دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا

گروه ورزش - دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا روز شنبه 12 آبان در ژاپن بین دو تیم کاشیما آنتلرز ژاپن و پرسپولیس ایران ساعت 9 صبح به وقت ایران برگزار می‌شود.
دیدار برگشت نیز 19 آبان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.
در این راستا نگاهی داریم به تاریخچه و بازی‌های فینالیست ‌های لیگ قهرمانان و همچنین مسابقات‌شان در لیگ‌های کشورشان. جی لیگ ژاپن با لیگ برتر فوتبال ما و امکانات و سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های این کشور فاصله بسیاری دارد‌. در این فصل باشگاه پرسپولیس با توجه به محدودیت در جذب بازیکنان مورد نظر و همچنین مشکلات مالی فراوان، با دست خالی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید، هزینه‌ای که برای کاشیما در ژاپن می‌شود قابل مقایسه با پرسپولیس ایران نیست‌.
بودجه جی لیگ یک ژاپن چیزی بین 30 تا 50 میلیون دلار برآورد شده که بخش اعظم آن از طریق فروش بلیت و اسپانسرها تامین می‌شود‌. بودجه جی لیگ 2 ژاپن نیز هزینه‌ای معادل 10 تا 20 میلیون دلار را شامل می‌شود‌. گفتنی است این حجم از سرمایه‌گذاری و هزینه چیزی کمتر از باشگاه‌های اروپایی ندارد و حتی به اندازه باشگاه‌های رده دوم آلمانی می‌رسد‌.


از نظر شرایط کنترل مالی نیز این باشگاه‌ها تابع قانون فیرپلی مالی یوفا هستند، این سیستم موجب شده تا از هزینه بیشتر از درآمد جلوگیری شود‌. از طرفی این باشگاه‌ها طی یکی دو سال گذشته آغاز به ساخت ورزشگاه‌های شخصی برای خود کرده‌اند‌. کلید اصلی درآمدزایی، اسپانسر است که تقریبا نیمی از درآمد باشگاه‌ها در جی لیگ را شامل می‌شود‌. اکثر باشگاه‌ها متعلق به کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی است‌.
گفتنی است پرداخت حق پخش به باشگاه‌های ژاپنی بخشی از درآمدزایی آنها محسوب می‌شود‌. جی لیگ ژاپن در سال 2016، قرارداد 10 ساله‌ای را به مبلغ 210 میلیارد ین یا 05/2 میلیارد دلار با شرکت رسانه‌ای بریتانیایی Perform Group برای حقوق دیجیتال برای مسابقات آن در ژاپن را امضا کرد‌. یکی از ترفندهای درآمدزایی و همین‌طور جذب طرفدار داخلی و خارجی در جی لیگ ژاپن روی آوردن ورزش این کشور به جذب ستارگان برزیلی نظیر زیکو و دونگا بوده است، این روزها بزرگان فوتبال جهان به سوپر لیگ چین می‌روند که با قراردادهایی بالغ بر 300 میلیون دلار در این باشگاه‌ها توپ می‌زنند‌.
سقف دستمزد سالانه بازیکنان به 300 هزار دلار می‌رسد و کف دستمزد چیزی حدود 100 هزار دلار است‌. با این هزینه‌ای که باشگاه‌های ژاپنی صرف حرفه‌ای‌سازی فوتبال خود می‌کنند، نباید انتظار زیادی از باشگاه‌های ایرانی به خصوص پرسپولیس داشت که با توجه به بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی و مشکلات مالی حتی قادر نبود دستمزد بازیکنان خارجی و مربی خود را بپردازد‌.
