آمريكا به عهدش عمل كند تا گفت‌وگو كنيم

آرمان:‌ رئیس‌جمهورگفت: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی ۱۳آبان قدردانی و اظهار کرد: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند. روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تأکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید دقیقا بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصاً در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.
بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تحریم هم به بازار سرمایه کمک کرده به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند، چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پایشان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هرچه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان‌های مردم نهاد، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند. رئیس‌جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا به عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت‌های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم. روحانی با اشاره به موضوع بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او، بانک و اصلاح امور بانک‌هاست. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه2 هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، عمدتا مربوط به پایه پولی نبوده و به ضریب فزاینده مربوط می‌شود، گفت: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، عمدتا بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند.
بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند


روحانی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، افزود: متأسفانه یا خوشبختانه امروز اقتصاد وصل به بانک‌هاست. به تدریج باید این وابستگی و تکیه اقتصاد به بانک‌ها را به بازار سرمایه شیفت کنیم. بانک مسئولیت بسیار سنگینی دارد؛ وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یکبار نگاه می‌کنم، بعضی از آنها تکان‌دهنده است. بانک‌های خصوصی که وضع‌شان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست. این وسط خصولتی هم که هستند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: این مشکل جدی است. این هنر نیست که از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. چرا استفاده کنید؟ خود دولت از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کند و به تولیدکننده می‌دهد. شما کاری نکردید، پس‌اندازی را از مردم گرفتید، چه مقدارش را استفاده کردید و چه کار کردید؟ چقدر از پول‌هایتان منجمد است؟ از آنها بگذریم، شرکت‌هایتان چه کار می‌کنند؟ روحانی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. روحانی اظهار کرد: بیاییم واقعا بانک‌ها را اصلاح کنیم. در شرایط اقتصادی که الان هستیم، شاید یک فرصت خوبی برای اصلاح امور بانک‌ها باشد. اختیارات بسیار زیاد و وسیعی را به بانک مرکزی دادیم. رئیس‌جمهور گفت: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند. همان‌طور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند. همچنین روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه برای تقویت دولت الکترونیک همه وزارتخانه‌ها باید کمک کنند، خاطرنشان کرد: از نظر زیرساخت، شرایط ما بد نیست و شرایط خوبی داریم، اما این دستگاه به آن دستگاه نمی‌خواهد اطلاعات بدهد و من نمی‌دانم چرا؟ چیز عجیبی است. آنچنان به بخش و به منافع زودگذر چسبیده‌ایم، کل دنیا هیچی نیست چه برسد به وزارتخانه، مدیریت و چه برسد به 4 سال. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه 3 سال از این دولت مانده، گفت: تعصبات بخشی را رها کنیم. اطلاعات‌مان را به یکدیگر بدهیم و متمرکز کنیم. از اطلاعات هم استفاده کنیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خیلی غصه نخورید فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته و برنمی‌گردد، سرمایه‌گذار در جای دیگر داریم و کشورهای دیگر هستند. آنها را جذب کنید. رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئولان کشورهای دیگر گفتند که ما جایگزین می‌شویم؛ بیاییم با دنیا کار کنیم؛ خیلی جاها سرمایه است. فکر نکنید فکر در اروپا و آمریکاست. سرمایه زیاد است باید راه جذب آنها را پیدا کنیم، مشوق‌های لازم را بدهیم و آنها را در این شرایط بیاوریم؛ باید در شرایط فعلی که مردم در مشقت هستند این مسیر را کوتاه کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس ساعتی در کار نبود که بگویید چه ساعتی است. جلسه قرارگاه تا اذان صبح طول می‌کشید.
پادرمیانی 4 رهبر
روحانی گفت: این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می‌گویند که یکی از آرزوهایشان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران ۴ کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالی‌که این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید، با هم صحبت می‌کنیم. رئیس جمهور اضافه کرد: ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما، طرفی باشد برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قائل باشد. اگر طرف مقابل به عهد و پیمانش ارزش قائل باشد حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد. روحانی با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما ببینید الان چند کشور از کار آمریکا حمایت می‌کنند؟ و آنهایی که مخالف هستند، چقدر هستند؟ ما در بخش سیاسی، افکار عمومی و حقوقی، موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم.