جهش از تور و مرز







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
والیبال ایران در بخش زنان رو به پیشرفت است و تعداد لژیونرهای این رشته در حال افزایش. در این بین برخی از بازیکنان تیم ملی بانوان ایران بعد از مسابقات جام فدراسیون آسیا مشتریان خارجی پیدا کردند و با پیشنهادهایی از لیگ ترکیه مواجه شدند. مهسا صابری و مونا آشفته دو ملی‌پوش والیبال بانوان هستند که به مدت یکسال به تیم «باریکه سیر» در لیگ دسته یک ترکیه پیوستند. پیش از این مائده برهانی هم به تیم کچورن ترکیه پیوسته بود تا با حضور این دو بازیکن تعداد لژیونرهای بانوی ایران به عدد 3 برسد. به همین بهانه خبرنگار «ایران» با مهسا صابری و مونا آشفته گفت‌وگویی انجام داد که ماحصل آن در ادامه می‌آید.
صابری: چند سال است که دیده می‌شویم
مهسا صابری، ملی‌پوش والیبال ایران درخصوص پیوستنش به تیم «باریکه سیر» می‌گوید: «یک مربی در ترکیه فیلم‌های من و مونا را تماشا کرد و از ما خواست تا به ترکیه بیاییم. ما برای حضور در لیگ ترکیه تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در لیگ این کشور پیشرفت کنیم.» او ادامه می‌دهد: «ترکیه یکی از بهترین لیگ‌های دنیا را دارد و هر بازیکنی آرزو دارد که به اینجا بیاید و در لیگ این کشور بازی کند. در سوپر لیگ ترکیه بهترین بازیکنان دنیا حضور دارند و تیم‌ها هزینه زیادی برای جذب بازیکن می‌کنند. این فرصتی است که در اختیارم قرار گرفته و امیدوارم که بتوانم از این فرصت برای پیشرفتم در والیبال استفاده کنم.»
صابری با اشاره به این موضوع که حقیقتاً تیم ملی والیبال بانوان ایران کیفیت خوبی دارد، می‌افزاید: «نه تنها سطح والیبال ما تفاوتی با کشورهای دیگر ندارد بلکه از خیلی از کشورها بهتر هستیم. مشکل ما این بود که دیده نمی‌شدیم اما خوشبختانه چند سالی است که دیده می‌شویم.»
او با اشاره به این موضوع که باخت ما مقابل رقبا تیمی است نه فردی، بیان می‌کند: «این به دلیل تجربه کم‌مان است که می‌توان با برگزاری بازی‌های بیشتر به این تجربه دست یافت و این ایراد را برطرف کرد. بازیکنان ما از نظر انفرادی از خیلی از تیم‌ها بهتر هستند. اگر ما 3 لژیونر والیبال امسال در ترکیه خوب بازی کنیم، می‌توان امیدوار بود که سال آینده تعداد لژیونرهای والیبال ایران بیشتر شود.» این دریافت کننده گلستانی 10 سال است که سابقه حضور در تیم ملی را دارد. صابری می‌گوید: «از نظر من همه بازیکنان تیم ملی نه تنها می‌توانند در لیگ دسته یک ترکیه بازی کنند بلکه چند بازیکن ما می‌توانند در سوپر لیگ حضور یابند. با پیشرفت والیبال بانوان این امکان وجود دارد که سال آینده ما شاهد حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر دنیا باشیم.» صابری با اشاره به این موضوع که لژیونر شدن ما هم از نظر شخصی و هم از نظر تیمی می‌تواند به تیم ملی کمک کند، می‌افزاید: «از نظر شخصی باعث می‌شود تا اعتماد به نفس‌مان بالاتر برود، این اعتماد به نفس به تیم منتقل می‌شود و ما بتوانیم بهتر از قبل بازی کنیم. از نظر تیمی هم قطعاً اینجا می‌تواند از نظر تاکتیکی کیفیت والیبال‌مان را بالاتر ببرد.»
آشفته: هدف من تنها لژیونر شدن نیست
مونا آشفته، یکی دیگر از ملی‌پوشان والیبال ایران است که به تیم «باریکه سیر» ترکیه پیوسته. او می‌گوید: «ترکیه جزو کشورهایی است که لیگ باکیفیتی دارد و برای پیشرفت جزو کشورهای خوب محسوب می‌شود. ما می‌توانیم در این لیگ به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.» او ادامه می‌دهد: «قرار نیست که والیبال بانوان ایران در یک سطح بماند و قطعاً با گذشت زمان و با توجه ویژه فدراسیون به تیم‌های ملی بانوان سطح والیبال بانوان بالاتر می‌رود. پیشرفت والیبال بانوان در چند سال اخیر توجه کشورها را به بازیکنان تیم ملی جلب کرده و کشورهای دیگر به دنبال بازیکنان ایرانی هستند.» در لیگ یک ترکیه 28 تیم حضور دارند و این 28 تیم به 2 گروه 14 تیمی تقسیم می‌شوند و به مدت 6 ماه مسابقه می‌دهند. قدرتی‌زن تیم ملی والیبال بانوان کشورمان می‌افزاید: «قراردادم برای یک فصل است که مدت آن شش ماه خواهد بود. برای ادامه همکاری با این تیم و یا دیگر تیم‌های ترکیه پس از پایان لیگ تصمیم خواهم گرفت.»
در حال حاضر والیبال بانوان ایران 3 لژیونر دارد (مونا آشفته، مهسا صابری و مائده برهانی). آشفته با اشاره به این موضوع که تمامی بازیکنان تیم ملی توانایی لژیونر شدن را دارند، می‌افزاید: «والیبال ایران در بخش بانوان رو به رشد است و امیدوارم که در سال‌های بعد تعداد لژیونرهای والیبال بانوان بیشتر شود.»
این ملی‌پوش والیبال بانوان می‌گوید: «قطعاً لژیونر شدن ما به تیم ملی کمک می‌کند و باعث می‌شود تا کیفیت‌مان بالاتر رود و با این کیفیت بالا در اختیار تیم ملی باشیم. امسال تیم ملی در مسابقات جام فدراسیون آسیا کیفیت بالایی داشت و این موضوع باعث شد تا نگاه رقبا به تیم ملی تغییر کند و تیم‌های آسیایی ما را به عنوان رقیب اصلی خود می‌شناسند. در حالی که در چند سال گذشته این گونه نبود و ما در مسابقات مختلف تنها شرکت کننده بودیم اما هم اکنون به دنبال حضور بر روی سکو هستیم.»آشفته تنها 17 سال دارد و به عنوان جوان‌ترین لژیونر والیبال ایران شناخته می‌شود. او می‌افزاید: «از اینکه در سن پایین لژیونر شدم، بسیار خوشحالم. با وجود سن پایینی که دارم، سختی‌های زیادی کشیدم. هدف من تنها لژیونر شدن نیست بلکه هدف من خیلی بزر‌گ‌تر از اینهاست. لژیونر شدن می‌تواند به من کمک کند تا به آن اهداف بزرگی که دارم، دست یابم.»