به تعارض‌ها دامن نزنيم

جايگاه مرجعيت هم در انديشه شيعيان و همچنين در جامعه ايران، جايگاه والايي است. مرجعيت به دليل نوع ارتباط مثبتي كه در طول سال‌هاي متمادي با اقشار مختلف جامعه برقرار كرده‌، پاكدستي و زهد و همچنين نقش بسيار مهمي كه در حمايت از مردم داشته و البته استقلالي كه از مرجعيت شيعه ديده شده‌ از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و هست. به همين دليل است كه وقتي نامه سرگشاده شيخ محمد يزدي خطاب به آيت‌الله شبيري‌زنجاني منتشر شد شاهد واكنش گسترده و مدني خوبي از سوي مردم و فعالان سياسي و علما و روحانيون بوديم.
بقاي مرجعيت شيعه در طول تاريخ، از زمان شكل‌گيري تاكنون علاوه بر علم، زهد و مردم‌داري متكي بر استقلال مراجع شيعه نيز بوده است.
همين استقلال هم باعث شده كه بتوانند در زمان‌ها و عرصه‌هاي مختلف هم از كيان مردم و هم از كيان دين دفاع كنند و در عين حال نقش علمي و معنوي خود را به بهترين نحو انجام دهند. در جريان پيروزي انقلاب هم شاهد بوديم كه مرجعيت با همه توانايي و نقش پر‌رنگ و گسترده‌اي كه در انقلاب ايفا كردند بيش از گذشته مورد حمايت و توجه مردم قرار گرفتند و اين موقعيت از سوي مردم همواره گرامي‌ داشته مي‌شد. همچنين پس از انقلاب مردم هميشه مراقب بودند تا به اين موقعيت به هيچ‌وجه آسيبي نرسد.
پس از انقلاب عرصه‌اي ايجاد شد كه فقيهي همچون شيخ محمد يزدي كه قبل از انقلاب حضور داشته و بعد از انقلاب هم نقش مديريتي داشته ‌باشد و الان هم در موقعيت خاصي در حوزه علميه قرار دارد با وجود اينكه جايگاه مرجعيت را مي‌شناسند ولي متاسفانه به گونه‌اي با مرجعي شناخته شده كه همه او را به زهد و علم مي‌شناسند، برخورد مي‌كند كه واكنش‌هاي جدي عليه خود برمي‌انگيزد تا جايي كه شايد زيبنده بود علاوه بر واكنش‌ها‌يي كه شاهد بوديم، حوزه علميه نيز نسبت به اين برخورد تذكرات لازم را ارايه مي‌داد چون اين جايگاه، جايگاه امروزي و جايگاهي محدود به زمان حال نيست بلكه پشتوانه تاريخي بسيار ارزشمندي دارد. نبايد كسي كه روحاني است به گونه‌اي عمل كند كه اين جايگاه دچار خدشه شود.


نكته ديگري هم كه بايد به آن توجه كرد اين است؛ آيت‌الله يزدي چرا و از چه موقعيت و موضعي به خود اجازه مي‌دهند با يك مرجع اين‌گونه برخورد كنند؟ چرا بايد كسي كه موقعيتي سياسي در نظام جمهوري اسلامي داشته و به اعتبار آن، جايگاه علمي و فرهنگي و معنوي آيت‌الله شبيري‌زنجاني را مورد خدشه قرار دهد و در عين حال احساس امنيت كند؟ اگر اين نامه از سوي كسي بدون پشتوانه نوشته‌ مي‌شد طبيعتا ممكن بود با برخورد قضايي نيز مواجه مي‌شد.
به نظر مي‌رسد كه آيت‌الله يزدي اين امر را درنظر نگرفته است كه اين اقدام حتي باعث افزايش اعتبار آيت‌الله شبيري‌زنجاني مي‌شود. اين مرجع عاليقدر با سكوت و متانت و رعايت ادب و جايگاه يك مرجعيت با اين مساله رو‌به‌رو شدند و خودشان را وارد بحث‌ها و حاشيه‌ها نكردند. بازتاب اين واكنش‌ها نشان داد كه نامه آيت‌الله يزدي در موقعيت آيت‌الله شبيري‌زنجاني تاثير بسزايي داشته ‌است. ديروز هم كه حجت‌الاسلام هادي خامنه‌اي از ايشان حمايت كردند كه اين حمايت نشان داد افراد دقت لازم را داشته ‌باشند و موقعيت افراد و ارتباط آنها با بزرگان و موقعيت و شأن علمي مراجع را درنظر بگيرند تا نه به جايگاه خود لطمه‌اي وارد كنند و نه تعارض را در جامعه‌اي كه امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به وحدت دارد، دامن زنند.