برخورد با احمدی‌نژاد دیر و زود دارد اما سوخت وسوز ندارد

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، در مراسم تکریم محمدرضا مترقب و معرفی توکل حیدری به عنوان ريیس کل جدید دادگستری استان همدان با اشاره به سنگینی مصیبت و عزای اهل بیت(ع) در ایام منتهی به اربعین حسینی اظهار کرد: همه مردم و به‌خصوص مسئولان در همه زمان‌ها اعم از زمان جنگ، صلح و شرایط عادی و حساس وظایفی بر عهده دارند که یکی از مهم‌ترین این تکالیف صیانت و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان محصول ایثار هزاران شهید و و جانباز گرانقدر است.
این مقام عالی قضایی ادامه داد: تمام مسئولان از پایین‌ترین تا بالاترین رده و درجه باید از همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی نظام اسلامی که داعیه دار مدیریت صحیح جامعه و قرار گرفتن به‌عنوان الگویی برای کشور‌های جهان است، حفاظت کنند. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خدمت صادقانه و بدون منت به مردم به عنوان ولی نعمتان نظام را از جمله دیگر وظایف ذاتی مسئولان دانست و تاکید کرد: در نظام اسلامی هیچ خدمتی موجب منت بر مردم نیست؛ بلکه مردم بر مسئولان منت دارند.
مسئولیت، امانت مردم در دست مسئولان است
وی مسئولیت را به‌عنوان امانتی از سوی مردم و نظام در دست مسئولان دانست و گفت: یکی از آموزه‌های اسلام امانت‌داری است و همه ما باید بدانیم در قبال این امانت باید به نحو احسن و به تمام معنا، به نحو مطلوب انجام وظیفه کنیم. سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در برخی شرایط، وظایف خاصی بر دوش داریم و امروز دشمن پس از ناکامی در مواردی مانند اقدامات نظامی، تحریم، به راه انداختن جنگ داخلی و ترور مقامات کشور و عدم توفیق در تبلیغات پرحجم رسانه‌ای از طریق ماهواره و شبکه‌های اینترنتی به منظور شبهه افکنی در افکار و اعتقادات جوانان - که به برکت خون مطهر امام حسین (ع) امکان توفیق از آنان سلب شد - به این نقطه رسیده که تا زمان حضور مردم دیندار و ولایتمدار و انقلابی حول حبل‌ا...و پشت سر ولی‌فقیه به هیچ عنوان امکان غلبه بر آن‌ها وجود ندارد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: دشمن امروز به این نتیجه رسیده که باید مردم را از روحیه دینی و ولایتمداری و انقلابی تهی کرد تا بتوان بدون جنگ، جامعه را از درون متلاشی کرد و در این راستا سه جبهه سنگین علیه مردم ایران باز کرده است. وی ادامه داد: در جبهه نخست دشمن تلاش دارد تا مردم از لحاظ اداره زندگی روزمره خود و معیشت تحت فشار قرار گیرند؛ دچار تنگنا و یاس شده و خود به خود از نظام فاصله بگیرند. معاون اول قوه قضاییه افزود: دشمن در جبهه دوم با عملیات روانی بسیار گسترده که متاسفانه بسیاری از افراد ناخواسته به آن کمک می‌کنند با انتشار سریع یک شایعه و دروغ، افراد و ارزش‌ها را مورد تهمت و افترا قرار داده و بستری را آماده می‌کند تا هر مطلبی که ابراز شد، مردم قبول کنند. محسنی اژه‌ای با اشاره به جبهه سوم فعالیت دشمن، ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند چنین وانمود كند که انقلاب به مقصد و آرمان‌های خود دست پیدا نکرده و به مردم و کشور چیز قابل ملاحظه و ملموسی ارائه نشده است. فشار همزمان این سه جبهه با هم‌افزایی یکدیگر موجب به هم ریختن روحیه و روان و اعتقاد افراد می‌شود.
باید در تمام عرصه‌ها روحیه انقلابی داشت
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی وظیفه‌ها نیز متفاوت است و بنابر آنچه مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند باید در تمام عرصه‌ها روحیه‌ای انقلابی داشت. حمله دشمن به ساختار اقتصادی جامعه را تبدیل به یک فرصت كرد و با بومی سازی اقتصاد، پایداری و توسعه آن و اولویت‌بندی موضوعات و استفاده از ظرفیت کشور، جوانان، مسئولان و حمایت از تولید داخلی به افزایش تولید رسید و شعار سال رهبر معظم انقلاب را محقق كرد.
