کاروان اهل تسنن، به زیارت حرم رضوی مشرف شدند

 اشک از چشمخانه فرو می‌افتد روی گونه ها و سُر می‌خورد و می‌غلتد روی سفیدیِ دستاری که دنباله‌اش را روی سینه‌ انداخته است. چشم‌هایش خیره مانده به آن نقطه طلایی پیش رو و با لب‌هایی که از آن‌ها آوایی بیرون نمی‌آید، اندوهِ دل را برای آن آقایِ مهربان باز می‌گوید، کلمات بی‌صدایش توی بغضی می‌شکنند و اشک می‌شود، هِق‌هِق و حالا شانه‌های ستبرش که بی اختیار می‌لرزند و او به آرامی تکرار می‌کند:
 یا ضامن آهو...
 
کمی آن‌طرف‌تر پیرمردی که لباس کردی بر تن دارد؛ کیلومترها راه را از باختر این سرزمین تا خاور آن پیموده، به عشق همین لحظه که چشمانش خیره به طلاییِ گنبدی شود که بارها از هزار کیلومتر دورتر، به آن سلام داده است. به چاشنی اشک و زبان کردی، گره دل باز می کند.
چند قدم دورتر از او جوانی گوشی تلفن همراهش را به سمت حرم می گیرد و با صدای شکسته‌ای آن سوی خط می گوید: «الان روبه روی حرمم، هرچی می‌خوای به آقا بگی، بگو...»، بعد خودش به همراهی آن کلماتی که از یک راه دور می رسند، می گرید.


این‌ آدم‌ها، که چشم‌های شان پُراشک اما لبخند وصال بر لب دارند؛ از جمع یک کاروان و اجتماع هزار نفری اهل سنت هستند که خودشان را از استان‌های  کردستان ، گلستان، خراسان های رضوی ، شمالی و جنوبی-در این روزهای باقی مانده تا شهادت امام رضا(ع)- به مشهد رسانده‌اند، به نیت زیارت و عرض ارادت.
این گروه از مسلمانان اهل سنت از سراسر کشور، پیش از حرکت به سمت حرم رضوی، اجتماعی در میدان شهدای مشهد دارند. بعضی از آن‌ها برای اولین بار است که گنبد و گلدسته های حرم امام رضا(ع) را می‌بینند و مجالی برای حضور در این حریم مقدس پیدا می کنند.
میان کلمات شان، حرف از برادری است و ارادت به آقایی که برکتش شامل حال همه ایرانیان شده است:
قدر این خاک پاک را بدانید
از میان همهمه جمعیت، فرصتی دست می دهد تا با چند نفر از حاضران در این اجتماع بزرگ، سر حرف را بگشاییم. یکی‌شان «ماموستا کاوه اسماعیلی» است که به همراه تعداد زیادی از کردزبانان اهل سنت از شهرستان مهاباد، به شوق زیارت، خود را به مشهد رسانده است. از او درباره جایگاه امام رضا(ع) در بین اهل سنت استان کردستان می پرسیم. در پاسخ می گوید: بنا بر روایات اهل سنت یکی از خواهران و یکی از برادران امام رضا(ع) در شهرستان پاوه و در روستای هجیج مدفون هستند و چه خوشبختی از این بالاتر که امروز امام رضا(ع) را زیارت می کنیم و بعد از برگشت هم در روستای هجیج به زیارت خواهر و برادر آن حضرت می‌رویم. ایرانیان در طول تاریخ از برکات وجودش بهره مند شده اند.
وی می افزاید : بعضی از اهل سنت استخاره(طلب خیر در چیزی) خاصی دارند که به آن «توسل» می گویند و نه تنها شامل امامان بلکه شامل افرادی که در جوار امامان زندگی کرده اند نیز می شود و معتقدیم که این توسل ما را به خدا وصل می کند و همین توسل است که هر سال ما را به مشهد می کشاند و کسانی که در مشهد زندگی می کنند باید قدر این خاک پاک را بدانند.
