عقب نشینی تحریمی آمریکا

همزمان با فرارسیدن موعد اعلام دور جدید تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران، این کشور مجبور شد برای خارج نشدن کشورها از تحمل فشار قطع خرید نفت از ایران، به هشت کشور معافیت دهد. به این ترتیب آمریکا در نخستین گام از اجرای دور جدید تحریم ها مجبور به عقب نشینی شد.در حالی که دیروز، ترامپ دستور بازگشت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران را صادر کرد، همزمان دولت آمریکا از معافیت مشروط هشت کشور در خصوص خرید نفت از ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز اعلام کرد که این معافیت‌ها موقت خواهند بود و کشورها باید منابع جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.پمپئو گفت که هشت کشور معاف‌شده از تحریم‌ها تلاش کرده‌اند واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند، اما موفق نشده‌اند تا ضرب‌الاجل دوشنبه این کار را انجام دهند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول این معافیت‌ها نمی‌شوند.بر اساس این گزارش، پمپئو دیروز اشاره ای به اسامی هشت کشور معاف شده نکرد، اما بلومبرگ گزارش داد که ژاپن، کره جنوبی، هند و چین از تحریم‌ها مستثنا شده‌ و چهار کشور دیگر مشخص نشده‌اند که انتظار می رود فهرست کامل این کشورها روز دوشنبه منتشر شود. با این حال وزیر انرژی ترکیه نیز بعد از بیانیه وزیر خارجه آمریکا گفت که آنکارا یکی از کشورهایی است که از تحریم های نفتی علیه ایران مستثنا شده است.  به گزارش بلومبرگ، این معافیت حداقل ادامه عرضه مقداری از نفت ایران به بازارهای جهانی را تضمین  و احتمالاً نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه و فشار بیشتر به قیمت‌های بین‌المللی نفت را تنها پیش از انتخابات میان دوره در آمریکا آرام خواهد کرد.اعمال این معافیت ها در حالی است که پیشتر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز ضمن هشدار درباره تبعات افزایش قیمت نفت در صورت حذف نفت ایران از بازارهای بین المللی، گفته بود که تهران با هر روش ممکن نفت خود را صادر خواهد کرد و واشنگتن نمی تواند مانع از فروش کامل نفت ایران در بازارهای بین المللی شود.به گزارش خراسان، اگر چه این معافیت های مشروط را می توان عقب نشینی آمریکا در مقابل ایران قلمداد کرد، با این حال، نباید تداوم فشار آمریکا بر کشورهای یادشده از طریق شرط زمانی برای کاهش خرید نفت از ایران را نادیده گرفت. به عبارت دیگر آمریکا هم اینک از شعار صفر کردن فروش نفت ایران به واقع، عدول کرده، اما ظاهراً اعمال فشار بر کشورها در قالب بسته تحریمی خود را متوقف نکرده است.
روسیه: به ایران در مقابله با تحریم‌های نفتی کمک می‌کنیم
در این حال، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که از 13 آبان آغاز می‌شود، روسیه به تجارت با تهران ادامه خواهد داد. «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، ابراز کرد: «ما باور داریم که باید به همراه شرکایمان دنبال مکانیسمی باشیم که به همکاری با ایران ادامه دهیم.» وی با بیان این که روسیه ترسی از اقدام تلافی‌جویانه آمریکا در صورت ادامه تعاملات نفتی با تهران ندارد، افزود: «ما در شرایط تحریم زندگی می‌کنیم. ما تحریم‌هایی را که یک جانبه و بدون مجوز سازمان ملل شکل بگیرند به رسمیت نمی‌شناسیم و چنین روش‌هایی را غیر قانونی می‌دانیم.»
 
   خبر مرتبط


همتی: آمریکا در تحریم کامل نفت ایران، ناکام مانده است

پس از اعلام رسمی عقب نشینی آمریکا از شعار صفرکردن صادرات نفت ایران و در آستانه موعد تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورمان، رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشتی نوشت: با یاری خداوند متعال امروز دیگر بر همگان مسجل شد که آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن به هر دلیل و بهانه ای  ناکام شده است. با معافیت تدریجی کشورهای  متعدد از تحریم خرید نفت ایران، فضای آینده تجاری و درآمدی کشور مشخص تر می شود.به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با اعلام وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی که در ماه های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رسیدن صادرات نفت، برنامه متناسب با آن دارد.همتی به تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور توسط بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی تلاش خود را، همان طور که در هفته های اخیر نشان داد، بر ثبات بازار پول و ارز متمرکز کرده و تقویت تدریجی و روزافزون پول ملی و افزایش رقابت پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده است. همتی در پایان با ابراز اطمینان به عبور از شرایط تحریم ها تصریح کرد: بانک مرکزی در کنار برنامه ریزی برای تعادل بازار ارز و کنترل تورم، در کنار دولت محترم برای توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی مردم، به خصوص دهک های پایین درآمدی، قرار دارد و از هیچ کوششی فروگذار نیست.