«ابتکار» از روز سرنوشت لایحه CFT و حواشی تصویب آن در مجلس گزارش می‌دهد بی اثری پیامک، تهدید، تجمع، شعار و پلاکارد بر تصمیم بهارستان

معصومه معظمی
بالاخره پس از گذشت 80 روز صبح روز گذشته نمایندگان مجلس لایحه CFT یا همان لایحه مخالفت با تامین مالی تروریست که یکی از لوایح چهارگانه FATF است را با حواشی و مخالفت‌های فراوان به تصویب رساندند.
صحن علنی روز یکشنبه مجلس بعد از دو ساعت و ۴۰ دقیقه جلسه غیررسمی و غیرعلنی در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح آغاز شد. پیش از آن اعلام شده بود که جلسه‌ای علنی از ساعت ۶ تا ۸ صبح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور شفاف‌سازی و شنیدن نقطه‌نظرات موافقان و مخالفان با حضور خبرنگاران و مسئولان دولتی و کارشناسان برگزار می‌شود ولی به دلایلی این جلسه به صورت غیرعلنی و با حضور وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری برگزار شد تا تمامی ابهامات درباره این لایحه را رفع کند. البته مخالفان دولت و لایحه CFT در این جلسه حضور نیافتند و جلسه‌ای مجزا در محل فراکسیون ولایی برگزار کردند. در این جلسه بعد از جمع‌بندی‌ به این نتیجه رسیدند که اگر تعداد آنها به حد نصاب برسد و بتوانند با خروج از صحن علنی آبستراکسیون کنند جلسه را از حد نصاب بیاندازند، در غیر این صورت در گوشه‌ای از صحن به نشان اعتراض تجمع و تحسن کنند و یکی دیگر از برنامه‌های آنها این بود که با جمع کردن امضا برای شفاف‌سازی آرای موافق و مخالف لایحه CFTشرایطی ایجاد کنند که دیگران از رای نمایندگان در این باره مطلع شوند. اقدامی که به واسطه مجتبی ذوالنوری از چهره‌های ارشد جبهه پایداری و اعضای فراکسیون ولایی صورت گرفت. هر چند که با مخالفت نمایندگان همراه شد و این درخواست با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ رای ماخوذه تصویب نشد، ولی تا حدی توانست عامل بازدارندگی آرای بیشتر به این لایحه شود.
نقشه‌ای برای ایجاد ترس و ارعاب بین نمایندگان


محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در این باره به «ابتکار» گفت: «درخواست شفاف‌سازی آرا درباره این لایحه برای ایجاد ترس و ارعاب بود که البته تا حدی هم موفق شدند. برخی آرای منفی به CFT نشانگر این ترس و نگرانی بود که در دل برخی نمایندگان ایجاد کردند. دکتر لاریجانی هم چند بار اعلام کرد که آرای موافق و مخالف نمایندگان در این باره اعلام نمی‌شود، ولی آنها توانستند این ترس را القا کنند و بر میزان رای به CFT اثرگذار باشند. قاسم میرزایی نیکو، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید هم در این باره به «ابتکار» گفت: «این میزان آرا به دلیل جوی بود که در شفافیت آرا مخالفان راه انداختند. برخی نمایندگان از ترس سوال و جواب و بازخواست‌هایی که در حوزه انتخابیه می‌شوند به این لایحه رای ندادند. در غیر این صورت قطعا این لایحه بیش از 160 رای داشت.» در ادامه روند بررسی صحن در حالی اسامی ۴ نفر مخالف و موافق این لایحه برای صحبت اعلام شد که ۲۱ نفر از نمایندگان به عنوان موافق این لایحه ثبت نام کردند و ۴۹ نفر به عنوان مخالف برای صحبت در صحن علنی ثبت نام کردند که در نهایت اسامی این چهار نفر اعلام شد.
در خلال صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف تعدادی از اعضای فراکسیون ولایی پلاکاردهایی با مضامین «با تصویب CFT سفره مردم را کوچک‌تر نکنید»، «من اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی لو نمی‌دهم»، «نه به شفافیت برای دشمن»، «تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون‌های استعماری رای نداده‌ام»، «تصویب ATFF = خود تحریمی»، « به کنوانسیون استعماری رای نمی‌دهیم» در دست داشتند. در این بین تعدادی از نمایندگان یعنی نقوی حسینی، حاجی دلیگانی و پژمانفر نیز اخطارهای جداگانه‌ای را مطرح کردند که در پاسخ به اخطار نقوی حسینی، رئیس مجلس نامه‌ای که دفتر مقام معظم رهبری برای او درباره کنوانسیون‌ها ارسال کرده بود را با این مضمون که «مقام معظم رهبری با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارد» در صحن مجلس قرائت کرد.
