عقب نشینی امریکا و فرانسه در مقابل مقاومت مردم یمن

امریکا و فرانسه در اقدامی هماهنگ خواستار توقف جنگ یمن شدند.
وزیر خارجه به همراه وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که نشانگر چرخشی ویژه در موضع‌گیری این کشور در قبال جنگ یمن است، اعلام کردند آمریکا از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی می‌خواهد تا حملات هوایی خود را به تمامی مناطق مسکونی در یمن متوقف کند.
به گزارش ایسنا، مایک‌ پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی بین طرف‌های درگیر است.این درحالی است که این جنگ در سایه عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی موجب فاجعه انسانی عظیمی شده که هر روز بر رنج مردم یمن افزوده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پامپئو گفت: زمان آن رسیده اقدامات خصمانه از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت عربستان و امارات و نیز حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن متوقف شوند.


پامپئو تاکید کرد: باید مذاکرات ریشه‌ای با فرستاده سازمان ملل به یمن به منظور اجرای تدابیر مربوط به اعتمادسازی برای حل مشکلات اصلی و علل درگیری و عاری سازی مرزها از سلاح در نوامبر 2018 در "کشور سومی" آغاز شود.
وی خواستار شروع مذاکراتی به دعوت مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن از ماه آینده میلادی شد. این اظهارات پامپئو کمی بعد از اظهارات مشابه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای در آکادمی صلح آمریکا در واشنگتن مطرح شد.ماتیس در این جلسه تصریح کرد: تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید طی 30 روز آینده پای میز مذاکره بنشینند.
وی افزود: این مذاکرات باید براساس توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی حوثی‌ها از مرزها و توقف حملات هوایی در اشاره به حملات ائتلاف سعودی باشد.
وی درباره ارتباط این درخواست با قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت‌:این دو ارتباطی به هم ندارند و دو موضوع مجزا هستند.ماتیس در ادامه از حجم حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی – اماراتی کاست و گفت: نیروی هوایی آمریکا تنها اقدام به سوخت رسانی به حدود یک پنجم هواپیماهای سعودی می‌کند که دست به حملات در یمن می‌زنند.
ازسوی دیگرفرانسه هم خواستار توقف جنگ یمن شد. به گزارش فرانس 24، فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه با سخت‌تر کردن مواضع پاریس با توجه به اخبار فاجعه آمیز از جنگ، قحطی و گرسنگی در یمن، تاکید کرد که جنگ یمن باید متوقف شود.
وی افزود: این شرایط نظامی به یک بن بست موثر رسیده است بنابراین باید متوقف شود. این یک اولویت است.
فرانس 24 در ادامه نوشت:مانند دیگر کشورهای اروپایی، پاریس نیز به خاطر صادرات تسلیحات به عربستان سعودی بعد از کشته شدن قاشقچی شدیدا تحت فشار قرار گرفته است.بسیاری از کشورها و سازمانهای جهانی خواستار توقف تامین تسلیحاتی رهبران سعودی ازسوی کشورهای غربی شده‌اند.
وزیر دفاع فرانسه همچنین بر لزوم اعمال فشار برای راه حل سیاسی از طریق سازمان ملل تاکید کرد. فشار به رهبران سعودی برای توقف جنگ یمن به ویژه بعد از قتل فجیع قاشقچی بسیار افزایش یافته است. بسیاری از رهبران اروپایی که به دلیل مسائل مالی و روابط ویژه با ریاض نخواسته‌اند فشار حداکثری علیه این کشور در ارتباط با پرونده قاشقچی وارد کنند، نوک پیکان حملات خود را متوجه جنگ یمن کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: صادرات نفت ایران‌ همچنان بالا است عقب نشینی امریکا و فرانسه در مقابل مقاومت مردم یمن دادستان اسلامبول: قاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان خفه و قطعه قطعه شد سقوط بالگرد در غرب افغانستان 25 کشته برجای گذاشت تحلیل سیاسی هفته با دستور رئیس جمهوری صورت گرفت: مشارکت اقتصاددانان در سیاستگذاری اقتصادی دولت دکتر روحانی رئیس جمهوری: 13 آبان روز جنایت آمریکا در تاریخ ایران است وزیر صمت: تثبیت قیمت‌ها از اولویت‌های دولت است دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی با حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی رئیس سازمان اداری و استخدامی: بسته حمایتی دولت شامل بازنشستگان و کارمندان نیز می‌شود نخست وزیر هند از بلندترین مجسمه جهان رونمایی کرد دعوت جهانگیری از معاون نخست‌وزیر عُمان برای سفر به ایران درجلسه هیات دولت تصویب شد ممنوعیت‌های کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران وزیر دفاع: جنگنده کوثر به‌زودی تحویل‌ داده می‌شود