این مقام عالی قضایی تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه و دادگستری استان‌ها را یکی از اقدامات مهم در اجرای مطالبات مقام معظم رهبری بيان کرد و گفت: این ستاد در هر استان بررسی می‌کند چه بخش‌هایی از اقتصاد ممکن است به سمت کم کاری و نقصان برود و با شناسایی نقاط آسیب پذیر به نحوی تدبیر می‌کند تا اقدامات قضایی حتی الامکان به اقتصاد لطمه‌ای وارد نکند.
نباید به جنگ روانی دشمن دامن بزنیم
معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در برابر جنگ روانی دشمن نباید ناخواسته به آن دامن بزنیم و باید توجه شود با نشر مطالب بدون تعقل و بدون احراز صحت، در زمین دشمن بازی نکنیم و علاوه بر گفتار، به‌صورت عملی هم در مقابل تبلیغات دشمن بایستیم و جبهه دشمن را در این بخش نیز ناکارآمد بگذاریم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای در مورد نحوه مقابله با جبهه سوم دشمن افزود: باید از هر آنچه موجب یأس و بدبینی مردم می‌شود، جلوگیری کنیم و آنچه را موجب امید و تقویت باور مردم به آینده می‌شود، نشر دهیم. وی در پایان با متذکر شدن نکاتی به مسئولان قضایی و تقدیر از خدمات و روحیه انقلابی ريیس کل سابق دادگستری استان همدان برای توکل حیدری ريیس کل جدید دادگستری استان به‌عنوان یکی از مدیران موفق که در استان‌های مرزی زحمات مخلصانه‌ای کشیده، جهت توفیق در ارائه خدمات به مردم استان همدان آرزوی موفقیت کرد.
مدیران کم تحریک را تقویت می‌کنیم
در ادامه توکل حیدری ريیس کل جدید دادگستری استان همدان نیز در این مراسم گفت: انشاء ا... تلاش می‌کنیم تا مردم شریف استان همدان در تولید و اشتغال توفیق داشته باشند. وی ادامه داد: گاهي مدیران کم تحرک را تقویت می‌کنیم تا در وظایف خود کوشا باشند و همچنین به متولیان امور در موضوعات حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی و تغییر کاربری فضای سبز و باغات و مدیریت آب در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مربوطه کمک خواهیم کرد. حیدری با اشاره به ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندانیان اظهار کرد: باید مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار که امنیت مردم را سلب می‌کنند در زندان باشند تا مردم از نعمت آسایش بهره‌مند شوند؛ اما باید از زندانی کردن غیر ضرور افراد که موجب آسیب رسانی به آن‌ها و خانواده‌های ایشان می‌شود، جلوگیری کرد.
امروز ببینید ما کجا هستیم و صدام و گروهک‌ها کجا
غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه ريیس کل دادگستری استان کردستان نیز اظهار کرد: همه ما نسبت به جامعه،کشور و دین اسلام وظیفه داریم و هم مردم نسبت به حکومت و هم حکومت هم نسبت به مردم وظایفی را بر عهده دارند. وی با اشاره به اینکه در کشور ما وظایف و اختیارات هر سازمان و نهادی براساس قانون اساسی مشخص شده است، افزود: اگر همه ما به قوانین الهی و همچنین قوانینی که در کشورمان وضع شده است، پایبند باشیم، سعادت دنیا و آخرت ما تضمین خواهد شد. معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ما قرآن و عترتی را در اختیار داریم که با عمل به آن‌ها یقینا سعادت ما تضمین خواهد شد که نظام ما هم برگرفته از همین دو مساله است. وی بيان کرد: مردم ما هم ظرفیت بالایی دارند که اگر از این ظرفیت استفاده شود پیشرفت، توسعه و امنیت ما هم محقق خواهد شد و قطعا حکومت هم در این زمینه‌ها توفیق بیشتری خواهد داشت. محسنی اژه‌ای گفت: هر سه قوه باید با یکدیگر ارتباط و همکاری داشته باشند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند چون شتاب بیشتری در توسعه کشور ایجاد خواهد شد. وی افزود: نظام ما یک نظام مردمی است که با استفاه از ظرفیت مردم توفیقات زایدالوصفی داشته و موانع بزرگی را پشت سر گذاشته است. معاون اول وی قوه قضاییه ادامه داد: در یک مقطع، تمامی قدرت‌های شرق و غرب صدام را کمک کردند و علیه انقلاب نوپای ما یک جنگ تمام عیار را به راه انداختند در صورتی که ما سلاح بسیار کمی را در اختیار داشتیم اما پیروز میدان شدیم. وی گفت: تحریم اقتصادی علیه کشورمان تازگی ندارد و انواع توطئه‌ها را آن‌ها علیه ما به‌کار بسته اند اما امروز ببینید که ما کجا هستیم و صدام و گروهک‌ها چه بر سرشان آمده و کجا هستند. محسنی اژه ای افزود: امروز صهیونیست‌ها با اقتداری که اسلام‌ناب ایجاد کرده، حیات‌شان در معرض خطر قرار گرفته است چون یک لشکر بین‌المللی اسلامی پایه گذاری شده و در حال رشد است.