گفتنی است وقتی نوبت به صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رسید او در برخی از صحبت‌هایش تاکید کرد که تضمین نمی‌کنیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل شود، اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات پیدا خواهد کرد. پس از آن رئیس مجلس لایحه CFT را به رای گذاشت که محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر با عصبانیت و فریاد به نشانه اعتراض پشت تریبون مجلس قرار گرفت و آیین‌نامه‌ داخلی مجلس و لایحه CFT را پاره کرد. در نهایت نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق و ۱۲۰ رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه این لایحه را تصویب کردند.
3 نفری که حتی رای ممتنع ندادند!
نکته جالب توجه اینکه در حالی که پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس با گردن عمل شده و آتل‌بندی و شرایط نه چندان مساعد با توجه به اهمیت موضوع در جلسه رای‌گیری حاضر شده بود، 3 نفر از نمایندگان حتی حاضر نشده بودند به این لایحه رای ممتنع بدهند و به طور کلی در رای‌گیری شرکت نکرده بودند!
در حالی که نمایندگان موافق لایحه CFTپس از تهدیدهای فراوان پیامکی چند ماه اخیر از سوی مخالفان، این بار در صحن علنی می‌کوشیدند نقشه‌های تندروها را خنثی کنند، گروهی از زنان طلبه در مخالفت با CFT مقابل مجلس تجمع کرده بودند و هم راستا با شعارهای مخالفان سعی در جلب توجه عابران مقابل مجلس داشتند.
در راستای بررسی و رای‌گیری لایحه فوق محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مخالفت تندروهای مجلس در قبال این لایحه به «ابتکار» گفت: ‌«مخالفان تلاش زیادی برای رای نیاوردن CFT داشتند. سری قبل طومار آوردند و سروصدای زیادی کردند و صحن را به تعطیلی کشاندند. بررسی آن 2ماه به تعویق افتاد و با استفاده از ابزارهای فشار مدت‌ها است که فشار را بر نمایندگان زیاد کرده‌اند.» او با اشاره به سر و صدای زیاد مخالفان در صحن و تلاششان برای به تصویب نرسیدن این لایحه تاکید کرد:‌ «در جلسه غیرعلنی که کارشناسان صحبت کردند مشخص شد مخالفان از نظر استدلالی کاملا دستشان خالی است و به شانتا‍ژ، جوسازی، اخطار، تذکر روی آوردند. کسی که حرف منطقی داشته باشد لازم نیست داد بزند و این سر و صدا و فریاد زدن‌ها نشان می‌داد که آنها منطقی ندارند.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه مخالفان با سازماندهی و برنامه‌ریزی فراوان کوشیدند این لایحه رای نیاورد، به «ابتکار» گفت: «به عنوان یک نماینده برای آرای مخالف هم احترام قائلم. مجلس محل تضارب آرا است، اما به شرطی که هنجارهای پارلمانی رعایت شود. آنها با سازماندهی و بسیج نیروهایی از بیرون و القای کلیدواژه‌های تهدیدآمیز و بدون استدلال سعی داشتند در فضایی غیرعادی روی نمایندگان اثر بگذارند.»
