اروپا به وعده‌اش عمل کرد

آرمان: در ادامه تبعات تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و قطع دسترسی اغلب بانک‌های ایرانی به سوئیفت، اتحادیه اروپا به راه‌اندازی سیستم مالی ویژه خود برای حفظ روابط تجاری با ایران سرعت بخشیده است. این سیستم مالی که مقر آن در یکی از دو کشور آلمان یا فرانسه خواهد بود، مبادلات تجاری بر اساس دلار را حذف می‌کند تا کشورها بتوانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند. در همین باره وزیر مالی فرانسه گفته است: پاسخ به تحریم‌های یکجانبه آمریکا، باید شامل اقداماتی برای تقویت یورو در تبادلات بین‌المللی باشد. ما در تلاش‌ هستیم ارز واحد خود را تقویت کنیم و می‌خواهیم آزاد و مستقل باشیم.از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آمریکا از توافق‌های مهم بین ‌المللی و سوءاستفاده از قدرت دلار در اقتصاد جهانی، کشورها به دنبال راه‌هایی برای رهایی از بند دلار هستند. یکی از این راهکارها ایجاد سیستم مالی خارج از سلطه دلار آمریکاست. به گفته کارشناسان، این سیستم در نهایت موجب تضعیف دلار در اقتصاد جهانی می‌شود.
یورو در کمین جایگاه دلار
برونو لوماریه - وزیر مالی فرانسه - در همین باره گفته است: در بلندمدت ما می‌خواهیم یورو را به یکی از مهم‌ترین ارزهای ذخیره جهان تبدیل کنیم؛ اما به این منظور نیازمند همبستگی بیشتر و افزایش سرمایه‌گذاری در اروپا هستیم. به گزارش «آرمان» به نقل از اسپوتنیک، بر این اساس، اتحادیه اروپا و مشخصا فرانسه، آلمان و انگلستان بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و اعلام کردند به‌رغم تحریم‌های آمریکا، به همکاری خود با روسیه، چین و سایر دولت‌ها برای حفظ روابط مالی موثر با ایران ادامه خواهند داد. همچنین ایسنا گزارش کرد: با آغاز دور دوم تحریم‌های یکجانبه و غیرمشروع آمریکا علیه ایران، سامانه خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه را تعلیق و در عین حال از ذکر نام‌ این بانک‌ها خودداری کرده است. حال با این تصمیم سوئیفت، کمیسیون اروپا به موضوع ورود کرده و تعلیق دسترسی برخی بانک‌های نامشخص ایرانی به این سامانه را «تاسفبار» خوانده است، اما این اقدام سوئیفت، اروپا را برای ایجاد سیستم مالی مستقل بیش از پیش مصمم کرده است؛ موضوعی که مدتی است قدرت‌های اصلی اروپا به دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند با ایجاد یک صندوق بین‌المللی اروپایی علاوه بر تسهیل تجارت با ایران، خود را از زیر فشار آمریکا بیرون بکشند و تلاش کنند تا با افزایش معاملات در این صندوق، به سلطه دلار بر اقتصاد جهانی پایان دهند. در همین ارتباط عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا، تحریم‌های جدید علیه ایران را مغایر منافع ملی آمریکا دانست و بر تلاش جدی کشورها برای رهایی از سلطه دلار تاکید کرد. «پل پیلار» معتقد است که هدف امضاکنندگان اروپایی برجام برای طراحی یک ابزار خاص برای ادامه تجارت با ایران، کاهش نفوذ مالی آمریکا
در جهان است.
آلمان؛ پیشگام حفظ روابط تجاری با ایران


همچنین در ادامه سیاست‌های حمایتی اروپا از برجام، دولت آلمان با اعطای ضمانتنامه اعتباری صادراتی به ارزش ۹۱۱ میلیون یورو به ۵۸ شرکت، از تجارت با ایران حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، قرار است این حمایت تجاری از سوی دولت آلمان ادامه یابد. از سوی دیگر باوجود شایعاتی مبنی بر اینکه کسی تمایل به میزبانی مکانیزم تجارت با ایران را به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا ندارد، منابع آگاه اعلام کردند فرانسه یا آلمان به عنوان عملی‌ترین گزینه‌های این میزبانی شناخته و در این مورد پیش‌قدم شده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، بر همین اساس فرانسه یا آلمان ممکن است کشور میزبان برای تسویه حساب‌های اروپایی‌ها شوند که به عنوان «وسیله پرداخت ویژه» از آن نام برده می‌شود و یک مکانیزم پرداخت است که به شرکت‌های اروپایی اجازه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را می‌دهد. ایجاد این مکانیزم به عنوان اعتمادی از سوی اتحادیه اروپا به آمادگی واقعی آنها برای حفظ برجام است. پیش از این فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفته بود که تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا یک جنبه اساسی حق ایران برای داشتن مزیت اقتصادی در مقابل آنچه که تا کنون انجام داده، و همراستا با تمام تعهدات مرتبط با قرارداد هسته‌ای است.
توافق با کره‌ جنوبی برای تجارت با ارز ملی
در این میان برخی از کشورها نیز برای حفظ روابط اقتصادی خود با ایران به تجارت بر پایه پیمان‌های پولی دوجانبه و بر اساس ارزهای ملی خود روی آورده‌اند. در همین ارتباط، مهر به نقل از یون‌هاپ گزارش داد که کره جنوبی و ایران توافق کردند تا پرداخت‌ها و واریزی‌های مالی و حساب‌های بانکی آنها به وون کره‌جنوبی باشد. این به شرکت‌های کره‌ای و ایرانی اجازه می‌دهد تا تبادلات گسترده خود را در زمینه‌های مختلف ادامه دهند.
ادامه فعالیت 2 بانک ایرانی در امارات
همچنین رئیس بانک مرکزی امارات نیز اعلام کرده‌ است: به‌رغم تحریم‌های آمریکا، دو بانک ایرانی ملی و صادرات در امارات فعال می‌مانند؛ زیرا فعالیت‌های آنها محدود به ایرانیان مقیم این کشور است. مبارک راشد المنصوری، گفت: امارات متحده عربی از اینکه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر اقتصاد امارات تاثیر زیادی بگذارد، جلوگیری می‌کند و بانک‌ها هم خود را برای عواقب تحریم‌ها آماده می‌کنند. او ادامه داد: روابط بانکی ما با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها عادی نشد و همچنان با بانک‌های آمریکایی چک می‌شد.