری، کارخانه سیمان است که این کارخانه توسط آلمانی‌ها ساخته شده است و هنوز تجهیزات قدیمی در این کارخانه موجود است؛ به گونه‌ای که تجهیزاتی که متعلق به شرکت زیمنس است را خود شرکت آلمانی ندارد و حاضر است برای انتقال این تجهیزات قدیمی به آلمان و جایگزینی تجهیزات جدید اقدام کند.


او با بیان اینکه در دوره‌ای که آقای جهانگیری وزیر صنایع بود کمیته فرهنگ و صنعت تشکیل شد و جلسات آن نیز برای پیگیری موضوعات مختلف انجام شد، گفت: کارخانه سیمان ایران اولین کارخانه سیمان این سوی کره زمین بود و سند و طرح‌های زیادی دارد اما در اجرا دچار اختلافاتی شدیم که باید این مهم تعیین تکلیف شود.
مسجد‌جامعی با بیان اینکه کارخانه سیمان می‌تواند به منشا توسعه در جنوب تهران تبدیل شود، تصریح کرد: البته باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این راستا
صورت گیرد.
او در ادامه به منطقه 12 رفت و با اشاره به باقیمانده‌های دروازه محمدی یا دروازه نو گفت: هنوز باقیمانده‌های این دروازه وجود دارد و باید با تملک زمین‌های اطراف و بازسازی اصولی، این مهم بازسازی شود.
عضو شورای شهر تهران در ادامه با حضور در آگاهی شاپور با انتقاد از روند مرمت عمارت کلاه فرهنگی که در داخل آگاهی شاپور قرار دارد گفت: این عمارت در دل آگاهی شاپور قرار دارد و خود مسوولان بازسازی آن را بر عهده گرفتند اما لازم است که سازمان میراث فرهنگی با کمک شهرداری تهران این مهم را اصولی و بر اساس ضوابط میراثی انجام دهند. او با اشاره به هفته نیروی انتظامی گفت: پیشنهاد می‌شود که شهرداری تهران و میراث فرهنگی این عمارت را احیا کرده و به ازای آن نیروی انتظامی با ایجاد دسترسی‌هایی اجازه دهد که مردم از این عمارت که می‌تواند تبدیل به موزه نیروی انتظامی شود بازدید کنند.
در ادامه احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی از سردیس قیصر امین‌پور و تغییر نام بلوار شهرداری به بلوار قیصر امین‌پور تصریح کرد: نامگذاری میدانی به نام قیصر امین‌پور یک پروسه سخت و زمانبر بود و به همین دلیل هنگامی که شنیدم میدان قیصر امین‌پور حذف شده است، ترسیدم که مبادا آثار فرهنگی شهر دچار دستخوش شده است اما حالا از شهردار تهران تشکر می‌کنم که با حساسیت ویژه این تغییر نام را در راستای حفظ و پاسداشت جایگاه قیصر امین‌پور انجام داده‌اند.
در این بازدید که به مناسبت روز تهران انجام شد تیم تهران‌گردان به همراه شهردار تهران از روند تعمیر و مرمت دانشگاه تربیت مدرس بازدید کرد و با حضور در ورزشگاه شیرودی از کتیبه 167 ساله نقش رستم که در داخل یک باشگاه ورزشی قرار دارد بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: این کتیبه نقش رستم قدمت 167 ساله دارد اما حالا با توجه به تغییرات انجام شده در داخل باشگاه بدنسازی مردانه شهید شیرودی قرار گرفته است. هر چند که حالا وضعیت بهتری دارد. چرا که قبلا بر روی این نقش، میخ کوبیده بودند و لباس‌هایشان را آویزان می‌کردند اما حالا وضعیت بهتری دارد اما باید فکری به حال این کتیبه کرد.
خبرهای خوش روز تهران
روز پایتخت با خبرهای خوشی برای تهرانی‌ها همراه است چنانکه تهرانی‌ها علاوه بر آنکه می‌توانند با بلیت نیم‌بها به سینما بروند از خانه‌موزه‌های زیر نظر شهرداری هم می‌توانند رایگان بازدید کنند. البته تهرانی‌ها و کودکان کل کشور می‌توانند در روز جهانی کودک یعنی ۱۶ مهرماه از موزه‌ها رایگان بازدید کنند.
۱۴ مهر سال ۱۲۸۶ بود که تهران برای اولین بار توسط مجلس به عنوان پایتخت اعلام شد البته قبل از آن نیز در سلسله زندیه، تهران به عنوان پایتخت شناخته می‌شد؛‌ با این وجود می‌توان تاریخ رسمی شروع زمان پایتختی شهر تهران را ۱۴ مهرماه ۱۲۸۶ اعلام کرد.
در این راستا ۱۴ مهرماه به عنوان روز تهران و روز پایتخت نامگذاری شده است و امسال نیز قرار است به مناسبت این روز، تهرانی‌ها از خدمات مجموعه‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند و از برخی مجموعه‌ها به صورت رایگان بازدید کنند.
البته با توجه به آنکه ۱۶ مهرماه مصادف با روز جهانی کودک است از این رو تهرانی‌ها می‌توانند در این روز از موزه‌های زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی به صورت رایگان بازدید داشته باشند و در روز ۱۴ مهرماه که روز پایتخت است نیز خانه‌موزه‌های زیر نظر شهرداری تهران بازدید رایگان دارند. در این روز تورهای گردشگری نیز از سوی این نهاد شهری برگزار می‌شود. البته همه کودکان می‌توانند در روز ۱۶ مهرماه از موزه‌های کشور رایگان بازدید داشته باشند.
پس از مذاکره با شورای شهر، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تمهیدات لازم صورت گرفت و بلیت سینماها در روز ۱۴ مهر فقط در تهران نیم‌بهاست و مخاطبان می‌توانند در این روز فیلم‌های روی پرده را در سینماهای شهر تهران با نصف قیمت تماشا کنند.