رئیس قوه قضائیه: در برخوردهای قانونی پلیس نباید توهین وجود داشته باشد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به هزینه‌های کلان دشمن برای عملیات زرادخانه‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای خود، یادآور شد: همه این فشارها، شایعات، تخریب‌ها، تهدیدها و تحریم‌ها با به صحنه آمدن مردم، باطل و خنثی می‌شود.
به گزارش فارس، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به همایش سراسری خدمت بسیجیان در سراسر کشور، این گردهمایی را نمایشی عظیم از اقتدار جوانان متدین، با عزم و با نشاط کشور دانست و تصریح کرد: اجتماع صدهزار نفری در تهران و حضور مقام معظم رهبری با آن سخنان و بیانات ارزشمند و عزتمندانه، تجلی اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و بسیاری از آثار عملیات روانی دشمن را خنثی کرد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز تحریم و عملیات روانی تنها کاری است که از دست دشمن برمی‌آید به تلاش‌های دشمنان برای وارد آوردن فشار در طول چهل سال گذشته اشاره کرد و افزود: امروز خود دشمنان و اذناب منطقه‌ای آنان می‌دانند که جمهوری اسلامی قدرتمندتر از همیشه در منطقه حضور دارد و این همان چیزی است که موجب نگرانی آنها است.
آملی لاریجانی با اشاره به تحقیرهای مکرر بزرگترین کشور مدعی منطقه از سوی آمریکا، از پذیرش این میزان تحقیر توسط این کشورها ابراز تعجب کرد و گفت: جمهوری اسلامی امروز از چنان قدرت دفاعی‌ای بهره‌مند است که توان موشکی ایران برای آمریکا و اروپا تبدیل به یک مسئله شده است. موشک، نماد اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی است و ما هیچ‌گاه مبادرت به جنگ نکرده‌ایم اما همیشه برای دفاع آماده بوده‌ایم.


رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مقابله عملی با خباثت‌های دشمن طی چهل سال اخیر نشان‌دهنده اقتدار حقیقی این ملت است، اظهار کرد: ما به مردم با بصیرت خود که همواره در صحنه حضور دارند و تحت رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری با دشمن‌شناسی، همدلانه برای حل مشکلات گام برمی‌دارند افتخار می‌کنیم. مطمئنیم که با این شور، همدلی‌، وحدت و تبعیت از مقام معظم رهبری تحریم‌ها را پشت‌سر خواهیم گذاشت و اعتقاد ما بر این است که این کشور با این حجم از ثروت و سرمایه اجتماعی، شکست‌ناپذیر است و سیلی محکم دیگری به دشمن خواهد زد. مطمئناً عبور از این تحریم‌ها اقتدار تازه‌ای را از جانب نظام جمهوری اسلامی و مردم بزرگ ایران به نمایش خواهد گذاشت.
آملی لاریجانی در ادامه با تقدیر از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها در پی حمله اخیر تروریستی در اهواز تاکید کرد: حمله موشکی به ترویست‌ها فقط به آن نقطه خاص محدود نمی‌شود بلکه پیام‌هایی را برای دشمنانی دارد که پشت این تروریست‌ها قرار دارند و باید بدانند اگر کوچکترین ضربه‌ای بخواهند به کشور ما وارد کنند، ده برابر آن آسیب خواهند دید.
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هیچ تردیدی در پاسخ به دشمنان نخواهد داشت و همه ملت ایران چنانکه در حوادث اهواز مشاهده کردید با اتحاد و انسجام در صحنه حضور خواهند یافت.
آملی لاریجانی همچنین هفته نیروی انتظامی را به نیروهای حافظ امنیت و نظم کشور تبریک گفت و اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که پیشرفت‌های علمی و اقتصادی نیز متکی به امنیت است و بدون امنیت در هیچ محوری نمی‌توان پیشرفت معقول و قابل توجهی داشت. بخشی از امنیت کشور را نیروی انتظامی تامین می‌کند و ما باید از این مظهر امنیت و اقتدار کشور قدردانی کنیم و به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که خدایی ناکرده قدر این بزرگواران دانسته نشود.
رئیس قوه قضائیه در عین حال به نیروی انتظامی هم تذکر داد که همانند همیشه مردم را از خود بدانند و در عین قاطعیت، ملاطفت و رافت به خرج دهند.
آملی لاریجانی گفت: به هیچ عنوان برخوردهای قانونی پلیس نباید توام با توهین یا رفتار ناشایست باشد. بحمدالله پلیس در این مسیر گام‌های بسیار خوبی برداشته است و تعامل نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی با قوه قضائیه همواره خوب بوده چنانکه در صحنه مبارزه با فساد اقتصادی نیز کارهای مهمی را انجام دادند و در راستای ایجاد آرامش در بازار به خوبی ورود کردند.
رئیس قوه قضائیه همچنین بر ضرورت انجام وظایف نیروی انتظامی به صورت جدی‌تر و همراه با رعایت اصول دینی و اخلاقی در برخورد با مردم تاکید کرد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه گفته شده است «چرا زندان‌ها را پر می‌کنید و به محض به اجرا گذاشتن مهریه از سوی زنان، مردان فوراً به زندان می‌افتند؟»، پاسخ داد: به نظر می‌رسد این مطالب ناشی از خبرهای نادرست یا برخی تصورات ناصحیح است که توضیح آن در ادامه خواهد آمد. حوزویان عزیز و عموم مردم شایسته است بدانند که ما در همین مورد و برای حل این مشکل چه تلاش‌هایی کرده‌ایم.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: درخصوص اینکه یکی از مراجع فرموده‌اند «قوه قضائیه فوراً با به اجرا گذاشتن مهریه، مردان را به زندان می‌اندازد»، عرض می‌کنم که این مطلب قطعاً نادرست است زیرا رویه دادگاه‌های ما چیزی بر خلاف قانون نیست و قضات نیز در این زمینه قانون اصلاح شده نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 16/4/94 را اجرا می‌کنند. آملی لاریجانی افزود: قدرت، شرط انجام همه تکالیف است و در مورد لزوم پرداخت مهریه نیز حکم همین است لذا «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» بودن در این زمینه یعنی لزوم پرداخت مهریه تفاوتی ندارد. آری برخی قضات در جایی که مهریه به صورت «عندالاستطاعه» توافق شده است، ملاحظاتی را به لحاظ شکلی دارند و ممکن است دعوای زوجه را رد کنند که البته این ربطی به موضوع مورد بحث آن مرجع بزرگوار ندارد و ما هم همچون ایشان معتقدیم که «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» از نظر لزوم پرداخت مهر و اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تفاوتی ندارد و رویّه قضات هم همین است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از تبعات پسماند داروهای افسردگی بر محیط‌زیست گزارش می‌دهد افسردگی زمین محمدصادق جنان صفت آخوندی‌؛ استعفا‌، برکناری یا استیضاح «ابتکار» از پیامدهای تداوم عدم ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌دهد رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند چه رابطه‌ای میان سایت‌های اعلام قیمت ارز و دلالان وجود دارد؟ حلقه گمشده مافیا ارزی «ابتکار» وضعیت تبلیغات کاغذی غیرمجاز در معابر را مرور کرد وصله‌های ناجور به تن خیابان! رئیس قوه قضائیه: در برخوردهای قانونی پلیس نباید توهین وجود داشته باشد نگاهی به سریال «زیر تیغ» که این روزها دوباره از شبکه تلویزیونی «آی فیلم» روی آنتن رفته است از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به نیویورک رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد