اختلاف تازه ميان دولت و صدا وسيما

گروه سياسي
 گلايه‌هاي دولت و صداوسيما از يكديگر اتفاقي تازه نيست. در 5 سال گذشته رسانه ملي بارها برنامه‌هايي عليه دولت مستقر توليد كرده است. اگرچه صداوسيمايي‌ها معتقدند دولت ديواري كوتاه‌تر از آنها پيدا نمي‌كند، برنامه‌هاي عليه دولت آن قدر بوده كه صداي رييس‌جمهوري هم بلند شده كه اين رسانه «گرفتار يك باند سياسي است» يا «صداوسيما از صددرصد فرصت موجود براي انتقاد عليه دولت استفاده مي‌كند ... اما در بيان خدمات دولت نمي‌دانم چطور است كه زبان حركت نمي‌كند كه بيايد و بگويد كه دولت چه كرده، خدمات دولت چه بوده… » ماجراي تازه صداوسيما با دولت در مورد خدمات‌رساني به زوار اربعين حسيني است. در همين رابطه شوراي اطلاع‌رساني دولت در بيانيه‌اي نسبت به اين اقدام رسانه ملي واكنش نشان داده است.
در پي پخش برخي برنامه‌هاي تخريبي در صدا و سيما در جهت انكار و تضييع خدمات‌رساني دولت به زائران اباعبدالله (ع) و بازنشر آن در برخي رسانه‌هاي خاص، دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت بيانيه‌اي صادر كرده است. در اين بيانيه آمده است: دولت كه برخاسته از مكتب سرور آزادگان است و خود را خادم شيفتگان حسيني مي‌داند، از ماه‌ها پيش و در قالب ستاد اربعين همه كوشش خويش براي آماده سازي بسترها و زيرساخت‌هاي لازم جهت تشرف بيش از 2 ميليون زائر به سمت عتبات عاليات را به عمل آورده است، اما متاسفانه معدودي از رسانه‌هاي خاص و در راس آنها برخي برنامه‌هاي صدا و سيما در ميان تعجب همگان ضمن برقراري ارتباط «زنده» به جاي پخش برنامه‌هاي معنوي و سخنان كارشناسان فرهنگي ـ مذهبي، آنتن را در اختيار افراد سياسي و كينه‌توز قرار داد و آنان نيز كوشيدند با برجسته كردن نارواي برخي حاشيه‌ها، خدمت‌رساني خادمان اباعبدالله الحسين (ع) به زائران را مخدوش و مورد ترديد قرار دهند.»
ْآنچه شوراي اطلاع‌رساني دولت به عنوان نمونه در اين بيانيه بيان كرده، يكي از برنامه‌هايي است كه توسط يكي از افراد شهره به مخالفت با دولت، مديريت مي‌شود كه بر اساس آنچه شوراي اطلاع‌رساني دولت اعلام كرده اين كارشناس در اين برنامه مدعي شد دولتمردان، بهره معنوي از سفره اربعين نبرده و صرفا به سفره‌داري مي‌پردازند. اين بيانيه مي‌افزايد: اين رويكرد مغاير منافع ملي در صدا و سيما با هدف تخريب و تضييع زحمات و خدمات دولت و ناكارآمد نشان دادن آن به جامعه است كه متاسفانه تبديل به راهبرد و رويه‌اي ثابت شده و در هر برهه‌اي به يك بهانه و حتي با توسل به بهانه‌سازي تكرار مي‌شود. اين بار نيز برخي كاستي‌ها در ارايه ارز به برخي زوار اربعين، دستاويزي شد تا اين جريان، تمام خدمات ارايه شده از سوي نهادهاي دولتي به زوار اربعين حسيني (ع) را ناديده بگيرند و اين‌گونه القا كنند كه دولت نسبت به مراسم پرشكوه اربعين بي‌توجه است.


