الگوی پیشرفت برای ایران 1444

در پی تدوین الگوی پایه‌ اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ آینده ترسیم و تدابیری موثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها،  مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارایه‌ نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این فراخوان از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقا بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقایافته‌ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو‌ سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارایه کند.
اجرای این سند قرار است از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی (سال ۱۴۰۰) آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار بگیرد.
به نوشته ایسنا در متن ابلاغیه مقام معظم رهبری از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته شده که سند پیوست را به عنوان چارچوب بالادستی سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار دهد و سیاست‌های کلی نظام را برای انطباق با الگو بازنگری کند. همچنین مجلس و دولت با بررسی این سند راهکارهای عملی برای اجرای موفق آن ارایه کنند و طرح‌ها و لوایح خود را براساس نسخه نهایی تنظیم کنند.


  شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و صاحب‌نظران این سند را عمیقا بررسی کنند و برای ارتقای آن پیشنهاد بدهند. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زمانی بررسی نسخه حاضر الگو از سوی آنها را تنظیم و نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دریافت و دقیقا بررسی و بهره‌برداری کند و صداوسیما و دستگاه‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی رسمی کشور اخبار فعالیت‌های یادشده را منتشر کنند. در این ابلاغیه آمده است که  پس از این همفکری و مشارکت، برای آماده‌شدن همه‌ دستگاه‌های کشور و کمک عمومی مردم برای اجرای الگو، زمانی اختصاص خواهد یافت، به طوری ‌که ان‌شاءالله از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با مقدمات کافی و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی به سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است.
در بخش افق این طرح آمده است: «در ‌سال ۱۴۴۴ هجری شمسی مردم ایران دیندار، عموما پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) و با سبک زندگی و خانواده اسلامی ایرانی و روحیه جهادی، قانون‌مدار... و از امید زندگی در سطح برتر جهانی برخوردارند.
تا‌ سال ۱۴۴۴ ایران به پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده و در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و دارای یکی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا است. تا آن زمان، سلامت محیط‌زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم شده؛ کشف منابع، خلق مزیت‌ها و فرصت‌های جدید و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بین نسلی حاصل شده است. فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشه‌کن گردیده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر و دسترسی آسان همگانی به نظام قضائی عادلانه تأمین شده است. در ‌سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است.»