رقیب ژاپنی پرسپولیس در فینال
کاشیما آنتلرز ژاپن در فینال لیگ قهرمانان آسیا به دیدار پرسپولیس ایران می‌رود‌. کاشیما تاریخ خاصی دارد، پر افتخارترین تیم ژاپن است و البته اطلاعاتی درباره این تیم وجود دارد که همه آنها را می‌توانید در این صفحه بخوانید‌. پس از صعود تیم پرسپولیس ایران به فینال لیگ قهرمانان آسیا دیروز هم تیم‌های کاشیما آنتلرز ژاپن و سوون سامسونگ کره جنوبی به مصاف یکدیگر رفتند تا قهرمان شرق آسیا و نماینده این منطقه در بازی فینال قاره کهن را مشخص کنند‌. بازی جذاب دو تیم در ورزشگاه جام‌جهانی سوون به تساوی پرگل 3-3 به پایان رسید و با توجه به نتیجه بازی رفت، این تیم کاشیما بود که پا به بازی فینال لیگ قهرمانان گذاشت‌. کاشیما آنتلرز مانند پرسپولیس ایران، برای اولین بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند‌. اما نگاهی به وضعیت فعلی و برخی آمار و ارقام این تیم ژاپنی، ما را بیشتر با حریف فینال نماینده ایران آشنا می‌کند‌.
موقعیت در جدول لیگ
کاشیما که با نایب‌قهرمانی در فصل گذشته جی لیگ، جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2018 را به دست آورده بود، امسال تا پایان هفته سی‌ام با 46 امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد‌. با توجه به 60 امتیازی بودن کاواساکی، عملا هیچ شانسی برای قهرمانی کاشیما در لیگ امسال وجود ندارد و این تیم می‌تواند نهایتا فصل را در رده دوم به پایان برساند‌. البته رقابت در رده‌های سوم تا نهم جدول بسیار فشرده است و احتمال سقوط چندپله‌ای حریف پرسپولیس در چهار هفته باقی‌مانده نیز وجود دارد‌.
وضعیت در سایر جام‌ها
به غیر از لیگ داخلی و لیگ قهرمانان آسیا، تیم کاشیما در جام‌های حذفی و امپراتوری ژاپن هم رقابت می‌کند‌. البته کار این تیم در جام حذفی، همین چند روز پیش با حذف مقابل یوکوهاما به پایان رسید و حریف پرسپولیس موفق به رسیدن به فینال نشد، اما در جام امپراتوری، کاشیما هنوز حضور دارد و پس از بازی برگشت فینال آسیا باید در مرحله یک‌چهارم نهایی این تورنمنت به مصاف ونتفورت برود‌. قهرمانی در این جام به نوعی راحت‌ترین راه برای کسب سهمیه آسیا در فصل بعد است و با توجه به فشردگی شدید جدول لیگ، کاشیما نگاه ویژه‌ای به جام امپراتوری خواهد داشت‌.
فرم نامناسب، نگرانی بزرگ کاشیما
تیم فوتبال کاشیما آنتلرز از تاریخ 18 شهریور تا 11 مهر 7 برد پیاپی در بازی‌های خود به دست آورد و شرایط فوق‌العاده‌ای داشت؛ اما همان برد روز یازدهم مهر که در بازی رفت نیمه‌نهایی آسیا مقابل سوون سامسونگ رقم خورده بود، آخرین پیروزی این تیم تاکنون به حساب می‌آید‌.
حریف ژاپنی پرسپولیس از آن روز تاکنون پنج بازی در جام‌های مختلف انجام داده که حاصل آنها 3 تساوی و 2 باخت بوده است‌. یک باخت و یک مساوی در لیگ، کار را برای این تیم در جدول سنگین رقابت‌ها دشوارتر کرد‌. همچنین یک باخت و یک تساوی دیگر هم باعث حذف کاشیما از جام حذفی شد‌. تنها تساوی پر سود این تیم، همین نتیجه دیروز مقابل سوون بود که ژاپنی‌ها را به فینال آسیا رساند‌. اما به هر حال این فرم نامناسب و عدم کسب پیروزی در پنج بازی اخیر، این فینالیست آسیا را به شدت نگران کرده است‌.
سخت‌ترین بازی لیگ، درست قبل از فینال آسیا
اگر مسوولان فدراسیون و لیگ ژاپن تغییری در برنامه بازی‌های نماینده آسیایی‌شان ایجاد نکنند، کاشیما باید در فاصله چند روز مانده به بازی رفت فینال مقابل پرسپولیس، در رقابت‌های لیگ به مصاف سرزو اوزاکا برود‌. سرزو یکی از تیم‌هایی است که در رقابت مستقیم با کاشیما، برای کسب عنوان سومی لیگ و راهیابی به لیگ قهرمانان 2019 قرار دارد‌. دیدار با سرزو سخت‌ترین بازی کاشیما در چهار هفته پایانی لیگ است و با توجه به حساسیت جدولی می‌تواند انرژی زیادی از این تیم در آستانه دیدار با پرسپولیس بگیرد‌.