در بيانيه دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت آمده است: اين روش كه با ناديده گرفتن خدمت‌رساني گسترده دستگاه‌هاي اجرايي و به بهانه برخي كاستي‌ها- كه قطعا بايد برطرف مي‌شده- دولت، آماج سهمگين‌ترين تهمت‌ها، دروغ‌ها و تخريب‌هاي جهت‌دار قرار گيرد، در تعارض آشكار با منويات مقام معظم رهبري است كه همگان را از آن برحذر داشته‌اند و بارها خطاب به رسانه‌هاي تندرو و به ويژه مسوولان صدا و سيما در اين خصوص هشدار داده‌اند كه از تزريق ويروس بدبيني در جامعه پرهيز كنند.
اين بيانيه مي‌افزايد: علاوه بر اين، رويكرد تخريبي مبتني بر دروغ و تجاهل در قبال خدمت‌رساني دستگاه‌هاي اجرايي در حالي است كه مديران و مسوولان ارشد صدا و سيما و برخي رسانه‌هاي همسوي آن، به خوبي از خدمات ارايه شده از سوي تمام دستگاه‌هاي دولتي در همه حوزه‌ها براي هرچه با شكوه‌تر برگزار شدن مراسم معنوي اربعين حسيني (ع) اطلاع دارند و جاي سوال است كه آيا اين آگاهي را به مديران مياني و زيردستان خود منتقل نكرده‌اند و يا آنها فاقد كنترل بر توليد محتواي برخي مديران خود هستند و سياست‌ها از جايي سواي مديران ارشد به مديران مياني ابلاغ مي‌شود كه در هر دو صورت، جاي ابراز تاسف است و مي‌توان رد پاي طراحي دشمن يا افتادن در تله دشمن براي ايجاد شكاف ميان دولت و ملت يا در واقع همان نظام و مردم را مشاهده كرد.
در اين بيانيه آمده است: اما اين هياهوي جريان مخالف دولت در حالي صورت گرفته است كه تنها ساعاتي در ارايه خدمات بانكي و تخصيص ارز به زائران محترم آن هم به دلايل مختلف اعم از نامساعد بودن شرايط آب و هوايي و توفان صورت گرفته در منطقه مرزي، زيرساخت‌هاي ضعيف، قطعي برق و اينترنت كشور عراق و همچنين عدم تامين ساختمان مناسب براي ايجاد باجه ارايه خدمات بانكي از سوي مسوولان عراقي، اخلال ايجاد شد كه در ساعات وقفه و براي تسهيل ارايه خدمات مربوطه، مجبور به استفاده از ساختمان‌هاي نامناسب شد كه با تلاش مستمر و رايزني‌هاي صورت گرفته ساعاتي پس از وقفه، مشكلات و موانع مرتفع و پس از آن ارايه خدمات به نحو شايسته صورت گرفت.
در پايان نيز شوراي اطلاع‌رساني دولت ابراز اميدواري كرده كه مديران صداوسيما حرمت مراسم معنوي باشكوهي چون اربعين را پاس بدارند و اجازه ندهند رسانه ملي به تريبون و ابزار تسويه حساب‌هاي سياسي و شخصي برهي افراد تبديل شود و نپذيرند منافع ملي، ‌مصالح انقلاب اسلامي و اعتبار اعتقادات مذهبي، فداي اهداف و جريان‌ها و افراد تندرو سياسي شود.
حال سوال اينجاست كه گره اختلاف دولت با صداوسيما چه زماني باز مي‌شود و اين كشمكش به پايان مي‌رسد؟ در اولين گام به نظر مي‌رسد كه دولت مي‌تواند پا را از انتقاد و حتي صدور اطلاعيه فراتر بگذارد و ظرفيت‌‌هاي اطلاع‌رساني دولت را تقويت كند. ضعفي كه بارها از سوي فعالان سياسي و رسانه‌اي تذكر داده شده است.
