گزارش «همدلی» از واکنش مثبت بازارها به یک تکانه سیاسی- اقتصادی در بازار نفت قیمت‌ها ریخت

همدلی| از زمانی که اخبار مثبتی درباره صادرات نفت ایران، منتشر شده است، اظهارنظرهای متفاوتی از زبان تحلیلگران و کارشناسان، درباره آینده اقتصاد کشور شنیده می‌شود. عده‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند، درصورتی که سیاست‌های نادرست اقتصادی بر فضای کشور حاکم باشد، هرگونه خبری درباره عدم تحریم نفتی، برای ایران نمی‌تواند حامل پیام مثبتی باشد. هر چند در این زمینه برخی از تحلیلگران نظر دیگری دارند و معتقد هستند که به دلیل وابستگی کشورهای خارجی به نفت ایران، می‌توان از این سرمایه ملی به شکلی مفید بهره‌مند شد و تقریبا بدون نیاز به تقویت صادرات غیر نفتی، به درآمدهای حاصل از انرژی امیدوار بود.
اما در مقابل این عده، تحلیلگران دیگری قرار دارند که باورهایشان درست در مقابل این اظهارنظرها قرار دارد و هر گونه وابستگی به درآمدهای نفتی را رد می‌کنند. دو روزی از انتشار خبر معافیت هشت کشور از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران می‌گذرد و حالا بازار اظهارنظرهای کارشناسی در این زمینه داغ شده است. بلومبرگ خبر می‌دهد که آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران موفق نبوده است. خبری که ظاهر خوشایندی دارد و قطعا برای کشور مفید است، اما بنظر می‌رسد که نکته مهمی را هم در بطن خود پنهان کرده است. چرا که به باور بسیاری از کارشناسان، اقتصاد ایران دارای مشکلات اساسی‌تری است که تحریم‌ها فقط در یکی از گوشه‌های این چالش‌ها جای گرفته‌اند. بنابراین شاید این سوال را بتوان مطرح کرد که حالا با معافیت این هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، قدم بعدی سکانداران اقتصادی کشور برای حل مشکلات چیست؟
حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در این زمینه به «همدلی»، می‌گوید: «اکنون ذخیره ارزی کشور به حدی است تا بتوان تا یک مدت زمان مشخصی کالاهای اساسی را تامین کرد، اما از این به بعد دولت باید اقتصاد را به گونه‌ای اصلاح کند که دیگر از تحریم‌ها ضربه نخوریم.»
میرمعینی در ادامه می‌گوید: «برای اصلاح امور دولت نباید حمایت‌های مالی و دستوری برای کنترل اوضاع داشته باشد و بیشتر در زمینه تقویت تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی گام بردارد.» از صحبت‌های کارشناسان این طور برمی‌آید که صادرات نفت ایران اتفاق بسیار خوبی است، اما باید در کنارش از تقویت صادرات غیر نفتی نیز غافل نشد و تنها به درآمدهای نفتی اتکا نکرد. در این زمینه هشدارهای کارشناسان توجه به مدیریت تحریم‌ها تا قبل از رسیدن است. به باور بسیاری از تحلیلگران، افزایش مراودات تجاری با کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که گامی رو به جلو برداشته‌ایم، هر چند باید در زمینه این مراودات به ثبات برسیم تا اقتصاد باثباتی را داشته باشیم.


چه خبر از بازار؟
«همه چیز آرام است و بدون نوسان»، اگر این هفته از فعالان بازار سوال کنید که بالاخره نوامبر نفتی با قیمت کالاهای اساسی چه کرد، قطعا همین پاسخ را از زبان آن‌ها خواهید شنید. روز جمعه وقتی از بلومبرگ خبر رسید که هشت کشور از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران معاف هستند، نگاه‌های زیادی به سوی مهمترین بازارهای پایتخت چرخید؛ چهارراه‌استانبول، جمهوری، یا حتی بورس، همان‌هایی بودند که ماه‌ها بعد از نوسان، حالا دیگر به گفته بسیاری از فعالانشان کمی آرامتر نفس می‌کشیدند.
مصطفی خانزادی، کارشناس بازار ارز، در گفت‌وگو با «همدلی»، حال و هوای ارزهای بین‌المللی در آستانه پنجم نوامبر، یا وعده ترامپ برای تحقق تحریم‌های نفتی علیه ایران، را این‌طور توصیف می‌کند: «روز شنبه آرامی برای ارزهای بین‌المللی رقم خورد؛ دلار با ریزش هزار تومانی نسبت به آخرین روز هفته گذشته به 14 هزار و 200 تومان رسید و یورو نیز از 17 هزار و 200 تومان به کانال 16 هزار و 300 تومان پا گذاشت.» این فعال بازار ارز در حالی از روند رو به آرام بازار خبر می‌دهد که ارزهای بین‌المللی هفته گذشته با روند صعودی پیش رفته بودند.