نکته قابل ذکر این است که کاشیما در فاصله دیدارهای رفت و برگشت با سوون سامسونگ هم برنامه فشرده‌ای داشت و همین مساله، احتمال لغو بازی این تیم مقابل سرزو اوزاکا را کاهش می‌دهد‌.
عملکرد خانگی: فوق‌العاده نیست
در رقابت‌های لیگ این فصل ژاپن، تیم کاشیما 15 بازی در خانه خود انجام داد که 8 برد، 4 تساوی و 3 باخت در کارنامه این تیم ثبت شد‌. آمار برد خانگی حدود 50 درصد، نمی‌تواند عدد قابل توجهی برای یک تیم قدرتمند باشد‌. همچنین در لیگ قهرمانان آسیا هم آمار خانگی این تیم چندان خوب نیست‌.
کاشیما در دور گروهی هیچ کدام از بازی‌های داخل خانه خود را با پیروزی پشت سر نگذاشت و 2 تساوی و یک باخت در این دیدارها نصیب این تیم شد‌.
اما در دور حذفی، شاگردان گو اویوا هر سه بازی خانگی خود در مراحل یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه‌نهایی را با برد پشت سر گذاشتند‌.
خارج از خانه؛ در آسیا بهتر از لیگ
در 15 دیدار دور از خانه لیگ این فصل، کاشیما 5 بار با پیروزی از زمین خارج شده و 6 بار مقابل میزبان‌های خود تسلیم شده است، اما در آسیا 2 برد و یک تساوی از بازی‌های سخت خارج از خانه دور گروهی کسب کرد که عامل اصلی صعود این تیم از گروه بود‌. در دور حذفی هم یک برد، یک تساوی و یک باخت حاصل کار ژاپنی‌ها در خانه حریفان بود‌.
خط حمله و دفاع
در رقابت‌های جی لیگ این فصل، کاشیما 43 گل تا به اینجا به ثمر رسانده و 5 تیم را از نظر عملکرد خط حمله بالاتر از خود می‌بیند‌. این تعداد گل در 30 بازی نشان می‌دهد که مهاجمان این تیم ژاپنی توانایی بالایی دارند‌. در مقابل، خط دفاع این تیم چندان قدرتمند نیست‌. آنها در 30 بازی 37 بار دروازه خود را باز شده دیده‌اند و هفتمین خط دفاعی لیگ به حساب می‌آیند‌. در بازی‌های آسیایی هم عملکرد دفاع و حمله این تیم مشابه لیگ است‌. به ثمر رساندن 23 گل در 12 بازی، از کاشیما یک خط حمله قدرتمند ساخته و همچنین دریافت 14 گل نشان‌دهنده وجود ضعف‌هایی در سازمان دفاعی این تیم ژاپنی است‌.
سرمربی؛ کم تجربه اما آشنا با فینال آسیا
گواویوا، در 46 سالگی و اولین تجربه حرفه‌ای سرمربیگری خود موفق شده است که کاشیما را به فینال آسیا برساند‌. اویوا از ماه می ‌سال گذشته میلادی به عنوان سرمربی روی نیمکت کاشیما نشسته است‌. درباره دوران بازیگری او نیز نکات جالب توجهی وجود دارد‌. اویوا که یک مدافع میانی بود، بعد از اینکه پنج سال برای تیم ناگویا گرامپوس بازی کرد، به تیم جوبیلو ایواتا رفت و در سه فصل حضور در آنجا، یک بار قهرمان جی لیگ شد و یک نایب‌قهرمانی در آسیا را نیز به دست آورد‌.
بدین ترتیب این مربی فعلی کاشیما، با جو فینال آسیا چندان غریبه نیست‌. نکته جالب اینکه او با جوبیلو در آن سال، فینال را به سوون سامسونگ واگذار کرد و حالا بعد از 17 سال به عنوان سرمربی کاشیما، انتقام شخصی خود را از سوون سامسونگ گرفت‌. اویوا اما در سال 2003 در انتقالی جنجالی به کاشیما آنتلرز رفت و هفت سال برای این تیم بازی کرد‌. او در دوره طلایی کاشیما نیز حضور داشت و سه فصل پیاپی عنوان قهرمانی لیگ ژاپن را با این تیم به دست آورد‌.
