مجازات «حبس» در انتظار مدیران بازنشسته‌ای که ترک پست نکنند


امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری مهر در بیان علت افزایش فشار غرب بر ایران علیرغم افزایش همکاری‌های دولت یازدهم و دوازدهم با غرب، گفت: سال‌ها است که می‌گوییم موضع این دولت در حوزه سیاست خارجی از موضع اقتدار نیست، بلکه از موضع ضعف است. به همین دلیل است که هجوم غرب نسبت به ایران در دولت دوازدهم افزایش یافته است. تفکر غرب‌گرایانه دولت یازدهم و دوازدهم ، ایران را در موضع ضعف قرار داده است. اگر خودمان را قوی و مقتدر نشان می‌دادیم، دشمن جرأت نمی‌کرد که این‌گونه در برابر ما عرض‌اندام کند. عربستان، همان عربستان وهابی ۴۰ سال گذشته است. به چه دلیل این‌قدر رفتارش نسبت به ایران تهاجمی شده است؟ زیرا فکر می‌کند می‌تواند به جمهوری اسلامی ضربه وارد کند.
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی  در پاسخ به این سؤال که «مجلس به چه علت لایحه CFT  را علیرغم اینکه این بار دولت هیچ وعده‌ای برای بهبود اوضاع به نمایندگان نداد به تصویب رساند؟» اظهار داشت: «در لایحه برجام، دولت وعده‌های زیادی برای حل مشکلات می‌داد اما در لایحه FATF هیچ تضمینی برای حل مشکلات داده نشد اما باز هم مجلس به این لایحه رأی مثبت داد. این لایحه با رأی ضعیف نمایندگان به تصویب رسید و ۵۲درصد حاضران به این لایحه رأی مثبت دادند. این لایحه با اختلاف ۷ رأی به تصویب رسید و رأی ضعیفی داشت. تفاوت رای نمایندگان به برجام و  لوایح FATF، پیام‌هایی دارد. مجلس نهم، مجلس اصولگرا بود و در مجلس اصولگرا با هیئت‌رئیسه‌ای کاملاً اصولگرا، برجام با رأی قوی به تصویب رسید.»
این نماینده مجلس دهم در ادامه افزود: «رأی ضعیف ترکیب سیاسی به لایحهCFT، پیام مهمی دارد؛ زیرا افرادی که با اعتماد به برجام، وارد مجلس شدند، رأی منفی به CFT دادند و رأی و نظرشان نسبت به برجام تغییر کرده است ترکیب سیاسی مجلس دهم، ترکیب متفاوتی از مجلس نهم است. ترکیب سیاسی مجلس دهم به نفع حامیان دولت و اصلاح‌طلبان است. رأی ضعیف این ترکیب سیاسی به لایحهCFT، پیام مهمی دارد. افرادی که با اعتماد به برجام، وارد مجلس شدند، رأی منفی به CFT دادند و رأی و نظرشان نسبت به برجام تغییر کرده است.»
قاضی زاده گفت: «موافقان لایحه CFT  نیز به دلایل سلبی با تصویب این لایحه موافقت کردند. تعدادی از نمایندگان به این دلیل رأی موافق به لایحه CFT دادند که دولت بهانه‌ای برای عدم حل مشکلات نداشته باشد. تعداد دیگری از نمایندگان نیز به این دلیل با لایحه CFT موافقت کردند که آمریکا بهانه‌ای نداشته باشد؛ یعنی هر دو گروه رأی لایحه CFT، سلبی بود و ایجابی نبود؛ همه می‌دانستند که تصویب این کنوانسیون، فایده‌ای ندارد و مشکلی را حل نخواهد کرد.  بنابراین ۱۴۳ نماینده‌ای که به این کنوانسیون رأی مثبت دادند، دارای دو تفکر هستند؛ عده‌ای می‌خواهند بهانه را از دولت بگیرند و عده‌ای دیگر می‌خواهند بهانه را از آمریکا بگیرند.»


وی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان تاکید کرد: «وظیفه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نظارت بر اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان است. قانون صریحا اعلام کرده است که این افراد باید بروند، مجازات عدم اجرای این قانون حبس است و اگراین افراد بر ادامه حضورشان اصرار داشته باشند و در فرصت قانونی پست‌های مدیریتی را ترک نکنند مجازات حبس در انتظارشان است و بندی در زندان اوین به نام «مدیران بازنشسته‌ای که حاضر به ترک صندلی‌هایشان نیستند» ایجاد خواهیم کرد. فراکسیون جوانان نیز اجرای این قانون را پیگیری می‌کند.»
قاضی‌زاده همچنین پیشنهاد داد: «باید کمپین رسانه‌ای ایجاد شود که هر کس در هرجا مدیر بازنشسته‌ای می‌بیند که سرکار است، اعلام کند. ابعاد اجرای این قانون در وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها و بانک‌ها بسیار گسترده است و دیوان محاسبات نمی‌تواند اطلاعات دقیقی در این خصوص ارائه دهد لذا باید چنین کمپینی تشکیل شود.»