جریان انقلابی بیدار است
حسینعلی حاجی دلیگانی، از نمایندگان مخالف لایحه CFT در رد این اظهارات به «ابتکار» توضیح داد: «موافقان این لایحه اگر اجازه می‌دادند شفاف‌سازی شود، دیگر نیاز به این کارها نبود. طبیعی است وقتی آنها اجازه نمی‌دهند شفاف‌سازی شود، افراد هم از این روش‌ها برای شنیدن اعتراضشان استفاده کنند. البته سازماندهی شده نیست ولی جریان انقلابی و خصوصا دانشجویان و طلاب در این باره احساس وظیفه می‌کنند.» حاجی دلیگانی همچنین ادامه داد: «در جلسه غیرعلنی قرار بود مخالفان نظراتشان را بیان کنند ولی دولت یک طرفه صحبت کرد و در ادامه جلسه برای دادن برخی اخطارها اجازه داده نشد. اگر جلسه غیرعلنی آنطور که تقاضا داشتیم برگزار می‌شد این لایحه در مجلس رای نمی‌آورد.» او با اشاره به دلایل مخالفان درباره این لایحه به «ابتکار» گفت: «الحاق به CFT باعث می‌شود قوانین آنها از جمله قواعد قضاییشان بر قوانین داخلی ما چه تقنینی و چه قضایی حاکم شود. بنابراین تعریفی که آنها از تروریسم دارند برابر چارچوب و شاخص‌هایی است که خودشان بیان می‌کنند و هر کسی که طبق شاخص و تعریف آنها تروریسم شناخته شود آنها می‌توانند مجازاتش کنند. از طرفی هم فشار اقتصادی بر مردم ما بیشتر می‌شود چون مبادلات داخل کشور را تحت کنترل خود در می‌آورند و این خود تحریمی است که ما به آن تن داده‌ایم.» میرزایی نیکو هم در این باره به «ابتکار» گفت: ‌«مخالفان بعد از اینکه این لایحه رای نیاورد باز هم روی آن مخالفت‌ها پافشاری می‌کنند و دلیل این رفتار این است که این افراد ایده‌آل‌ها و ایدئولوژی‌هایی برای خودشان تعریف کرده‌اند که غیر از ایدئولوژی رایج است و با این ایدئولوژی زندگی می‌کنند و برای اینکه بتوانند زندگی کنند باید از این فکر و نقشه راهی که دارند حمایت کنند و برای به ثمررسیدن آن تلاش می‌کنند و چون یک یا دو بار با اجرای این ایدئولوژی موفق شده‌اند. به دنبال این بودند که باز این تجربه موفقشان را تکرار کنند. ولی مجلس نشان داد که به خرد جمعی بیشتر توجه دارد.»
صادقی هم یکی دیگر از دلایل مخالفت مخالفان CFT را نظر رهبری درباره این لایحه دانست و به «ابتکار» گفت: «برخی دوستان مخالف هم حسن‌نیت دارند ولی طبق آماری که خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اعلام کرد اقتصاد ایران 150میلیارد دلار در سال است که 100 میلیارد دلار درآمد و صادرات داریم و 50 میلیارد دلار هم واردات است. ما برای گردش مالی این 150 میلیارد دلار برای این که از سیستم روال عادی بانکی این مبادلات صورت نمی‌گیرد برای ما 10 درصد هزینه دارد. 15 میلیارد دلار از طریق مجاری غیرعادی باید حالت پورسانت بپردازیم.» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس تاکید کرد: ‌«اینطور که به نظر می‌رسد برخی مخالفان تصویب لایحه CFT نگران کم‌شدن پورسانت خود هستند چون باز قرار بود پای بابک زنجانی‌ها در این باره به میان بیاید. برخی اعتراضات به منظور کساد شدن بازار کاسبان تحریم است.»
صادقی ادامه داد: «بخش دیگری هم با تلقی حمایت از منافع ملی مخالفت می‌کردند ولی وقتی شعار ولایت سر می‌دهند ولایت نظر خود را در این باره اعلام می‌کند، عجیب است که این افراد باز خودشان را فراتر از ولایت می‌دانند.» میرزایی نیکو با پیش‌بینی آینده این لایحه گفت: «شورای نگهبان باید خیلی دلایل بیاورد که بتواند این لایحه را رد کند ولی معتقدم با آن موافقت خواهد کرد. ازطرفی هم رهبری گفته‌اند این لایحه در مجلس بررسی شود. پس اگر فصل‌الخطاب نظر رهبری باشد، پس شورای نگهبان نباید با آن مخالفتی داشته باشد و انتظار می‌رود این لایحه در شورای نگهبان تصویب شود.» صادقی هم تاکید کرد که این لایحه در شورای نگهبان هم رای می‌آورد چرا که اراده نظام بر رای‌آوری آن است.
در هر حال لایحه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم در مجلس رای آورد و همزمان با آن بازار ارز هم همسو شده و روند کاهشی در بهای قیمت ارز را شاهد بودیم. امیدواری بازار ارز و سکه به تصویب این لایحه و واکنش مثبت بازارهای داخلی و منطقه‌ای به آن اما باعث نشد تا مخالفان دست از شعارهای رادیکال و کنش‌های انقلابی بردارند. تا جایی که برخی از کاربران فضای مجازی با اعلام این‌که «حالا زمان بازگشت نواب صفوی‌هاست»، عملا نمایندگان مجلس و دولتمردان را تهدید به قتل کردند.