وی تاکید کرد: در این شرایط همه دست اندرکاران و مسئولان سه قوه باید هر آنچه را که داریم به پای این ملت و کشور بریزیم تا احساس یأس و سستی از عملکرد مسئولان به‌وجود نیاید. سخنگوی قوه قضاییه با عنوان اینکه همه ما به مردم، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ... مدیون هستیم، ادامه داد: دولت هم باید همه تلاش و اقداماتش را برای رفع مشکلات مردم که رفع برخی از آن‌ها قابل حل است به‌کار ببندد که تاکنون هم به کار هم بسته است؛ قوه قضاییه هم تمام قد ایستاده و دولت را کمک می‌کند. وی در ادامه سخنان خود بيان کرد: ما در قوه قضاییه باید پناهگاه و ملجأ مردم در تظلمات‌شان باشیم؛ تحقق و گسترش عدالت هم از وظایف اصلی ماست که هدف تمامی انبیا هم تحقق عدالت بوده است.
محسنی اژه‌ای ایجاد امنیت و فضای امن اجتماعی با کمک دیگران را از دیگر وظایف دستگاه قضا برشمرد و خطاب به قضات و کارکنان دستگاه قضا، گفت: از کمبودها و کاستی‌های حوزه قضا همچون کمبود کادر قضایی، بودجه و نیروی انسانی و ابزار و تجهیزات و فشارها و استرس‌هایی که بر قضات وارد می شود اطلاع دارم اما ارزش کار ما در نزد خداوند بسیار بالاتر از این زحمات است. وی ادامه داد: دشمن علیه چند نهاد در کشور ما بیشتر سمپاشی می کند که قوه قضاییه یکی از آن‌هاست، چون اگر ما قوی باشیم آن‌ها در خطر می افتند. معاون اول قوه قضاییه در بخشی دیگر از سخنان خود بيان کرد: باید ببینیم که خروجی کار ما به چه شیوه‌ای بوده و مردم راضی هستند از اقدامات ما یا خیر، چون رضایت مردم مهم‌ترین مساله است. وی افزود: البته برخی از اتهامات اثبات‌شان در کشور ما بسیار مشکل است و برخی هم قابل اثبات نیستند که در این‌گونه موارد دستگاه قضا تمام تلاش خود را کرده اما شاید مردم از نتیجه کار راضی نباشند که در نهایت باید مردم این را بدانند که دستگاه قضا تمام تلاش خود را کرده است. محسنی اژه ای اعلام کرد: شما باید مرکز ثقل حل اختلاف باشید واز ظرفیت‌های مردمی و بزرگان هم برای حل اختلافات میان مردم استفاده کنید. وی در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات علی اکبر گروسی، ريیس سابق دادگستری کردستان، گفت: خوشبختانه بسیاری از مدیران ما، خودشان را سرباز نظام و خادم مردم می‌دانند که آقای گروسی و مترقب(ريیس جدید دادگستری کردستان) هم از همین قبیل هستند و این بسیار ارزشمند است.