 
پس از انتقاد بايد چه كرد؟
بر كسي پوشيده نيست كه جريان سياسي خاص از زمان آغاز به كار دولت با در دست داشتن بزرگ‌ترين و موثرترين تريبون‌ رسانه‌اي كشور در جهت تضعيف دولت گام برداشته و تلاش كرده‌، موضوعي كه بارها از سوي اعضاي دولت و حاميان آنها نيز تذكر داده شده‌ يعني رعايت مرز باريك نقد و تخريب را ناديده بگيرد. تا آنجا كه رهبري نيز در مراسمي به اين موضوع اشاره كردند و فرمودند: «اينكه برخي مي‌گويند صداوسيما را نقد كنيم برخلاف نظر رهبري مطلبي گفته‌ايم چون رهبري رييس صداوسيما را معين مي‌كند، اگر واقعا ملاك اين باشد كه نبايد به هيچ كس از جمله رييس قوه قضاييه هم اعتراض كرد. ... صداوسيما را رهبري اداره نمي‌كند و رهبري هم در موارد زيادي اعتراض‌هايي داشته كه برخي از آنها را شما نيز مطرح كرده‌ايد.»
اما با وجود همه اين نقدها كه از تشكل‌هاي دانشجويي تا رييس دولت يا حتي رهبر معظم انقلاب از آن صحبت كرده‌اند، پس از نقد رفتار رسانه ملي بايد چه كرد؟ اين پرسشي است كه از آغاز به كار دولت و همزمان با تخريب‌هاي صداوسيما مطرح بوده است. درست است كه رسانه ملي يكي از تاثيرگذارترين رسانه‌ها به لحاظ جامعه مخاطب و فراگير بودن است اما آيا دولت براي خنثي‌سازي اقدامات تخريبي كاري جز انتقاد و صدور بيانيه انجام داده است.
دولت در حال حاضر ارگان رسانه‌اي «روزنامه ايران» و خبرگزاري ايرنا را در اختيار دارد كه تنها اين خبرگزاري 60 دفتر استاني و نزديك به 30 دفتر خارج از كشور دارد كه خود ظرفيتي غيرقابل چشم‌پوشي است. البته كه برخي ديگر از خبرگزاري‌ها همچون برنا (وزارت ورزش و جوانان) نيز متعلق به بخشي از دولت يا خبرگزاري‌هايي همسو با دولت هستند.
علاوه بر اين برگزاري جلسات روزهاي چهارشنبه هيات دولت با حضور خبرنگاران در صورتي كه تغييري در آن ايجاد شود، مي‌تواند موثر باشد. براي نمونه اگر بر اساس برنامه‌ريزي هر بار دست‌كم 4 وزير موظف به پاسخگويي باشند قطعا در ميان اين پرسش و پاسخ‌ها عملكرد دولت نيز دقيق‌تر مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت. اين در حالي است كه بخصوص در مدت اخير اغلب وزرا از حضور در جمع خبرنگاران امتناع مي‌كنند و خود را در معرض اين پرسش و پاسخ‌ها قرار نمي‌دهند.
ماجراي دولت بدون سخنگو هم كه حديثي است مفصل كه روزنامه اعتماد بارها به آن پرداخته است. قطعا دولت بدون سخنگو بايد آمادگي داشته ‌باشد كه مورد هجمه‌هايي قرار بگيرد آن هم در حالي كه در پاسخگويي ضعف غيرقابل چشم‌پوشي دارد. علاوه بر اين دو مورد ياد شده بارها فعالان رسانه‌اي و سياسي به دولت تذكر داده‌اند كه فكري به حال تيم اطلاع‌رساني بكند. از همين‌رو به نظر مي‌رسد كه پس از نقد برنامه‌هاي تخريبي و عليه دولت بايد چاره‌اي انديشيد و البته پا را فراتر از انتشار اطلاعيه گذاشت و براي اين ماجرا فكري اساسي‌تر كرد.