عشقی که پیر و جوان نمی شناسد
امان ا... برزگر از برادران اهل سنتی است که از همین خطه عازم مشهدالرضا شده است. در میان همهمه و شلوغی جمعیت، از او می خواهیم چند جمله ای در باب این سفر و دلایل آن برای مان بگوید. در جواب می گوید: این ششمین سال است که کاروان ما از بخش پایین جام شهرستان تربت جام عازم مشهد می شود. همه ساله مردم به صورت خودجوش در روستای ما برای تشرف و زیارت در روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع)، خودشان را آماده می کنند و عازم می شوند. در بین این جمع، کهن سالانی هستند که به دشواری گام برمی دارند اما این عشق پیر و جوان نمی شناسد، همین امسال دو نفر از روشندلان اهل سنت با ما همراه شدند و با وجود سختی مسیر، به عشق زیارت امام مهربانی‌ها، این مسیر طولانی را پیمودند.
وی می افزاید : ما بر این نکته قائلیم که هیچ نماز ما کامل نیست اگر اهل بیت(ع) را در آن نماز یاد نکنیم و همیشه این بزرگواران را واسطه قرار می دهیم تا گره از مشکلات همه مسلمانان باز شود و امیدواریم در روز قیامت نیز شفاعتمان کنند.
برزگر در ادامه به ماجرای شفا یافتن یکی از همشهریانش اشاره می کند و می گوید: یکی از همشهریان ما که وی هم اهل سنت است، بعد از عمل جراحی که روی گردنش انجام داد ،دچار فلج عضو شد. چون از اطبا ناامید شده بود، بار سفر بست و به زیارت امام رضا(ع) آمد. وقتی به مشهد رسید، با دلی شکسته از این امام رئوف خواسته بود تا او را شفا دهد و چند روز بعد هم به روستا بازگشت. هنوز یک هفته از این سفر نگذشته بود که اندک‌اندک نشانه‌های بهبودی به او بازگشت. این فرد هنوز در قید حیات است و ماجرای شفا گرفتن او در بسیاری از محافل اهل سنت شهرستان نقل می شود. این تنها قطره‌ای از دریای الطاف اهل بیت(ع) است .
هنوز صحبت های ما با امان ا... برزگر تمام نشده که کاروان اهل سنت به سمت حرم مطهر رضوی به راه می افتد و ما نیز همگام این کاروان و هیئت های مذهبی شیعیانی می شویم که از شهرهای مختلف کشور برای زیارت به مشهد آمده اند.
نمایش همدلی
بعداز رسیدن به حرم مطهر رضوی، زائران اهل سنت برای خوش آمد گویی به تالار قدس کتابخانه حرم مطهر رضوی دعوت می شوند. در ابتدای مراسمی که به نیت استقبال از این زائران برگزار شده، حجت الاسلام محمد احمد زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: معنای شیعه واقعی و سنی واقعی را امروز در حضور شما شیعیان و اهل سنت در کنار یکدیگر می توان دید و تا زمانی که این همدلی و وحدت در بین مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد ،هیچ کدام از بدخواهان این مرزو بوم به اهداف شان نخواهند رسید. همان طور که واقعیت و برکت این برادری را به روشنی در دوران دفاع مقدس دیدیم. در آن برهه سرنوشت‌ساز، رزمندگان شیعه و سنی، در کنار هم برای دفاع از کشور به پا خاستند.
تقریب مذاهب؛ رمز ماندگاری انقلاب
در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین فرجام، رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان در سخنانی گفت : همه اقوام و مذاهب بر اساس نگاه قرآنی محترمند و این رویکرد و نگرش مورد تاکید امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان تقریب مذاهب را رمز ماندگاری انقلاب می دانند. در واقع دلدادگی همه اقوام و مذاهب، به کشور و نظامی است که مبتنی بر قرآن و سنت است .
وی افزود :یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث وحدت این امت می شود عشق به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ایشان است و این علاقه برگرفته از قرآن و سنت است.
ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) ریشه‌ای تاریخی دارد
حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی سخنران دیگری بود که برای خیر مقدم به جایگاه دعوت شد.گنابادی نژاد در این مراسم گفت : امیدواریم این دلبستگی و همبستگی به مثابه گذشته و تا سال های سال در میان اقوام و مذاهب کشورمان وجود داشته باشد، زیرا این همبستگی یک سرمایه اجتماعی برای زیست با عزت و افتخار است و این همدلی‌ها همچون مشت محکمی است که بر دهان بدخواهان کشور و دین اسلام فرود می آید.
وی افزود:ما اگر به لحاظ تاریخی پیشینه ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این موضوع دستاوردهای فراوانی داشته که بزرگ‌ترین آن، زندگی با عزت همه ما در کنار یکدیگر و در پهنه جغرافیای این سرزمین است. همبستگی ما با برادران اهل سنت‎مان به مرزهای کشورمان محدود نمی شود و حمایت ما از فلسطین، بزرگ ترین دلیل اثبات این ادعای ماست. اما نباید این را فراموش کنیم که طالبان، داعش، القاعده و... با انجام جنایت های غیرانسانی شان قصد تخریب چهره اسلام را دارند و باید با بیداری و همبستگی، حرمت اسلام را از شر این آسیب‌ها حفظ کنیم.
زیارت در نگاه اهل سنت
«مولوی نامدار» از عالمان دینی اهل سنت نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی ضمن خیر مقدم به مهمانان اهل سنت که به زیارت امام رئوف آمده بودند، گفت: «زیارت» یک کلمه عربی است و پیامبر اکرم (ص) بارها به زیارت مزار مادرشان رفتند و آیاتی در قرآن داریم که به صراحت مومنان را به زیارت توصیه کرده است و مومن و مسلمانی نیست که در دنیا زندگی کند و آرزوی زیارت رسول ا... را نداشته باشد. تا اواخر قرن هفتم هیچ کس از رفتن به زیارت نهی نشده است ولی در اوایل قرن هشتم بود که متاسفانه وهابیت از طریق تبلیغات سوء خود، مردم را به نرفتن به زیارت توصیه کردند و این در حالی است که اگر زیارت را از زندگی مان حذف کنیم بنیان‌های دینی ما سست می شود.
وی افزود: با این که قرآن ما و قبله و دین ما یکی است، با تبلیغات تفرقه هایی را میان ما ایجاد کردند تا از همدیگر فاصله بگیریم. امروز متاسفانه ملاهایی که باید منادی وحدت باشند نیز آب به آسیاب دشمن می ریزند .
مولوی نامدار در ادامه یک قطعه شعر در وصف امام حسین(ع) خواند و گفت : زیارت اهل بیت(ع) کار عشق است نه دل .
*پی نوشت : در این مراسم تعدادی از شاعران اهل سنت اشعاری را در وصف اهل بیت(ع) قرائت کردند.
سایر اخبار این روزنامه
اسامی 1200 مدیر شستا و صندوق بازنشستگی منتشر شد دانش ساخت جنگنده کوثر به کمک صنعت هوایی می آید نمایش تحریم  در دوره افول تحریم ها 3 درس از سبک زندگی پیامبر(ص)، امام حسن و امام رضا(ع) چگونگی رحلت جانسوز رسول خدا(ص) به قلم دکتر سید جعفر شهیدی کاروان اهل تسنن، به زیارت حرم رضوی مشرف شدند ایران و انتخابات امروز آمریکا درباره دوره‌های 7 ساله تکاملِ ذهن و شخصیت انسان در طول‌عمر مخالفت جهانی با تحریم ها صعود بورس و آرامش ارز دختر بدر الدجی امشب سه جا دارد عزا --- گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن(ع)، گاهی رضا (ع) روایت عضو جامعه مدرسین از واکنش آیت ا... شبیری به نامه آیت ا... یزدی شهرداری مشهد ملزم به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی شد روحانی: برخی بانک ها هر روز و هر ساعت مشکل درست می کنند ایرادات شورای نگهبان به CFT در مهلت قانونی و ایرادات مجمع پس از مهلت قانونی به مجلس رسید سگ کشی هولناک و نبرد دو مسئول بر سر میکروفون! یک میلیون نفر در انتظار شناسنامه