ستون پنجم‌هاي اميدي

ماجراي اظهارات برخي از نمايندگان و اعضاي شوراي شهر در رابطه با مصالحه مجلس با شهرداري براي ابقاي محمدعلي افشاني،حاشيه‌هاي فراواني ايجاد كرد و عده‌اي اعلام كردند كه اين اظهارات را قبول ندارند و اقدام خلاف قانون انجام نمي‌دهند. در همين راستا حتي برخي از اعضاي شوراي شهر نيز به رفتن افشاني اشاره كردند و گفتند كه وي بايد از شهرداري برود ولي متاسفانه برخي همچنان تلاش مي‌كنند قانون را دور زده تا به اهداف جناحي و منافع گروهي خود برسند.
در همين حال الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سرنوشت شهردار تهران گفته است كه محمد علی افشانی شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان است. وی که با فارس گفت و گو می کرد، ادامه داد: معاون حقوقی ريیس جمهور هم اعلام کرد که شهرداران از جمله شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود. البته هنوز گزینه‌ای برای شهرداری در نظر گرفته نشده است. وی با بیان اینکه تابع قانون هستیم، گفت: هر چه در قانون باشد اجرایی می کنیم.
خوراك دادن به تندروها
همان‌گونه كه در بالا به آن اشاره كرديم برخي تلاش دارند به گونه‌اي نشان دهند كه گويي برخي از نمايندگان به دنبال ارائه طرحي دوفوريتي براي دور زدن قانون و ابقاي افشاني هستند كه اين موضوع سبب سوءاستفاده رسانه‌هاي محافظه‌كار نيز شد و كيهان روز گذشته در گزارشي با عنوان«ناکارآمدی و قانون‌گریزی دستپخت لیست امید برای شورای شهر!» نوشت كه در دو سال گذشته و با ترکیب اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، پایتخت دو شهردار به خود دیده است که عملکرد این دو شهردار به اذعان روزنامه‌های زنجیره‌ای نه‌تنها چنگی به دل نمی‌زند بلکه به دلیل مقایسه با دوره‌های گذشته نتایج اسفباری را نیز برای جریان اصلاحات به دنبال می‌آورد. از سوی دیگر در حالی که قانون منع استخدام بازنشسته‌ها روشن بوده و هیچ ابهامی ندارد، برخی اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای با 51 نماینده مجلس تلاش کرده‌اند تا قانون را دور زده و افشانی را در شهرداری تهران ابقا کنند! كيهان به نقل برخي شخصيت‌ها نكاتي را مطرح مي‌كند و به صحبت‌هاي مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران اشاره مي‌كند كه گفته است:« معاون حقوقی ریاست‌جمهوری نظر رسمی خود را در مورد وضعیت شهرداران در قانون جدید در قالب نامه‌ای به وزارت کشور و رونوشت آن را به مجلس ارائه کرده که بر اساس آن شهرداران از جمله شهردار تهران نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند». وي با بیان اینکه یک‌شنبه شب اعضای شورای اسلامی شهر تهران با مجمع نمایندگان تهران در مجلس، در ساختمان شورای شهر تهران جلسه‌ای برگزار کردند، گفت كه در جلسه دو موضوع «سرانجام قانون ارزش افزوده» و «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» در دستور کار قرار گرفت.فراهانی یادآور شد:« اعضای شورا استدلال‌های حقوقی خود را نیز مطرح کرده و عنوان داشتند که تغییر مدیریت به ضرر منافع تهران است و این در حالی است که شهردار تهران تازه به مسائل مسلط شده و پروژه‌ها نیز فعال شده است و این تغییرات مکرر که شورا نقشی در آن ندارد، ضربه‌های زیادی به تهران وارد می‌کند و اعضا استدلال‌های حقوقی خود را مبنی‌بر اینکه شهرداران جزء این قانون نیستند، بیان کردند».وی بیان کرد:«نمایندگان مجلس نیز اعلام کردند که تنها راه، ارائه طرحی دوفوریتی به مجلس است که این پروسه نیز بسیار سخت خواهد بود اما قول دادند که همه توان خود را به کار ببندند؛ هرچند که چند تن از نمایندگان مجلس نیز اشاره کردند که این قانون یک تحول مدیریتی در کشور ایجاد می‌کند و هزینه‌های خاص خود را دارد و بيان کردند که برای استفساریه و استثنائات متعدد باید فکری کرد؛ چراکه سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات، قوه قضايیه، صداوسیما و... نیز شرایط مشابهی دارند و بهتر است این قانون ولو اینکه تبعاتی داشته باشد، اجرا شود».عضو شورای شهر تهران گفت كه نمایندگان مجلس قول دادند که تمام تلاش خود را به کار ببندند تا با استفاده از راهکارهای قانونی موجب حفظ ثبات مدیریت در تهران شوند، وزیر کشور بنا دارد که استفساریه به مجلس بدهد و نمایندگان مجلس بيان کردند که بهتر است استفساریه شامل حال همه شهرداران کلانشهرها و نه فقط شهردار تهران باشد، تا شاهد تبعیض نباشیم!