بازیکنان ملی‌پوش داخلی
در آخرین اردوی تیم ملی ژاپن برای بازی‌های دوستانه مقابل اروگوئه و پاناما، کنتو میسائو تنها بازیکنی بود که از کاشیما به تیم ملی دعوت شد‌. اما گن شوجی و نائومیچی یوئدا نفراتی بودند که به نمایندگی از تیم کاشیما در جام‌جهانی، با تیم ملی ژاپن در روسیه حضور داشتند و بخشی از عملکرد عالی سامورایی‌ها بودند‌.
همچنین آتسوتو یوچیدا یکی از مطرح‌ترین بازیکنان حال حاضر این تیم است‌. او که در سال 2010 از همین تیم کاشیما راهی بوندس‌لیگا شد و سال‌ها برای شالکه بازی کرد، دوباره در 30 سالگی به تیم قدیمی‌اش برگشته است و برای کاشیما بازی می‌کند‌. یوچیدا بیش از 70 بازی ملی در کارنامه دارد و در جام‌های جهانی 2010 و 2014 نیز برای ژاپن بازی کرده است‌.
سهمیه‌های خارجی
لئو سیلوا، ‌هافبک دفاعی شماره 4 تیم کاشیما یکی از بازیکنان برزیلی این تیم است‌. سیلوای 32 ساله پس از چندین سال بازی در تیم‌های کشورش، راهی ژاپن شد و چند فصل را هم در یکی از تیم‌های دسته دومی این کشور سپری کرد تا اینکه فصل گذشته به کاشیما پیوست‌.
لئاندرو اولیویرا مورا دیگر بازیکن برزیلی تیم کاشیماست‌. این ‌هافبک تهاجمی که در تیم‌های مطرحی از فوتبال برزیل توپ زده، سال گذشته به صورت قرضی از پالمیراس به کاشیما آمد و بعد از درخشش در ژاپن، امسال قراردادش با کاشیما قطعی شد‌. او درسال 2013 یک بازی ملی در کارنامه دارد و یک گل هم برای برزیل زده است‌.
اما به طور قطع، مهم‌ترین بازیکن تیم کاشیما آنتلرز کسی نیست جز عامل اصلی فینالیست شدن این تیم در آسیا‌. سرجیو آنتونیو سولر دی اولیویرا جونیور ملقب به سرجینهو ستاره 23 ساله‌ای است که از تیم سانتوس برزیل به کاشیما آمده است‌. این ‌هافبک تهاجمی تابستان امسال به ژاپن منتقل شده و تاکنون در 14 بازی موفق به زدن شش گل برای تیم خود شده است‌. درخشش سرجینهو در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی، کاشیما را به اولین فینال آسیایی تاریخ خود رساند‌.
دو بازیکن خارجی دیگر تیم کاشیما آنتلرز اهل کره جنوبی هستند‌. دروازه‌بان اصلی کاشیما یعنی کووان سون تائه بعد از 10 فصل بازی در فوتبال کره و تیم چونبوک موتورز، سال گذشته با انتقالی جنجالی راهی ژاپن شد‌. تقابل او با سوون سامسونگ کره جنوبی در نیمه نهایی آسیا هم باعث درگیری‌های زیادی شد‌.
دیگر بازیکن کره‌ای کاشیما هم جونگ سئونگ هیون است‌. این مدافع 24 ساله یکی از ملی‌پوشان تیم کره نیز محسوب می‌شود و از آینده‌های خط دفاعی کره‌ای‌هاست‌.
لشکر مصدومان
در حالی که کاشیما به مهم‌ترین بازی تاریخ خود راه پیدا کرده، مصدومان زیادی در میان بازیکنان این تیم حضور دارند و احتمالا تیم ژاپنی با غایب‌های زیادی پا به فینال می‌گذارد‌. آتسوتو یوچیدا، مدافع باتجربه این تیم از ناحیه همسترینگ آسیب دیده و در سه بازی اخیر کاشیما حضور نداشته است‌. یوکیتوشی ایتو هم مدافع دیگری از کاشیماست که با مصدومیت روبه‌رو شده است‌. مصدومیت ایتو بسیار شدید است و این بازیکن از حدود 2 ماه پیش از میادین دور بوده است‌. در خط ‌هافبک یاسوشی اندو یکی از آسیب‌دیده‌های کاشیماست‌. اندو در بازی هفته پیش مقابل اوراوا مصدوم شد و بازی برگشت نیمه نهایی را هم از دست داد‌.