به باور خانزادی: «دلار در روز شنبه هفته گذشته از 13 هزار و 800 تومان به 15 هزار و 300 تومان رسید و یورو نیز از 16 هزار و 200 تومان به 17 هزار و 200 تومان قدم گذاشت که این قیمت‌ها از روز چهارشنبه و به واسطه اخبار مثبتی که درباره نفت به گوش می‌رسید هر یک با ریزش هزار تومانی مواجه شدند و کالا هفته آرامی برای ارزها شروع شد.» نگاهی به حال و هوای بازار در هفته گذشته که در روزهای منتهی به نوامبر نفتی قرار داشتیم، نشان می‌دهد که ارزها با نوسان قیمت هفت روز هفته را پشت سر گذاشته‌اند و در مجموع 4.7 درصد تغییرات برای دلار اعمال شده است. هر چند به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، فعالیت ایران در بازارهای جهانی برای فروش نفت، می‌تواند از این جا به بعد جلوی نوسانات قیمتی را بگیرد و اگر بانک مرکزی همکاری کند قطعا می‌توان نرخ‌های ثابت‌تری را برای ارزها در روزهای در پیش رو شاهد بود.
این روند درباره قیمت سکه نیز وجود داشت. به‌طوری‌که سکه تمام از 4 میلیون و 300 هزار تومان به 4 میلیون و 430 هزار در روز شنبه رسیده بود، در اواسط هفته به بالاترین حد خود رسید، اما در روز پنج‌شنبه دوباره نزولی شد و از 4 میلیون و 700 هزار تومان به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید. با وجود این افت، سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته حدود ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش در کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت و در هفته گذشته توانست حداقل در دو کانال بالاتر به کار خود خاتمه دهد. نیم سکه نیز هفته گذشته را با نوسان سپری کرد.
بی‌تاثیری بازار سرمایه از تحریم‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است پس از اعمال تحریم‌های آمریکا قرار بر این نیست که اتفاق ناخوشایندی برای بازار سهام رخ دهد و این بازار با روند طبیعی خود حرکت خواهد کرد.
سید ابراهیم عنایت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار سرمایه ایران، گفت: در حال حاضر شاهد جوسازی‌هایی علیه ایران هستیم اما باید بدانیم که از ۱۳ آبان به بعد قرار نیست برای بازار سرمایه اتفاقی رخ دهد، معاملات به خوبی انجام می‌شود و شرایط طبق روال پیش خواهد رفت.
او با اشاره به اینکه باید اقداماتی برای تقویت بازار سرمایه انجام داد تا برای سرمایه‌گذاران امید بیشتری به وجود آید، گفت: در شرایط موجود باید شرکت‌های جدیدی وارد بازار سرمایه شوند تا سرمایه‌گذاران از این شرکت‌ها استقبال کنند و نقدینگی جدید وارد بازار سهام شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال عرضه اولیه گوهر زمین در فرابورس ایران اظهار کرد: این سهم در هفته آینده در بازار سرمایه عرضه خواهد شد. در همین روزها که مشغول انجام کارهای عرضه اولیه این سهم هستیم شاهدیم که بسیاری از افراد مشتاق خرید این سهم و سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند. این موضوع می‌تواند به اهالی بازار سرمایه بیش از پیش امید دهد.
عنایت افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از افراد برای خرید این عرضه اولیه و دانستن شرایط آن با من تماس می‌گیرند تعداد زیادی از این افراد کسانی هستند که برای اولین بار می‌خواهند کد معاملاتی بگیرند و خرید سهام انجام دهند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار سرمایه پویایی خود را حفظ کرده است و با اعمال تحریم‌ها قرار نیست اتفاق جدیدی در بازار سهام رخ دهد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عرضه‌های اولیه نقدینگی خوبی را وارد بازار سهام می‌کند، گفت: در حال حاضر گهر زمین مراحل پذیرش را در فرابورس طی کرده است. این شرکت دارای دو خط تولید کنسانتره دو میلیون تنی است و سایر خطوط تولید آن در دست اجراست. با عرضه‌های اولیه موفق می‌توانیم برای جذب نقدینگی به این بازار کمک کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان: نشانه‌های آشکارِ افول قدرت آمریکا؛ گزارش «همدلی» از واکنش مثبت بازارها به یک تکانه سیاسی- اقتصادی در بازار نفت قیمت‌ها ریخت «همدلی» از ظرفیت نهفته ایران در جذب توریست طبیعت‌گرد گزارش می‌دهد پرنده‌نگری جاذبه فراموش‌شده اکوتوریسم ایران دولت آمریکا تحت فشار متحدانش به بررسی معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران پرداخته است گزارشگران ایرانی نه تنها لذت تماشای فوتبال را افزایش نمی‌دهند، بلکه اعصاب بینندگان را به‌هم می‌ریزند رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار یادداشتی در واشنگتن پست، بار دیگر بر پیگیری ماجرای خاشقجی تاکید کرد محمود اشرفی ثبات ایران و ناکامی تحریم هویت ملی هویت شهروندی معاون اول رئیس‌جمهور: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی پولدار است ترکیه با ایران و سه کشور دیگر با پول ملی تجارت می کند ارتش در بیانیه‌ای تاکید کرد؛ ۱۳ آبان یکی از نقاط برجسته و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران است