سفر پمپئو براي خاتمه دادن به ماجراي خاشقجي است

روز دوشنبه ترامپ اعلام كرد كه تماس تلفنی با پادشاه عربستان داشته است ودر توییتر نوشت که با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی داشته و با وی درخصوص مساله ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی گفت‌وگو کرده است. من با ملک‌سلمان صحبت کردم و وی داشتن هرگونه اطلاعی را از آنچه برای خاشقجی رخ داده، تکذیب کرد.
بعد از آن نوبت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمريكا شد كه اعلام كند به عربستان سفر می‌کند.هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت که دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور آمریکا خواهان تحقیقات فوری و علنی درخصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی شده است.ترامپ گفت: دولت عربستان و ملک سلمان به شدت این مساله را تکذیب کردند که رابطه‌ای با مساله ناپدید شدن جمال خاشقجی داشته باشند.
من معتقدم که دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است برای سرزنش کردن مطرح شود.از آنچه در ظاهر وجود دارد، به نظر می‌رسد که ممکن است قاتلانی سرکش در پشت آنچه برای روزنامه نگار سعودی رخ داد، قرار داشته باشند. دراين ميان هنوزعربستان اظهار نظر قطعي در اين مورد نداشته است.درهمين راستا با علي بيگدلي ،كارشناس مسائل بين‌الملل،گفت‌وگويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي‌گذرد:
سه منبع آگاه به شبکه ان‌بی‌سی اعلام کردند که عربستان در حال آماده کردن گزارشی است تا بگویند خاشقجي در جریان بازجویی ها از کنترل خارج شده وبراثر خطا کشته شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟


از یک هفته قبل برای نخستین بار ترامپ دوجور اظهار نظر کرد. یک بار گفت: باید دید چه اتفاقی افتاده و بعد اظهار نظر کنیم و چند روز بعد از آن تحت فشار کنگره اعلام کرد كه اگر عربستان این کار را کرده باشد ما فشار سخت و سنگینی بر عربستان وارد خواهیم کرد.من در یک مصاحبه هم گفتم که سفر آقای پمپئو به ریاض نشان می دهد که می‌خواهند قضیه را جمع کنند.یعنی این گستردگی سریعي که داستان قتل خاشقجي داشت نخست نشان می‌دهد که باید یک شبکه اطلاعاتی این قضیه را پیگیری می‌کرد که می‌خواستند ناني در سفره عربستان بگذارند.از طرف ديگرچون عربستان با آمريكا قراردادهای سنگینی بسته بود بارها گفته بود هر کشوری که علیه من دست به اقدامی بزند، تلافی خواهد کرد.
به نظر شما نقش آمریکا در پایان دادن به این ماجرا چیست؟
آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که موضوع را هرچه سریع‌تر باید جمع کرد.رفتن آقای پمپئو به دنبال همین قضیه بود تا آنچه را که آمریکا می‌گوید به اطلاع رهبران عربستان برساند که مصادف شد با هیاتی که به استانبول رفته و با مقامات امنیتی کنسولگری را بررسی کردند.تمام اين اقدامات ، پازلی بود که نشان می دهد موضوع در حال جمع آوری است و اظهار نظر ترامپ هم مبنی بر این بود که بله قتل درست است و ممکن است تعدادی افراد خودسر دست به اين قتل زده باشند.
بنابراین قتل اتفاق افتاده است و نمی توانند آن را نادیده بگیرند. قضیه قتل خاشقجي در پرده‌ای از ابهام اطلاعاتی و امنیتی اتفاق افتاد اما به شما اطمینان می‌دهم که ظرف دو تا سه روز آینده عربستان و تركيه بیانیه ای را صادر کنند و ماجرا را توضیح دهند و قصه تمام و ماستمالی شود.
آیا خبرنگار بودن خاشقجی موضوع را مهم کرده است ؛ اگر کشته شدن شهروندی عادی نیز در میان بود، این‌گونه جار و جنجال به راه می افتاد؟
اینکه خاشقجي زمانی خبرنگار بوده و اکنون به قتل رسیده مهم نیست. چون اين موضوع خبر اول دنيا شده بود. عربستان خواسته موضوع را بیش از این گسترش ندهند و اکنون سعی می‌کنند موضوع را جمع کنند وهمان‌طور كه عرض كردم، سفرپمپئوهم نشان دهنده همین تلاش است.
همان‌طوركه گفتم ترامپ اظهارنظري مبني بر اينكه شاید کارگروه‌های خودسرانه باشد، داشت كه خیلی مسخره است و باید پرسید که چرا این افراد در کنسولگری بودند؟
همان‌طور که قتل به شیوه بسیار غیر حرفه‌ای انجام شد،این تلاش ها هم برای جمع‌ كردن موضوع قتل غیر حرفه ای بود اما می‌خواهند این موضوع را خاتمه دهند.بايد اشاره كنم كه نشست سرمایه گذاری بین المللی ریاض قرار است برگزار شود و آمریکایی‌ها می‌خواهند در آن حضور یابند پس تلاش می‌کنند موضوع را هرچه سریع‌تر خاتمه دهند؛بنابراین آمریکا و عربستان نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند و تركيه هم كشيش آمريكايي اندروبرانسون را آزاد كرد.
شما به آزادی کشیش برانسون اشاره کردید، آیا به نظر شما ترکیه با هدف خاصی او را آزاد کرد؟
خير،تركيه با قصد او را آزاد نكرد. ترکیه با عربستان اختلاف شدیدی داشت چون عربستان ضداخوان المسلمين است واز طرفي آقای اردوغان از اعضای اولیه و برجسته اخوان‌المسلمین است که محمد بن سلمان در اولین مصاحبه خود بعد از قتل خاشقجي اعلام کرد که این قتل کار ایران یا اخوان المسلمین است و قتل خاشقجي به ما ربطی ندارد که اظهار نظر احمقانه ای بود.