دیگر ‌هافبک مصدوم کاشیما، آتسوتاکا ناکاموراست‌. ناکامورا هم در جریان بازی دو هفته پیش تیمش مقابل یوکوهاما مصدوم شد و از بازی بیرون رفت‌. او در سه بازی بعدی کاشیما غایب بوده است‌. آخرین آسیب دیده تیم کاشیما هم لئاندرو، ‌هافبک برزیلی و تاثیرگذار این تیم است‌.
ورزشگاه خانگی
ورزشگاه کاشیما ساکر از بازی‌های خانگی تیم آنتلرز میزبانی می‌کند‌. این استادیوم 40728 نفر گنجایش دارد و هفتمین ورزشگاه بزرگ ژاپن نیز محسوب می‌شود‌. این ورزشگاه در جام‌جهانی 2002 میزبان بازی‌های آرژانتین – نیجریه، آلمان – ایرلند و ایتالیا – کرواسی بود‌. نکته قابل ذکر در بازی‌های خانگی کاشیما این است که در سال‌های اخیر میانگین حضور تماشاگران در بازی‌های این تیم، حدود 20 هزار نفر یعنی معادل نصف ظرفیت ورزشگاه بوده است‌. اما به هر حال حساسیت دیدارهای آسیایی متفاوت است و به احتمال فراوان طرفداران کاشیما ورزشگاه خانگی خود را در دیدار مقابل پرسپولیس، تکمیل خواهند کرد‌.
جغرافیا و تاریخچه
نام کاشیما آنتلرز از شهری که این باشگاه در آن واقع شده، گرفته شده است که معنای آن جزیره گوزن‌هاست‌. شهر کاشیما در منطقه ایباراکی واقع شده که جزو شرقی‌ترین مناطق کشور ژاپن است‌. کاشیما بیش از 67 هزار نفر جمعیت دارد‌. در این شهر معابدی وجود دارد که زادگاه بسیاری از سبک‌های تاثیرگذار شمشیربازی ژاپنی هستند‌.
افتخارات داخلی
کاشیما آنتلرز به همراه یوکوهاما مارینوس تنها تیم‌هایی هستند که به مدت 25 سال در رقابت‌های موسوم به جی وان لیگ، در سطح اول فوتبال ژاپن حضور داشته‌اند‌. تیم کاشیما همچنین در کنار هیروشیما سانفرس، با 8 عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ داخلی ژاپن محسوب می‌شود‌. آنها 3 بار هم نایب‌قهرمان لیگ ژاپن شده‌اند‌. آخرین قهرمانی کاشیما به سال 2016 برمی‌گردد‌. این تیم در سال 2017 هم تنها به دلیل کمتر بودن تفاضل گل، قهرمانی را به کاواساکی تقدیم کرد‌.
دوران طلایی
کاشیما در حد فاصل سال‌های 1996 تا 2001، از شش دوره برگزاری لیگ ژاپن، چهار بار عنوان قهرمانی را به دست آورد و به نوعی اکثر عناوین را درو کرد‌. همچنین در این دوران یک سه‌گانه به نام خود ثبت کرد‌. در سال‌های 2007 تا 2009 هم کاشیما هر سه قهرمانی لیگ ژاپن را به صورت متوالی به دست آورد و قدرت بلامنازع لیگ این کشور بود‌. ا زطرفیدر دو جام معتبر دیگر فوتبال ژاپن هم تیم کاشیما در مجموع 11 قهرمانی دارد؛ شش قهرمانی جام حذفی که آخرین آنها در سال 2016 به دست آمد و پنج قهرمانی در جام امپراتوری که بار آخر در سال 2010 این کاپ به کاشیما رسید‌.
کاشیما با این شش قهرمانی و البته سه نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی ژاپن نیز به حساب می‌آید‌. در سوپرکاپ ژاپن هم کاشیما با شش عنوان قهرمانی و چهار نایب قهرمانی رکورددار است‌.
افتخارات آسیایی
کاشیما تاکنون 10 بار در رقابت‌های جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته که بهترین رکورد این تیم، حضور در یک‌چهارم نهایی بوده است‌. در واقع آنها امسال با صعود به نیمه‌نهایی و فینال، دو بار رکورد خود را در این تورنمنت ارتقا داده‌اند، اما در بازی‌های جام برندگان آسیا، حضور تیم کاشیما در سال 1999 کسب مقام سوم و مدال برنز را به همراه داشت که مهم‌ترین افتخار آسیایی این تیم به حساب می‌آید‌. جام برندگان تورنمنتی است که پرسپولیس، رقیب امسال کاشیما، در آن یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی دارد‌.
یک تجربه جهانی خاطره‌انگیز
در سال 2016 تیم کاشیما آنتلرز به عنوان میزبان در جام باشگاه‌های جهان حاضر شد‌. با وجود اینکه سایر تیم‌های حاضر در این تورنمنت، قهرمان قاره‌های خود بودند، اما کاشیما عملکرد خیره‌کننده‌ای در این جام داشت‌. آنها پس از سه بردی که مقابل تیم‌هایی از اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای جنوبی به دست آوردند، راهی دیدار نهایی شدند و مقابل رئال مادرید صف‌آرایی کردند‌. دیدار با کاشیما به طور قطع یکی از سخت‌ترین بازی‌های زیدان در رئال بود و کهکشانی‌ها در وقت‌های اضافه به زحمت موفق شدند تیم ژاپنی را شکست دهند و قهرمان جام باشگاه‌های جهان شوند‌.
بازیکنان خارجی مطرح
مهم‌ترین بازیکنانی که در تاریخ باشگاه کاشیما حضور داشته‌اند، برزیلی‌ها بوده‌اند‌. زیکو در سال‌های 1991 تا 1994 دوران فوق‌العاده‌ای را در کاشیما سپری کرد‌. او 46 بار پیراهن این تیم را به تن کرد و 35 گل نیز به ثمر رساند‌. پس از زیکو، مازینهو به کاشیما رفت و در آنجا درخشید‌. او در سال‌های 1995 تا 1999 ، 100 بازی برای کاشیما انجام داد و 52 بار نیز گلزنی کرد‌.
لئوناردو دیگر برزیلی مطرح تاریخ کاشیماست‌. مدیر ورزشی فعلی باشگاه میلان و بازیکن پیشین این تیم و PSG، در سال‌های 1994 تا 1996 پیراهن کاشیما را به تن کرد و در 49 بازی، 30 گل برای این تیم ژاپنی به ثمر رساند‌. جورجینهو، بیسمارک و فابیو جونیور هم دیگر برزیلی‌های مهم تاریخ باشگاه کاشیما آنتلرز هستند‌. همچنین بازیکنان کره‌ای مطرحی از جمله لی جونگ سو و پارک جو هو نیز در این تیم توپ زده‌اند‌.
مربیان معروف
از جمله مربیان مهمی که روی نیمکت کاشیما نشسته‌اند، می‌توان به ژائو کارلوس اشاره کرد که دوران تاریخی این تیم را در سال 96 میلادی ساخت‌. او با کاشیما ضمن کسب عناوین قهرمانی، آمار فوق‌العاده 71 درصد پیروزی را نیز به ثبت رساند‌.
اسوالدو دی‌اولیویرا هم دیگر مربی بزرگی است که در کاشیما فعالیت کرده است‌. او که اکثر سال‌های مربیگری خود را در برزیل سپری کرده است، در سال‌های 2007 تا 2011 ، 170 بار روی نیمکت کاشیما نشست و سه قهرمانی متوالی جی‌لیگ را برای این تیم به ارمغان آورد‌. 2 جام امپراتوری، یک جام حذفی و دو سوپرکاپ هم دیگر جام‌هایی بود که کاشیما با هدایت اسوالدو به دست آورد‌. زیکو هم به مدت چهار ماه و به شکل موقت هدایت تیم کاشیما را در سال 1999 به عهده داشته است‌.