تكذيب يك ادعا
در حالي كه اين اقدام نامبارك برخي از اعضاي منتسب به فراكسيون اميد آبروي جريان اصلاحات را برده است ولي به نظر مي‌رسد تمام جريان با اين اقدام موافق نيستند و خودسري مريدان شهردار مخالفان فراواني نيز دارد. در همين راستا علي‌مطهري كه مي‌گويد در آن جلسه حاضر نشده است و برخي ديگر نيز اين اقدام را زير سوال برده اند و علي بختيار، نماينده اصلاح‌طلب مردم گلپايگان وخوانسار در جواب سوال«قانون» مبني براينكه برخي ها مدعي شدند فراكسيون اميد با اعضاي شوراي شهر مصالحه كرده تا شهردار عوض نشود آيا اين موضوع صحت داردياخير، گفت :«بنده عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد هستم واز چنين تصميمي مطلع نيستم». وي افزود :« اينكه عده اي از نمايندگان قانون را زير پا مي گذارند تاشهردار تهران بماند،صحت نداردو هيچ وقت هم چنين بحثي مطرح نبوده است ». بختيار درادامه تاكيد كرد : «بي‌شك بايد تمام افرادي كه مشمول قانون بازنشستگي هستند، مناصب دولتي خود را ترك كنند وصندلي‌شان را به جوانان بدهند». وي افزود:«هدف ازتصويب اين قانون جوانگرايي بوده واين قانون لازم الاجراست و شامل تمام ادارات دولت، قضايي واجرايي كشور مي‌شود». عضو شورا مركزي فراكسيون اميد گفت :« شايد عده اي از نمايندگان آرزوهايي داشته باشند؛ بنابراين اين آرزوها را نمي‌توان قانون تلقي كرد».وي افزود:«براي اجراي درست اين منع به‌كارگيري بازنشستگان نظارت هاي خوبي را پيش بيني كرديم؛ بنابراين بايد ظرف دوماه آينده اين قانون اجرا شود». وي درپايان گفت:«بسياري از وزارتخانه‌ها وادارات جايگزين‌ها را انتخاب كرده اند كه اميدواريم اين قانون درست و دقيق اجرا شود».
تدبير لازم
اينكه برخي از افراد و احزاب منتسب به اصلاحات مي‌كوشند تا از اين فرصت براي خود موقعيتي ايجاد و به منافعي دست پيدا كنند، اقدام عجيبي نيست ولي بزرگان اصلاحات بايد جلوي اين آبرو ريزي را گرفته وبه گونه‌اي اقدام كنند كه بدنه حامي اصلاح‌طلبان نااميد نشوند.
اميدواريم هرچه زودتر اين افراد راه را بر سودجويان ببندند و نگذارند كه آن‌ها به نام اصلاحات و به كام محافظه‌كاران جولان دهند.