دانشگاه‌آزاد چه بود، چه‌ شد؟

آرمان - حمید شجاعی: «هردم از این باغ بری می‌رسد»، گویا پس از تغییراتی که در دوره مدیریت پیشین دانشگاه آزاد اتفاق افتاد قرار نیست این دانشگاه روی آرامش به خود بگیرد. چندی پیش بود که برخی اساتید را از دانشگاه اخراج کردند. پس از آن نیز نوبت به فائزه و فاطمه هاشمی رسید. در این راستا روند تغییرات همچنان ادامه دارد و پس از اخراج اساتید این بار نوبت به اجحاف در حق دانشجویان رسیده است. آن‌طور که از خبرها آمده در آزمون پزشکی دانشگاه آزاد تخلفاتی در پذیرش و ثبت نام دانشجویان انجام شده که این مساله موجب برکناری 7 تن از معاونان آموزشی برخی از واحدهای این دانشگاه شده است. تغییرات در زمان فرهاد رهبر از یک سو و تخلفات مدیریتی و تغییرات در زمان دکتر طهرانچی نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد حال و روز خوبی ندارد. گویا پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی دانشگاه آزاد هنوز در تلاطم نوسانات مدیریتی است.
از ثبات تا تلاطم
دانشگاه آزاد اسلامی پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دچار تکانه‌ها و تند باد‌هایی شد که ساحت‌های مختلف در این دانشگاه را دستخوش تغییر وتحول کرد. شاید مهم‌ترین تحول در این بین قرار گرفتن علی اکبر ولایتی بر کرسی ریاست هیأت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد و جانشینی مرحوم آیت‌ا... هاشمی بود. از کنار این انتصاب بود که سیل تحولات در دانشگاه آغاز شد. از تغییر حمید میرزاده ریاست عالیه دانشگاه آزاد تا اخراج و بازنشسته کردن اساتید حامی آیت‌ا... و اعتدالگرا و در پایان هاشمی‌زدایی از دانشگاه و تغییرات پی‌درپی روایت قصه پرغصه دانشگاه آزاد اسلامی؛ این یادگار ارزشمند آیت‌ا... هاشمی است. در این راستا اگر بخواهیم روند حرکتی دانشگاه آزاد را حد فاصل دی 95 تا کنون بررسی کنیم باید چند محور را مد نظر قرار دهیم. نخست اینکه دانشگاه آزاد نماد مشارکت ملی مردم در توسعه علمی کشور بوده است. بدین جهت که در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی رویکرد ایشان بر جذب حداکثری بود و بحق در واحدهای دانشگاه آزاد با موافقان و مخالفان به یک نحو نگاه می‌شد. بدین صورت که هرچه از حامیان و موافقان آیت‌ا... و دیدگاه‌های ایشان بود به روش های مختلف از دانشگاه کنار گذاشته شدند و دانشگاه به لحاظ علمی نزول قابل ملاحظه‌ای کرد. این موارد نشان می‌دهد که این دانشگاه یک وجهه خود که نماد مشارکت ملی در توسعه علمی کشور بوده را فعلا به نوعی از دست داده است.
برکناری 7 مدیر متخلف


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی 7 تن از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را پس از محرز شدن تخلف آنان در پذیرش غیرقانونی داوطلبان پزشکی عزل کرد. روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نوشت؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پس از بررسی و اثبات تخلف در پذیرش و ثبت نام غیرقانونی داوطلبان علوم پزشکی، 7 تن از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را برکنار کرد. از آنجایی که در فرآیند اعلام نتایج آزمون کنکور 97 رشته‌های علوم پزشکی ناهماهنگی و به تبع آن ابهاماتی پیش آمد، متأسفانه برخی از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون توجه به دستورالعمل‌های سازمان مرکزی اقدام به ثبت نام داوطلبان گروه پزشکی کردند که دکتر طهرانچی پس از اطمینان کامل از این اقدام غیرقانونی و اثبات آن از سوی مراجع نظارتی دانشگاه، مدیران مذکور را از سمت‌های خود عزل کرد. همچنین عزل دو رئیس واحد متخلف دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مجموعه های نظارتی دانشگاه در حال بررسی است.
چه بود؛ چه شد؟
وجه دوم دانشگاه آزاد این مجموعه را نهادی مردمی برخاسته از بطن انقلاب اسلامی کرد که پیش از رحلت آیت‌ا... در تمام شئون علمی، فرهنگی و سیاسی انقلاب حضور برجسته و ممتاز داشت و ایشان با راهبردهای حکیمانه همواره بر محوریت مردم در دانشگاه و رعایت آنچه انقلاب بر مبنای آن صورت تاکید داشت. چه اینکه در زمان حیات آیت‌ا... دانشگاه آزاد به افتخار بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان دست یافت و توانست توسعه علمی کشور را رقم زند.
ادامه صفحه 16