گمانه‌‌زنی‌ها و شایعه‌ها پیرامون استعفا یا استیضاح اعضای کابینه چقدر جدی است؟ ادامه فشارهای تغییر در کابینه با سلاح شایعه استعفا

الهام برخوردار
«برکناری» و «استعفا»؛ این دو واژه این روزها مکرر از سوی برخی رسانه‌های منسوب به جریان اصولگرا در رابطه با دولت روحانی شنیده می‌شود. تبعات دولت بدون سخنگو همچنان به شایعات مطرح شده در رابطه با اخبار مربوط به کابینه دامن می‌زند. گویا قرار نیست دولت حالا حالاها سخنگو داشته باشد. روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک عضو کمیسیون عمران مدعی شد که عباس آخوندی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی استعفا داده است که مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام استعفای وزیر راه و شهرسازی را تکذیب کرد.
شایعه استعفای وزرای دولت روحانی خبر تازه‌ای نیست. درست زمانی که رئیس‌جمهوری برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از شایعه استعفای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی روحانی خبر داد که ساعتی بعد با تکذیب و تاییدهای متعدد همراه شد.
چند روزی است که موضوع «خداحافظی» آخوندی از وزارتخانه راه و شهرسازی در قالب استعفا، استیضاح و برکناری مطرح است اما تا کنون نه مجلس و نه دولت اقدام به حذف آخوندی از طریق روش‌های ذکرشده نکرده است. قرار بر این بود روز گذشته بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی که چندی پیش با بیش از 50 امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیات رئیسه پارلمان شد در دستور کار کمیسیون عمران باشد اما از برنامه خارج شده است. گفته شده به دلیل اولویت برنامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر به این کمیسیون رفت و بنا شد که تقاضای استیضاح وی در جلسه دیگری در کمیسیون عمران مجلس بررسی شود.


آیا به وزیر راه و شهرسازی توصیه استعفا شده است؟ باید تا سه‌شنبه هفته جاری منتظر ماند تا مشخص شود که آیا در بین وزرای جدیدی که از سوی رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود،‌ وزیر جدید راه و شهرسازی هم اعلام می‌شود یا کار را دوباره به مجلس خواهند سپرد؟
علی کرد نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های راست‌گرا مدعی شد: عباس آخوندی پس از اعلام دولت برای برکناری او، خود اعلام استعفا کرده است. او گفته در حال حاضر احتمالا این اعلام استعفا به صورت شفاهی بوده باشد و وزیر منتظر اعلام نظر رئیس‌جمهوری است.
در همین رابطه سیدابوالفضل موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را شایعه اعلام کرد و گفت: وی هم اکنون برای بررسی وضعیت حمل و نقل بین‌المللی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.
وی تصریح کرد: امروز (یکشنبه) قرار بود اعضای کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داشته باشند، ولی به دلیل این که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از قبل با آخوندی هماهنگ کرده بود، وی نمی‌توانست در هر دو کمیسیون حضور یابد و هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی است. بنابراین قرار شد آخوندی در جلسه بعدی کمیسیون عمران مجلس حضور یابد. این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تایید اخباری پیرامون استعفای عباس آخوندی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی خبر داد. محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه جمعی از نمایندگان مجلس پیش از انتشار اخباری درباره استعفای آخوندی طرح استیضاح وی را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه دادند، گفت: در صورتی که خبر استعفای آخوندی جدی باشد قطعا دیگر استیضاح از دستور کار خارج می‎شود اما اگر رئیس‎جمهوری با درخواست آخوندی برای کناره‎گیری از وزارت راه، مسکن و شهرسازی موافقت نکند نمایندگان درخواست استیضاح را مجددا در دستور کار قرار خواهند داد.
احتمال معرفی وزیر جدید
راه و شهرسازی وجود دارد
در همین رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران هم گفت: احتمال اینکه در معرفی وزاری جدید، وزیر جدید راه و شهرسازی هم اعلام شود وجود دارد بنابراین روند استیضاح در مجلس قرار است کندتر شود. این در حالی است که عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را شایعه اعلام کرده و گفته: وی هم اکنون برای بررسی وضعیت حمل و نقل بین‌المللی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.
گزینه‌های تصدی وزارت کار، اقتصاد و صمت
همزمان با مطرح شدن زمزمه‌هایی در مورد معرفی وزرای جدید دولت، چند نفر از نمایندگان مجلس از آخرین وضعیت جدی‌ترین گزینه‌ها در میان چهره‌های مطرح شده، خبر دادند.
این تصمیم هیات رئیسه به این منظور اتخاذ شده که نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی ۲ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی که اخیراً با استیضاح مجلس بی‌وزیر شده‌اند را مورد بررسی قرار دهند.
به‌ گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قرار است محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شود. این درحالی است که علاوه بر تایید این خبر از سوی ۲ عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یک عضو اصلاح‌طلب هیات رئیسه مجلس نیز به‌طور جداگانه این خبر را تایید کرده و گفته است که حضور شریعتمداری در وزارت کار، نسبت به دیگر گزینه‌ها جدی‌تر است و تا ۹۰ درصد باید منتظر معرفی او به‌عنوان وزیر جدید کار باشیم.
همزمان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در جریان این خبر است، گفت: باتوجه به فضای حاکم بر مجلس و مطرح بودن استیضاح شریعتمداری به‌عنوان وزیر صمت، امکان کسب رای اعتماد از مجلس بسیار کم خواهد بود.
در این میان البته هنوز هم صحبت‌هایی از احتمال حضور شاپور محمدی در راس وزارت اقتصاد مطرح است اما به جز آخوندی و محمدی، گزینه جدی‌تری نیز برای جایگزینی مسعود کرباسیان وزیر استیضاح‌شده اقتصاد مطرح است.
بنابر شنیده‌هایی که به تایید چند نفر از نمایندگان مورد اشاره رسیده، فرهاد دژپسند از جمله گزینه‌های جدی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
به‌گفته یک عضو هیات رئیسه مجلس، رضا رحمانی نماینده سابق مجلس و معاون وزارت صنعت در دولت روحانی نیز از جمله گزینه‌های جدی برای جایگزینی شریعتمداری در وزارت صمت خواهد بود. هرچند هنوز هم صحبت‌هایی درمورد احتمال معرفی رضا ویسه نیز برای تصدی این وزارتخانه مطرح است.