برخورد با مجرمان و مفسدان نباید به اشتغال و تولید لطمه بزند 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: در شرایطی که یکی از مسائل اصلی، معیشت مردم است باید به تولید داخلی و سرمایه گذاری اقتصادی سالم و به هر آنچه که به اشتغال کمک می‌کند، کمک کنیم. هدف‌گذاری‌مان کمک به تولید و اشتغال باشد؛ البته برخورد با مفسدان و مجرمان باید به گونه‌ای باشد که به این امر لطمه نخورد. وی تاکید کرد: از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها هم باید استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها را روی هم بگذاریم تا زودتر به نتیجه برسیم و دشمن را ناامید کنیم. محسنی اژه ای گفت: کار ما چون سخت است صبر و حوصله بیشتری باید در کارمان داشته باشیم به‌ویژه در بخش دادسرا و جرایم کیفری کار بسیار سخت‌تر است و صبر بیشتری را می‌طلبد. وی بيان کرد: تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها هم در جاهایی که امکان آن وجود دارد، باید انجام شود چون مردم دوست دارند بسیاری از مسائلی که جنبه اجتماعی پیدا می‌کند، زودتر حکم آن اجرا شود زیرا اگر صدور حکم زیاد طول بکشد، شیرینی و حلاوت کار را مردم نمی چشند و بازدارنده نیست. معاون اول قوه قضاییه همچنین از قضات خواست که وقتی حکمی صادر شده است هرچه زودتر اجرا شود و مشورت در کار و برگزاری جلساتی برای فهم درست قانون را هم از دیگر موارد لازم برای قضات و کارکنان قضایی دانست.
بعضی از کشورها به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند
اژه‌ای در جمع خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار کرد: ما همیشه توصیه می‌کنیم افرادی که مرتکب هر جرمی شده‌اند از کشور خارج نشوند و در داخل کشور باشند و از خودشان دفاع کنند. وی افزود: اگر این افراد دفاع کردند و موجه بود که تبرئه می‌شوند اما اگر حتی محکوم شدند چه بسا مجازات اینکه از کشور هم فرار کرده کار وی را سنگین تر خواهد کرد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند تلاش کند و برخی از مجرمان را به کشور بازگرداند. بین مجرمی که فرار کرده و از طریق اینترپل به کشور بازگردانده شده با مجرمی که در داخل دستگیر شده است، فرق بسیار هست. وی ادامه داد: توصیه می‌کنم به کسانی که به هر دلیلی جرمی مرتکب شده و متهم شده‌اند و در خارج از کشور هستند، خودشان بازگردند به نفع‌شان است و از ارفاقات قانونی می‌توانند استفاده کنند. محسنی اژه ای تصریح کرد: امیدواریم آن‌هایی هم که بیرون هستند و نخواستند بازگردند، نیروهای قضایی و انتظامی بتوانند با کمک پلیس بین‌الملل آن‌ها را به کشور بازگردانند.
وی اضافه کرد: البته متاسفانه برخی از کشورها هم به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند و حتی در مفاسد اقتصادی حاضر نیستند همکاری لازم را برای دستگیری و استرداد مجرمان داشته باشند اما برخی از کشورها هم که با آن‌ها معاهداتی داریم، همکاری لازم را خواهند داشت و متهمان به کشور بازگردانده خواهند شد. محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد نحوه برخورد دستگاه قضا با عاملان گرانی‌های اخیر و محتکران اظهار کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن حضور دارند، در خصوص این مشکلات به صورت جدی برنامه ریزی شده و پیگیری خواهد شد. وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته این شورا، در مورد کنترل گرانی‌ها و محتکران و چگونگی برخورد با آن‌ها تصمیماتی گرفته شده است که امیدوار هستیم این تصمیمات موثر واقع شود که تا امروز هم نتایج خوبی داشته است.معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درمورد مدارای دستگاه قضا با مسئولان سابق کشور از جمله احمدی نژاد که اتهاماتی را علیه این دستگاه مطرح کرده‌اند، گفت: قبول دارم با بعضی از افراد برخورد نشده اما مطمئن باشید به هر‌کسی که مرتکب جرمی بشود، رسیدگی خواهد شد. به قول معروف دیر وزود دارد اما سوخت وسوز ندارد.وی در پایان خاطرنشان کرد: با کسانی که امروز در امور ارز و سکه یا مایحتاج مردم و مسائل پولی اخلال ایجاد می کنند، دستگاه قضا هیچ اغماضی نخواهد داشت.